آذر
6
1392

ذکر بسم الله

آیت‌الله‌ عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید شیعیان، با توصیه به ذکر «بسم‌الله» در آغاز هر کار گفت: اینکه گفته می‌شود هر کاری که خواستید انجام دهید با نام خدا شروع کنید و سر هر سفره‌ای که نشستید «بسم الله» بگویید، اشاره به فقر انسان و نیازمندی او به خداوند دارد.
این مرجع تقلید در تفسیر آیات ۱۴ تا ۱۷ سوره فاطر در مسجد اعظم قم، گفت: در بحث اختیار دنیا و آخرت از هم جدا هستند انسان در دنیا اختیار دارد، اما در آخرت این اختیار وجود ندارد؛ چرا که انسان تحت اعمال و عقایدی که در دنیا داشته است، قرار گرفته است و بر اساس آنها اداره می‌شود.
انسان در دنیا می‌تواند در راه علم تلاش کند و مقدمات علمی را برای خودش فراهم کند اما وقتی وارد قلمرو علم شد و برهانی ارائه شد، می‌فهمد و زمانی که دلیل بدیهی و ضروری بود و انسان در برابر آن قرار گرفت هیچ وقت نمی‌تواند بگوید نمی‌فهمم.
این مرجع تقلید با بیان اینکه اما در مقابل بین فهم و عمل فاصله است، یعنی لازمه فهم عمل نیست و انسان می‌تواند بفهمد ولی عمل نکند، افزود: انسان در وادی عمل است که اختیار دارد یعنی می‌تواند آنچه را که فهمیده عمل کند یا نکند و به همین علت این اشتباه است که بگوییم لازمه علم عمل است.
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه زمانی که فاصله بین علم و عمل بود یعنی فاصله میان علم و ایمان است، افزود: جایی که اختیار باشد ایمان هست، جایی که اختیار نباشد و عملی در کار نباشد دیگر ایمان معنایی ندارد.
آخرت جای عمل نیست پس وقتی جای عمل نبود جای ایمان هم نیست. در معاد اختیار گرفته می‌شود نه اینکه اضطرار به جای آن بیاید. اختیار بدون جانشین در آخرت از انسان گرفته می‌شود. انسان خیلی از چیزها را که نمی‌دانست علم پیدا می‌کند ولی نمی‌تواند ایمان بیاورد.
آیه ۱۵ سوره مبارک فاطر اشاره به این دارد که فقر انسان مطلب تازه‌ای نیست که قرار باشد گفته شود، فقر مشهود همه انسان‌هاست. انسان روزانه نیازمند است، اما نمی‌داند باید به چه کسی رجوع کند.
این آیه حاکی از فقر الی‌الله انسان و نیازمندی همیشگی انسان به خدا است، اینکه گفته می‌شود هر کاری که خواستید انجام دهید با نام خدا شروع کنید و سر هر سفره‌ای که نشستید برای هر طعام یک «بسم الله» بگویید و یا اگر برایتان مقدور نیست بر هر طعام «بسم الله» بگویید پس زمانی سر سفره نشستید بگویید «بسم الله من اوله الی اخره» برای همه طعام‌ها، اشاره به این فقر انسان و نیازمندی او به خداوند دارد.

فروردین
30
1390

تمسک علی علیه السلام به کلام زهرا علیهاالسلام

حضرت در حدیث اربع مائه بعد از این که فرمودند در مراسم تجهیز مرده‌ها گفتار خوب داشته باشید چنین ادامه دادند: «فان بنت محمد صلی الله علیه و آله لما قبض ابوها ساعدتها جمیع بنات بنی‌هاشم،

قالت: دعوا التعداد و علیکم بالدعا».

حضرت زهرا علیهاالسلام بعد
از ارتحال رسول اکرم صلی الله علیه و آله به زنان بنی‌هاشم که او را یاری می‌کردند و زینت‌ها را رها کرده و لباس سوگ در بر نموده‌اند،

فرمود:«این حالت را رها کنید و بر شماست که دعا و نیایش نمایید.»(×)

با این که حضرت علی علیه السلام معصوم بوده و تمام گفته‌های او حجت است ولی برای تثبیت مطلب به سخن زهرا علیهاالسلام تمسک می‌کند. این نشانگر عصمت حضرت صدیقه طاهره علیهاالسلام بوده و این که تمام رفتار، گفتار و نوشتار او حجت است و از این جهت فرقی بین زن و مرد نیست.

پی‌نوشت‌ها:

آیت الله (×) جوادی آملی/ زن در آئینه جمال و جلال/ ص۴۲.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031