اسفند
22
1395

محبت و اطاعت

امام صادق علیه السّلام فرمودند:

 هل الدینُ الاّ الحبُّ؟ انّ اللهَ عزّوجلّ یقول: قُل ان کُنتم تُحبّونَ اللهَ فاتّبعونی یُحببکُم الله.

 آیا دین چیزی غیر از حب و دوستی است؟ همانا خداوند عزوجل می فرماید: ای پیامبر به مردم بگو اگر مرا دوست می دارید پس مرا اطاعت کنید، پس آنگاه خدا شما را دوست خواهد داشت.

روزی ثوبان به خدمت پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ـ رسید، در حالی که پریشان و مریض بود. پیامبر ـ صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم ـ به او فرمودند چه شده است؟

گفت: بیمار نیستم، ولی در این فکرم که فردای قیامت، اگر وارد جهنم شوم، هرگز شما را نمی‌بینم و اگر وارد بهشت شوم، مقام و منزلتی بسیار پایین تر از شما خواهم داشت که نمی‌توانم به حضورتان برسم، همین موضوع است که مرا اندوهناک کرده است.

در این هنگام بود که این آیه نازل شد:

وَمَن یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَٰئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِم مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَٰئِکَ رَفِیقًا

ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺯﻣﺮﻩ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺻﺪﻳﻘﺎﻥ ﻭ ﺷﻬﻴﺪﺍﻥ ﻭ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻌﻤﺖ [ ﺍﻳﻤﺎﻥ ، ﺍﺧﻠﺎﻕ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ] ﺩﺍﺩﻩ ؛ ﻭ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﻧﻴﻜﻮ ﺭﻓﻴﻘﺎﻧﻰ ﻫﺴﺘﻨﺪ .

و پیامبر به او فرمود: به خدا قسم! ایمان هیچ مسلمانی کامل نمی‌شود تا این که مرا از خودش و پدر و مادرش و همسر و فرزندانش و از همه مردم بیشتر دوست داشته باشد.
به روایت مفسران، نزول آیه ۶۹ سوره نساء درباره وی دانسته شده است که به دلیل علاقه شدید به پیامبر صلی الله علیه وآله، نگران جدایی از آن حضرت در قیامت بود.

الخصال، ص ۲۱

نساء/سوره۴، آیه۶۹.
مجمع البیان، طبرسی، ج۳، ص۱۲۵.
اسباب النزول، واحدی، ص۱۶۵.
مجمع البیان، طبرسی، ج۳، ص۱۲۶

شهریور
2
1395

شیعیان واقعی

 

امام على علیه السلام:
شیعَتُنَا المُتَباذِلونَ فى وِلایَتِنا، اَلمُتَحابّونَ فى مَوَدَّتِنا اَلمُتَزاوِرونَ فى اِحیاءِ اَمرِنا اَلَّذینَ اِن غَضِبوا لَم یَظلِموا وَ اِن رَضوا لَم یُسرِفوا، بَرَکَهٌ عَلى مَن جاوَروا سِلمٌ لِمَن خالَطوا؛

شیعیان ما کسانى‏ اند که در راه ولایت ما بذل و بخشش مى‏ کنند، در راه دوستى ما به یکدیگر محبت مى ‏نمایند، در راه زنده نگه داشتن امر و مکتب ما به دیدار هم مى‏ روند. چون خشمگین شوند، ظلم نمى‏ کنند و چون راضى شوند، زیاده روى نمى‏ کنند، براى همسایگانشان مایه برکت‏ اند و نسبت به هم‏نشینان خود در صلح و آرامش ‏اند.

منبع: کافى(ط-الاسلامیه) ج ۲، ص ۲۳۶و۲۳۷، ح ۲۴

فروردین
26
1393

ثمره حب و دوستی اهل بیت علیهم السلام

ثوبان غلام پیامبر اکرم صل الله علیه و آله نزدیک حضرت آمد و گفت: پدر و مادرم به فدایت ای رسول خدا قیامت کی بر پا می‌شود؟

حضرت فرمود: برای روز قیامت چه چیزی آماده کرده‌ای که می‌پرسی؟

گفت: حب و دوستی خدا و پیامبر خدا را آماده کرده‌ام.

حضرت فرمود: چه مقدار پیامبر خدا را دوست می‌داری؟

عرض کرد: سوگند به آن کسی که تو را به حق به رسالت مبعوث فرموده در دل من آن قدر محبت شما جای گرفته که اگر مرا با شمشیر قطعه قطعه کنند با اره تکه تکه ببرند با آتش بسوزانند و با سنگ آسیاب خرد کنند برای من بهتر است از این که در دلم نسبت به شما حب و علاقه ای نداشته باشم بلکه نسبت به شما یا یکی از اهل بیت شما در دلم غل و غش و کینه‌ای وجود داشته باشد. محبوب‌ترین شخص نزد من پس از شما آن کسی است که شما او را بیشتر دوست دارید و مبغوض ترین شخص نزد من آن کسی است که شما را دوست نداشته باشد و مخالف و دشمن شما یا یکی از اهل بیت شما باشد این است مقدار دوستی و علاقه من به شما و اهل بیت گرامی شما.

حضرت با شنیدن این جملات فرمود: ای ثوبان! پس به تو بشارت می‌دهم که در روز قیامت هر کس با آن کسی محشور می‌شود که او را دوست می‌دارد.

بحار ج۲۷ ص۱۰۰

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031