اردیبهشت
29
1397

رجعت

یکی از محکم ترین اعتقادات شیعه بحث رجعت است

ظهور امام زمان “علیه السلام” محصول خون سیدالشهدا “علیه السلام” و مدیون ایشان است.

یکی از محکم ترین اعتقادات شیعه بحث رجعت است که در روایات به طور متواتر آمده که معصومین “علیهم السلام” برمی گردند که اولین آنها امام حسین “علیه
السلام” است.گویی حضرت بر میگردد و کار نیمه تمامش در عاشورا را انجام میدهد.
البته در قیامت نشان داده می شود امام حسین “علیه السلام” که بود. وقتی آن شفاعت عظیم را انجام می دهند و همه را به بهشت می روند معلوم می شود حضرت که
بوده!

ایام الله سه روز است که رحمت خاصه خدا در آن روزها تجلی پیدا میکند: یوم الظهور، یوم الرجعت، یوم القیامه؛ ظهور امام زمان “علیه السلام” محصول خون سیدالشهدا “علیه السلام” و مدیون ایشان است. صدای حضرت شبیه صدای امام حسین “علیه السلام” است. در رجعت که امام حسین “علیه السلام” بر می گردد و
قیامت هم ایشان دستگیری می کنند، هر سه روز ایام الله ایام الحسین است.

سخنرانی حجت الاسلام عالی در هیئت انصارالزهرا(س) – اردیبهشت۹۶

شهریور
4
1396

اعتقادات ۲۸

 

بعد از دسته بندی افراد موقع مرگ، نوبت میرسه به موضوع ترک این دنیا. اینکه زندگی دنیایی انسانها توی این دنیا تا کی پابرجا باشه، معلوم نیست. ولی از روایات معتبر داریم که بعد از ظهور امام زمان ارواحنا فداه (که البته زمان باقی مونده تا ظهور هم خودش مشخص نیست) و سپری شدن مدت خلافت ایشون، سایر معصومین هم یکی یکی به این دنیا رجعت (بازگشت) کرده و به نوبت بر مسند خلافت می نشینند.

مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین:
ﻭَ ﺃَﻥَّ ﺭَﺟﻌَﺘَﻜُﻢ ﺣَﻖٌّ لاَ ﺭَﻳﺐَ ﻓِﻴﻬَﺎ.
ﻭ ﻣﺤﻘّﻘﺎ ﺭﺟﻌﺖ ﺷﻤﺎ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻴﭻ ﺷﻚّ ﻭ ﺭﻳﺐ ﻧﻴﺴﺖ.

البته طبق روایات، مدت خلافتشون هم طولانیه.
لذا نتیجه می گیریم که تا پایان زندگی انسان روی کرهٔ زمین، مدت خیلی زیادی مونده.

از طرف دیگه، وقتی که آخرین انسان زمین رو ترک کرد، باید آماده شد برای برپایی قیامت. اما آیا به محض مردنِ آخرین انسانِ روی زمین، فورا صحنه قیامت برپا میشه؟
در آیات قرآن و روایات نشونه ها و شرایط خاصی برای زمان برپا شدن قیامت ذکر شده. یک مسئله ای که توی این آیات تاکید شده اینه که قبل از برپاشدن قیامت، نور و حرارت خورشید خیلی کم شده و سرد و تاریک میشه.
سوره التکویر، آیه ۱و۲: اِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ. وَ اِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ. زمانی که خورشید درهم پیچیده شود. و زمانی که ستاره ها تیره شوند.

خوب طبق آمار و ارقامی که ستاره شناسای امروزی میدند، خورشید حدود چهار و نیم میلیارد سال قبل بوجود اومده و رفته رفته درحال کوچک شدنه و احتمالا شروع نابودیش زودتر از حدود پنج میلیارد سال دیگه نخواهد بود.! از این اعداد و ارقام نجومی در مورد عمر خورشید، میشه دو نتیجه گرفت. یکی اینکه چون خورشید با سرعت خیلی کمی داره کوچیک و ضعیف میشه، لذا شرایط مناسب برای زندگی کردن انسانها بر روی زمین، حالا حالاها فراهمه و لذا انتظار میره تا زمان فراهم بودن این شرایط، انسانها هم روی زمین زندگی کنند. پس بر این اساس هنوز افراد زیادی توی عالم ذر هستند که منتظرند به این دنیا بیاند و زندگی کنند.

