تیر
27
1393

فضیلت آیه های دعای جوشن کبیر

فضیلت آیه های دعای جوشن کبیر به تفکیک آیه

آیه ۱- برای روزی حلال

آیه ۲- برای رفع گرفتاری

آیه ۳- در مقابل دشمن

آیه ۴- برای به دست آوردن معنویات

آیه ۵- برای نزدیک شدن به خدا

آیه ۶- برای تواضع در برابر خدا

آیه ۷- برای روزی

آیه ۸- اگر می خواهید کسی به شما محبت داشته باشد

آیه ۹- برای دوستی

آیه ۱۰- گر می خواهید زبان فحاش را بر روی خود ببندید

آیه ۱۱- اگر دنبال کاری می روید و میخواهید کار به آسانی حل شود

آیه ۱۲- محبت گشایی

آیه ۱۳- اگر دوست دارید دولت،سعادت و بخت در خانه شما باشد

آیه ۱۴- برای آرام شدن دشمنتان بخوانید

آیه ۱۵- برای اینکه کارتان به امروز و فردا نیفتد

آیه ۱۶- اگر از نکیر و منکر می ترسید

آیه ۱۷- برای آسان شدن کارها

آیه ۱۸- اگربا رئیس و روسا کار دارید

آیه ۱۹- برای آسان گذشتن از پل صراط

آیه ۲۰- برای حفظ ایمان و از دست ندادن آن

آیه ۲۱- برای کسی که زیاد مشکل دارد

آیه ۲۲- اگر می خواهید دنبال کاری بروید از چند قبل بخوانید

آیه ۲۳- برای بیداری دل در حال خوش عبادت

آیه ۲۴- برای ثروت

آیه ۲۵- برای حفظ ایمان

آیه ۲۶- برای زیارت مکه روزی ۲۱ بار

آیه ۲۷- برای آسان شدن کارها

آیه ۲۸- برای روز اول مدرسه محصلان و موفقیت دانشجویان

آیه ۲۹- برای بستن زبان دشمن و مخالفان بی دین

آیه ۳۰- برای دولتمند شدن و بخت بلند پیدا کردن

آیه ۳۱- برای کسی که دوست دارد همیشه در بندگی و عبادت خدا باشد

آیه ۳۲- برای موفقیت در درس و درجه تا بالا رود

آیه ۳۳- برای بستن زبان

آیه ۳۴- اگر می خواهید پیش بزرگی عزیز شوید

آیه ۳۵- اگر می خواهی پیش مردم و همسر عزیز باشی

آیه ۳۶- برای رفع شر و بدی

آیه ۳۷- برای کسی که حال تهوع دارد و باردار است

آیه ۳۸- برای چشم های شور و کسانی که نظر خورده اند

آیه ۳۹- برای حفظ مال

آیه ۴۰- برای اسباب کشی کردن و دوست دارید که آن محل نیک و خوب باشد

آیه ۴۱- برای باز کردن مغازه،خانه،جهیزیه،سیسمونی و رفع بلا

آیه ۴۲- برای آنکه رحمت خدا نازل شود

آیه ۴۳- اگر از گناه خسته شدید می خواهید خلاص شوید

آیه ۴۴-برای آسان شدن کارها

آیه ۴۵- برای عزیز شدن پیش روسا

آیه ۴۶- برای آسان شدن امور الهی و دینی

آیه۴۷- اگر دوست دارید زبان کسی را که غیبت و ناسزا می گوید ببندید

آیه ۴۸- اگرمی خواهید سر ساعت بیدار شوید

آیه ۴۹- برای بیدار شدن وقت نماز شب

آیه ۵۰- برای اینکه در روز بیدار شوید و به موقع به کارتان برسید

آیه ۵۱- برای دفع اجنه

آیه ۵۲- برای ناراحتی اعصاب و خیالات

آیه ۵۳- برای رفع باد سرخ

آیه ۵۴- برای رفع باد ترسناک

آیه ۵۵- برای رفع سردرد

آیه  56- اگر به تهمتی دچار شدید و می خواهید تهمت زننده به گرفتاری عجیب افتد

آیه ۵۷- برای رفع شر و بدی

آیه ۵۸- برای رفع دشمنی

آیه ۵۹- برای کمر درد

آیه ۶۰- برای رفع زهر

آیه ۶۱- برای کسی که سرخک گرفته است

آیه ۶۲- برای وارد شدن به دریا

آیه ۶۳- هر وقت سر درد گرفته دست روی سر گذاشته۷۰ یا ۴۱ بار بخوانید

