تیر
19
1393

ثواب اعمال در ماه مبارک رمضان

امام باقر علیه السلام فرمود: پیامبر خدا صل الله علیه و آله در جمعه پایانی ماه شعبان برای مردم سخنرانی نمود و خداوند را سپاسگزار شد. پس آن گاه فرمود: ای مردم! فرا رسیدن ماهی بر شما نزدیک است که در آن شبی است که از هزار ماه برتر و آن ماه، ماه رمضان است.
خداوند روزه آن ماه را واجب نمود و شب زنده‌داری با نمازی مستحبی را در آن ماه همانند عبادت بنده‌ای قرار داد که هفتاد شب از دیگر ماه‌ها را نماز مستحبی گزارد
و آن که را که کرداری خیر و نیک از نیکی‌ها را به جا آورد پاداشی همانند پاداش کسی است که واجبی از واجبات خداوند گرامی و بزرگ را گزارد.
و هر که واجبی از واجبات خدا را انجام دهد مانند کسی باشد که هفتاد واجب خدا را در دیگر ماه‌ها به جا آورده است
و آن ماه شکیبایی است و به راستی پاداش شکیبایی بهشت است
و آن ماه، ماه برابری می‌باشد
و ماهی است که خداوند روزی مؤمنان را در آن ماه افزون کند و هر که در آن ماه مؤمن روزه داری را افطاری دهد او را در پیشگاه خداوند به سبب این کار پاداش آزاد نمودن بنده‌ای و بخشیده شدن گناهان پیشین او باشد.
عرض شد: ای پیامبر خدا! همه ما توان افطاری دادن روزه داری را نداریم.
پیامبر صل الله علیه و آله فرمود:خداوند بخشاینده است. این پاداش را به کسی که توانی جز بر اندکی شیر آمیخته با آب و یا جرعه‌ای آب گوارا و یا تعدادی خرمای خشک ندارد که روزه‌داری را با آن افطاری دهد و توانی بیش از این ندارد نیز عطا فرماید
و هر که بر برده‌ای آسان بگیرد خداوند تبارک و تعالی حسابرسی بر او را آسان بگیرد و آن ماهی است که‌ آغازش رحمت و میانه‌اش بخشیدگی و پایانش برآورده شدن خواسته‌ها و رهایی از آتش است و در آن ماه شما از چهار ویژگی که با آن دو خدا را خرسند می‌سازید و دو ویژگی که شما از آن دو بی‌نیاز نیستید اما آن دو چیزی که خداوند را با آن دو خرسند می‌سازید.
گواهی به این است که به راستی معبودی جز خدای یگانه نیست و من پیامبر خدا هستم و اما آن دو چیزی که شما از آن دو بی‌نیاز نیستید نیاز خواهی و درخواست بهشت از خدا و عافیت طلبی و پناه بردن از دوزخ به خداوند است.

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۳۱

تیر
11
1393

ثواب گریستن از ترس خدا

ثواب گریستن از ترس خدا چشم پوشی از حرام خدا و شب زنده داری در راه خداوند عزوجل
پیامبر خدا صل الله علیه و آله فرمود: هر چشمی در روز قیامت گریان است به جز سه چشم: چشمی که از ترس خداوند گریه کند، چشمی که شب‌ها در راه خداوند بیدار بماند و چشمی که از حرام‌های الهی چشم بپوشد.
و نیز فرمود: خوشا به صورتی که خداوند هرگاه به آن نگاه می‌اندازد گریان باشد به خاطر گناهی که انجام داده و جز خداوند از آن خبردار نیست.

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۳۲۹

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031