دیگه اینکه بعد از مرگ آخرین انسان، چون سرعت تغییرات در خورشید خیلی کمه، مدت زیادی طول میکشه تا خورشید سرد و تاریک بشه و شرایط برپایی قیامت فراهم بشه.

سوره القیامه، آیات ۶_۹:
یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیامَهِ.
فَاِذا بَرِقَ الْبَصَرُ .
وَ خَسَفَ الْقَمَرُ .
وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ .
می پرسد: روز قیامت کی خواهد شد؟
وقتی که چشم خیره شود.
و ماه تیره شود.
و خورشید و ماه با هم جمع شوند.

لذا عالم برزخ هم حالا حالاها و تا زمان ازبین رفتن خورشید، و برپایی قیامت پابرجاست. ولی افرادی که بعد از مرگ، به حالت خواب یا بیهوشی مبتلا میشند، گذشت زمان بین مرگشون تا برپایی قیامت رو متوجه نمیشند. مثل قضیه حضرت عزیر نبی که برای صد سال مرده بود و بعد از اینکه دوباره زنده شد، گذشت زمان رو متوجه نشده بود.

مهر
18
1391

رجعت در آخرالزمان

رجعت در لغت به معنی بازگشت و در اصطلاح گروهی از مومنان ‏خالص و عده ای منافقان فاجر پیش از قیامت به این جهان است.اعتقاد به رجعت از باورهای مسلم و ‏تردیدناپذیر شیعه است که بر آیات قرآن و احادیث معصومین علیه السلام استوار می ‏باشد. (۱)‏
رجعت در دوران حکومت موعود آخرالزمان اتفاق خواهد افتاد و خداوند عده ای از مردگان را ‏با همان اندام و صورتی که بودند زنده کرده و به دنیا برمی گرداند. به گروهی از آنان عزت ‏می دهد و گروهی را ذلیل خواهد کرد و حق مظلومان را از ستم گران می گیرد. وقتی قائم ‏قیام کرد خداوند همه اذیت کنندگان به مومنین را زنده می کند تا به مجازات دنیوی برسند ‏و دادگری مومنان به ظهور می رسد (۲)‏

دلایل عقلی اعتقاد به رجعتعلامه سید محمدحسین طباطبایی(ره) در تفسیر شریف المیزان، ذیل تفسیر آیه ۲۱۰-۲۰۸ ‏به مساله رجعت و اعتقاد شیعه بدان و نظر عقلی مخالفان آن اشاره کرده با دلایل عقلی ‏به رد نظریه مخالفان می پردازد از جمله می گوید: چیزی که از قوه به فعلیت ‏درآمده دیگر محال است بالقوه شود، مطلبی است صحیح ولیکن قبول نداریم که مساله ‏مورد بحث ما از این باب باشد برای این که مورد فرض او با مورد فرض ما مختلف است، مورد ‏فرض او کسی است که عمر طبیعی خود را کرده و به مرگ طبیعی از دنیا رفته باشد که ‏برگشتن او به دنیا مستلزم آن امر محال است و اما مرگ ”اخترامی” که عاملی غیرطبیی از ‏قبیل قتل و یا مرض باعث آن شود. برگشتن انسان بعد از چنین مرگی به دنیا مستلزم ‏هیچ محذور و اشکالی نیست چون ممکن است بعد از آن که به مرگ غیرطبیعی از دنیا ‏رفته و در زمانی دیگر مستعد کمالی شود، که در زمانی غیر از زمان زندگی موجود و ‏فراهم باشد و بعد از مردن دوباره زنده شود تا آن کمال را به دست آورد.‏و یا ممکن است اصل استعدادش مشروط باشد به این که مقداری در برزخ زندگی کرده ‏باشد چنین کسی بعد از مردن و دیدن برزخ دارای آن استعداد می شود و دوباره بدنیا ‏برمی گردد که آن کمال را به دست آورد که در هر یک از این دو فرض مساله رجعت و ‏برگشتن به دنیا جایز است و مستلزم محذور محال نیست، این گفتاری خلاصه و فشرده ‏بود درباره مساله رجعت.(۳)