آیه ۶۴- برای چشم درد

آیه ۶۵- برای زکام و سرماخوردگی

آیه ۶۶- برای جلوگیری از میگرن

آیه ۶۷-  برای زیادی نور چشم

آیه ۶۸- برای رفع شب کوری

آیه ۶۹- برای درد بینی و معالجه آن

آیه ۷۰- برای رفع قلنج

آیه ۷۱- برای آزار ندیدن جن

آیه ۷۲- برای کسی که از پاهایش زیاد استفاده می کند مثل فوتبالیستها

آیه ۷۳- برای درد دهان و لثه

آیه ۷۴- برای درد دندان و لثه

آیه ۷۵- برای گوش درد

آیه ۷۶- برای دندان درد شدید

آیه ۷۷- برای رفع بلا مثل زلزله و سیل

آیه ۷۸- برای زبان بستن بدگویان

آیه ۷۹- برای رفع درد اعضای بدن

آیه ۸۰- برای درد چشم

آیه ۸۱-برای کارهای مهم مثل خواستگاری

آیه ۸۲- برای درد حلق گوینده و مداح

آیه ۸۳- برای رفع تمام مرضهای بدن

آیه ۸۴- بر مسلمانان واجب است قبل از هر کاری این دعا را بخوانید

آیه ۸۵- برای تمام بیماریهای شدید

آیه  86- برای رفع بلا

آیه ۸۷- برای رفع قلنج

آیه ۸۸- برای سرخک

آیه ۸۹- برای دفع باد زرد

آیه ۹۰- برای رفع باد سفید

آیه ۹۱- برای سیاه که از همه خطرناک تر است

آیه ۹۲- رفع چشم نظر

آیه ۹۳- برای کمر درد شدید

آیه۹۴- برای سر دردهای شدید

آیه ۹۵- کمر درد

آیه ۹۶- برای رفع مکروهات

آیه ۹۷-برای خلاصی از بند زندان

آیه ۹۸- برای رفع مشروبات و مکروهات

آیه ۹۹- برای اینکه مریض نشوید

آیه۱۰۰- اگر می خواهید دعای شما مستجاب شود

فروردین
21
1392

دعای جوشن کبیر

این دعا در کتابهاى بلد الامین و مصباح کفعمى آمده،از حضرت سیّد الساجدین علیه السّلام،از پدر ایشان از جدّ بزرگوارش حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله‏ روایت شده:این دعا را جبرئیل براى آن حضرت در یکى از جنگها فرود آورد،درحالى‏که زره سنگینى بر تن آن جناب بود به گونه‏اى که سنگینى‏ آن بدن مبارک آن حضرت را به درد آورده بود.

جبرئیل عرضه داشت:یا محمّد پروردگارت به تو سلام میرساند و میفرماید:این جوشن(زره) را از تن خود بیرون کن و این دعا را بخوان که براى تو و امّتت موجب ایمنى است.سپس شرحى در فضیلت این دعا ذکر فرموده که اینجا جاى بیان تمام آن نیست ولى به برخى از آن اشاره مى‏کنیم از جمله آنکه هرکه آن را بر کفنش بنویسد،خدا به احترام آن او را به آتش نمى‏افکند و و هرکه آن را در اول ماه رمضان با نیّت خالص و دلى پاک بخواند،حق تعالى بهره‏مندى را روزى او مى‏کند،و براى وى‏ هفتاد هزار فرشته مى‏آفریند که خدا را تسبیح و تقدیس کنند و ثوابش را براى او قرار دهند.

در ادامه نیز فضیلت زیادى‏ نقل کرده تا آنکه فرمود:هرکه آن را در ماه رمضان سه بار بخواند،خدا بدن او را بر آتش جهنم حرام مى‏کند،و بهشت را براى او واجب مى‏گرداند،و دو فرشته را بر او مى‏گمارد تا او را از گناهان حفظ کنند،و در طول زندگى خود در امان خدا باشد و در پایان روایت آمده:امام حسین علیه السّلام فرمود:پدرم على بن ابیطالب علیه السّلام به حفظ این دعا وصیّت کرد،و نیز اینکه آن را بر کفن ایشان بنیوسم و به اهل خود تعلیم دهم و آنان را به خواندنش ترغیب نمایم.

