تیر
19
1393

اثر دعا در ماه رمضان

امام علی علیه السلام فرمود: چون ماه رمضان فرا رسید پیامبر خدا صل الله علیه و آله به پا خاست و خداوند را سپاس داشت و ستود و پس آن‌گاه فرمود: ای مردم! خداوند شما را از شرّ دشمنتان که از جنّیان بودند نگاه داشت و فرمود:«مرا بخوانید تا شما را پاسخ گویم»(غافر آیه ۶۰) و شما را نوید پاسخ گویی داد. بدانند خداوند بر هر شیطان رانده شده‌ای هفت فرشته مأمور می‌کند و آن شیطان‌ها رها نشوند تا آن‌گاه که ماه شما به پایان رسد. هان! درهای آسمان از نخستین شب آن ماه گشوده شود. آگاه باشید که دعا در آن ماه پذیرفته‌ آید.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۳۱

تیر
18
1393

چگونگی درک شب قدر

امام باقر علیه السلام فرمود: چون پیامبر صل الله علیه و آله از عرفات بازگشت و رهسپار مِنیٰ گردید به مسجد خیف درآمد و مردم دور ایشان حلقه زدند و از او درباره شب قدر پرسیدند. پیامبر صل الله علیه و آله برای سخنرانی برخاست و پس از درود بر خداوند فرمود: هر کدام از شما که درباره لیله القدر از من پرسید آن را پنهان نمی‌دارم، زیرا به آن آگاهی ندارم. بدانید هر که با تندرستی به ماه رمضان درآید و روزش را روزه بگیرد و بخشی از شب آن را به عبادت سپری کند و بر نمازش مراقبت نماید و به سوی نماز جمعه‌اش برود و صبح برای خواندن نماز عید فطر برود شب قدر را دریافته است و به هدیه پروردگارش دست یابد.
راوی گوید: امام صادق علیه السلام : به خدا سوگند! به هدیه‌هایی دست می‌یابید که مانند هدیه‌های بندگان نیست.

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۲۹

تیر
15
1393

شرط روزه داری

امام باقر علیه السلام به جابر فرمود:

ای جابر! هر که به ماه رمضان درآید و روزش را روزه بگیرد قسمتی از شب را به عبادت بگذارند عورت و زبانش را از گناه نگاه دارد چشمش را از نگاه ناروا بپوشاند و خویشتن را از آزار دیگران باز دارد همانند روزی که مادرش او را به دنیا آورده از گناه در آید.
راوی گوید عرض کردم: فدایت شوم! چه حدیث نیکویی! امام علیه السلام فرمود: و چه شرط دشواری!

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۲۷

تیر
11
1393

ثواب گریستن از ترس خدا

ثواب گریستن از ترس خدا چشم پوشی از حرام خدا و شب زنده داری در راه خداوند عزوجل
پیامبر خدا صل الله علیه و آله فرمود: هر چشمی در روز قیامت گریان است به جز سه چشم: چشمی که از ترس خداوند گریه کند، چشمی که شب‌ها در راه خداوند بیدار بماند و چشمی که از حرام‌های الهی چشم بپوشد.
و نیز فرمود: خوشا به صورتی که خداوند هرگاه به آن نگاه می‌اندازد گریان باشد به خاطر گناهی که انجام داده و جز خداوند از آن خبردار نیست.

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۳۲۹

تیر
1
1393

کار خوبی که پاداش آن زودتر می‌رسد

پیامبر خدا صل الله علیه و آله فرمود: کار خوبی که پاداش آن زودتر از کارهای خوب دیگر می‌رسد، نیکوکاری است و شری که کیفر آن زودتر سر می‌رسد، ستمگری است. در عیب انسان همین بس که عیب دیگران را ببیند ولی عیب خود را نبیند یا مردم را سرزنش کند به کاری که خودش نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. یا هم نشین خود را‌ آزار دهد با سخنان و کارهایی که به او مربوط نمی‌باشد.
ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شیخ صدوق، ص۳۱۱

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031