این دعا مشتمل بر هزار نام از نامهاى خدا است و اسم اعظم نیز در آن است. فقیر گوید:از این روایت دو نکته استفاده مى‏شود،اوّل:استحباب نوشتن این دعا بر کفن چنان‏که علاّمه بحر العلوم(عطر مرقده) در کتاب«الدرّه»به آن اشاره فرموده است:
وَسُنَّ اَنْ یُکْتَبَ بالاْکْفانِ شَهادَهُ الاِسْلامِ وَالاِیمانِ
شد مستحب نوشتن بر اکفان#گواه بر اسلام و هم بر ایمان
وَهکَذا کِتابَهُ الْقُرْانِ وَالْجَوْشَنُ المَنْعُوتُ بِالاْمانِ
و هم نوشتن کتاب قرآن#و جوشن آن دعاى امن و امان


دومّ:استحباب خواندن این دعا در اوّل ماه رمضان،و امّا درباره قرائت آن در خصوص شبهاى قدر باید گفت، ذکرى از آن در این روایت نیامده است ولى علاّمه مجلسى قدس سره روحه در کتاب«زاد المعاد»آن را در ضمن اعمال شبهاى قدر ذکر نموده است و در پاره‏اى از روایات نیز وارد شده که دعاى«جوشن کبیر»را در هر یک از شبهاى قدر بخوانند.و براى ما در این مقام فرمایش علاّمه مجلسى احلّه اللّه دار المقام کافى است. در هر صورت این دعا مشتمل بر صد بند است،و هر بندى مشتمل بر ده نام از نام‏هاى خداست که در آخر هر بند باید گفت:
سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ
و در کتاب «بلد الامین»آمده است که در آغاز هر بند«بسم اللّه»بگوید و در آخرش:
سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ یا ذَاالْجَلالِ وَالاِْکْرامِ یا اءرْحَمَ الرّاحِمینَ
منزّهى تو اى که معبودى جز تو نیست،فریادرس فریادرس‏ بر محّمد و خاندانش درود فرست و ما را اى پروردگار از آتش رهایى بخش،اى سرچشمه هیبت و کرامت،اى مهربان‏ترین‏ مهربانان.و آن دعا این است:
و آن دُعا این است :

(بیشتر…)

مرداد
16
1391

اعمال مشترک شبهاى قدر

شب نوزدهم، اوّل شبهاى قدر است و شب قدر همان شبى است که در تمام سال شبى به خوبى و فضیلت آن نمى رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مى شود و ملائکه و روح که اعظم ملائکه است در آن شب به اذن پروردگار به زمین نازل مى شوند و به خدمت امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف مشرّف مى شوند و آنچه براى هرکس مقدّر شده است بر امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشریف عرض مى کنند و اعمال شبهاى قدر بر دو نوع است یکى آنکه در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آنکه مخصوص است به هر شبى امّا اوّل پس آن چند چیز است:

اوّل غسل است علاّمه مجلسى فرموده که غسل این شبها را مقارن غروب آفتاب کردن بهتر است که نماز شام را باغسل بکند

دوّم دو رکعت نماز است در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه توحید بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَاَتُوبُ اِلَیْهِ بگوید در روایت نبوى صلى الله علیه وآله است که از جاى خود برنخیزد تا حقّ تعالى او را و پدر و مادرش را بیامرزد «الخبر»

سیّم قرآن مجید را بگشاید و بگذارد در مقابل خود و بگوید:

اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِکِتابِکَ الْمُنْزَلِ وَما فیهِ، وَفیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ،

خدایا از تو خواهم به حق کتاب فرستاده شده ات و آنچه در آنست که در آن است نام بزرگت

وَاَسْمآؤُکَ الْحُسْنى ، وَما یُخافُ وَیُرْجى اَنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقآئِکَ مِنَ النَّارِ،

و نامهاى نیکویت و آنچه بدانها ترس و امید شود که قرارم دهى از زمره آزاد شدگانت از دوزخ

پس هر حاجت که دارد بخواهد.

چهارم آنکه مُصحَف شریف رابگیرد وبر سر بگذارد وبگوید:

اَللّهُمَّ بِحَقِ هذَا الْقُرْآنِ،وَبِحَقِّ مَنْ اَرْسَلْتَهُ بِهِ، وَبِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فیهِ، وَبِحَقِّکَ

خدایا به حق این قرآن و به حق آنکس که او را بدان فرستادى و به حق هر مؤمنى که در این قرآن مدحش کرده اى و به حقى که

عَلَیْهِمْ فَلا اَحَدَ اَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ

تو بر ایشان دارى زیرا کسى نیست که حق تو را بهتر از خودت بشناسد.

پس ده مرتبه بگوید بِکَ یا اَللَّهُ و ده مرتبه بِمُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِعَلىٍّ و ده مرتبه بِفاطِمَهَ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ و ده مرتبه بِالْحُسَیْنِ و ده مرتبه بِعَلِىّ بْنِ الْحُسَیْنِ و ده مرتبه بُمَحَمَّدِ بْنِ عَلِىٍّ و ده مرتبه بِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُوسى و ده مرتبه بِمُحَمَّدِبْنِ عَلِىٍّ و ده مرتبه بِعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ و ده مرتبه بِالْحَسَنِ بْنِ عَلِىٍ و ده مرتبه بِالْحُجَّهِ

پس هر حاجت که دارى طلب کن

پنجم زیارت کند امام حسین علیه السلام را. در خبر است که چون شب قدر مى شود منادى از آسمان هفتم ندا مى کند از بُطنان عرش که حقّ تعالى آمرزیده هر که را که به زیارت قبر حُسین علیه السلام آمده

ششم احیا بدارد این شبها را همانا روایت شده هرکه احیا کند شب قدر را گناهان او آمرزیده شود هرچند به عدد ستارگان آسمان و سنگینى کوهها و کیل دریاها باشد.

هفتم صد رکعت نماز کند که فضیلت بسیار دارد و افضل آنست که در هر رکعت بعد از حمد ده مرتبه توحید بخواند.

هشتم بخواند:

اَللَّهُمَّ اِنّى اَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً داخِراً، لا اَمْلِکُ لِنَفْسى نَفْعاً وَلا ضَرّاً، وَلا
خدایا من شام کردم در حالى که بنده خوارى هستم که مالک سود و زیانى براى خویش نیستم و نتوانم

اَصْرِفُ عَنْها سُوءاً، اَشْهَدُ بِذلِکَ عَلى نَفْسى ، وَاَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ
از خویشتن پیش آمد ناگوارى را بازگردانم و این مطلبى است که من آن را بر خویش گواهى دهم و به ناتوانى

قُوَّتى ، وَقِلَّهِ حیلَتى ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ الِ مُحَمَّدٍ، وَاَنْجِزْ لى ما
خود و بیچارگیم در برابرت اعتراف دارم پس درود فرست بر محمد و آل محمد و وفا کن برایم بدانچه

وَعَدْتَنى ، وَجَمیعَ الْمُؤْمِنینَ وَالْمُؤْمِناتِ مِنَ الْمَغْفِرَهِ فى هذِهِ اللَّیْلَهِ،
بر من و همه مؤمنین و مؤمنات وعده فرمودى از آمرزش در این شب

وَاَتْمِمْ عَلَىَّ ما اتَیْتَنى فَاِنّى عَبْدُکَ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ، الضَّعیفُ
و تمام کن بر من آنچه را به من دادى زیرا که من بنده بینواى مستمند ناتوان تهیدست

الْفَقیرُ الْمَهینُ، اَللّهُمَّ لا تَجْعَلْنى ناسِیاً لِذِکْرِکَ فیما اَوْلَیْتَنى ، وَلا [غافِلاً]
خوار توام خدایا قرار مده مرا فراموشکار از یاد خویش در آنچه به من انعام فرمودى و نه غافل از

لِإِحْسانِکَ فیما اَعْطَیْتَنى ، وَلا ایِساً مِنْ اِجابَتِکَ، وَاِنْ اَبْطَاَتْ عَنّى ،
احسانت در آنچه به من عطا کردى و قرارم مده ناامید از اجابت خویش و اگرچه دیرزمانى طول کشد

فى سَرَّآءَ اَوْ ضَرَّآءَ، اَوْ شِدَّهٍ اَوْ رَخآءٍ، اَوْ عافِیَهٍ اَوْ بَلاءٍ، اَوْ بُؤْسٍ اَوْ
چه در خوشى و چه در سختى در دشوارى یا در آسایش در تندرستى یا گرفتارى در تنگدستى یا

نَعْمآءَ، اِنَّکَ سَمیعُ الدُّعآءِ *
در نعمت براستى تو شنواى دعایى

و این دعا را کفعمى از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده که در این شبها مى خوانده در حال قیام و قعود و رکوع و سجود و علاّمه مجلسى(ره) فرموده که بهترین اعمال در این شبها طلب آمرزش و دعا از براى مطالب دنیا و آخرت خود و پدر و مادر و خویشان خود و برادران مؤمن زنده و مرده ایشان است و اَذْکار و صلوات بر محمد و آل محمدعلیهم السلام آنچه مقدور شود و در بعضى از روایات وارد شده است که دعاء جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند فقیر گوید که دعاء جوشن در سابِقْ گذشت و روایت شده که خدمت حضرت رسول صلى الله علیه وآله عرض شد که اگر من درک کنم شب قدر را چه از خداوند خود بخواهم فرمود عافیت را.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031