‏آیات رجعت در قرآن و روایات ائمه (ع)‏از جمله آیاتی که در قرآن به مساله رجعت دلالت دارد آیاتی چون ”و یوم نحشر من کل امه ‏فوجا ممن یکذب بایانتا” (نمل ۸۳۱) و آن روز که از هر امتی گروهی از کسانی را که آیات ‏ما را تکذیب کرده محشور می گردانیم پس انان نگاه داشته می شوند تا همه به هم ‏بپیودند. همچنین آیه ”ام جستم ان تدخلوا الجنه و لما یاتکم مثل الذین خلوا من قبلکم” ‏‏(بقره ۲۱۴)، آیا پنداشتید که داخل بهشت می شوید و حال آن که دچار سختی و زیان ‏شدند و به (هول و) تکان درآمدند تا جایی که پیامبر (خدا) و کسانی که با وی ایمان آورده ‏بودند گفتند: یاری خدا کی خواهد بود؟ هشدار که یاری خدا نزدیک است.‏این آیه می فهماند آنچه در امت های گذشته رخ داده در این امت نیز رخ خواهد داد و یکی ‏از آن وقایع مساله رجعت و زنده شدن مردگانی است که در زمان ابراهیم و موسی و ‏عیسی و عزیز و ارمیا و غیر ایشان اتفاق افتاده باید در این امت نیز اتفاق بیفتد. (۴)‏

همچنان که رسول خدا (ص) هم کلامی دارند که به طور اجمالی این مفهوم را می ‏فهماند: به آن خدایی که جانم به دست اوست که شما مسلمانان با هر سنتی که در ‏امت های گذشته جریان داشته رو به رو خواهند شد و آن چه در آن امت ها جریان یافته مو به مو ‏در این امت جریان خواهد یافت به طوری که نه شما از آن سنت ها منحرف می شوید و نه ‏آن سنت ها که در بنی اسرائیل بود شما را نادیده می گیرد. (۵)

آیاتی چون آیه ۱۰ سوره ‏مومن و آیه ۲۶۰ سوره بقره و آِه ۶ اسرا از دیگر آیات مبین مساله رجعت هستند. از جمله روایات دیگر رجعت، روایتی است از حضرت امام صادق (ع) که می فرماید: ‏هنگام رجعت کسانی که مومن خالص و کافر خالص هستند زنده می شوند و به دنیا ‏برمی گردند. (۶)

در مورد حضرت ولیعصر(عج) نیز آمده است: در روز ظهور عده ای از ظالمان به ‏اذن خدا از قبورشان زنده می شوند و مجازات می شوند از این رو، حضرت را یگانه منتقم ‏خون سالار شهیدان امام حسین (ع) خوانده اند و در دعای ندبه آمده است: ”این الطالب ‏بدم المقتول بکربلا این المنصور علی من اعتدی علیه و افتری…”. کجاست طالب خون ‏حسین (ع) که در کربلا کشته شد؟ کجاست آن یاری شده تا یاری کند کسانی را که ‏حقشان پایمال شده است.(۷)

‏رجعت کنندگاندر مورد کسانی که در دوران حکومت جهانی موعود آخرالزمان رجعت خواهند کرد دو ‏دسته روایت نقل شد.دسته اول به طور کلی از کسانی یاد می کند که یا کافر خالصند و ‏یا مومن خالص از این رو می توان نام بسیاری را در آن میان جای داد اما در مورد دسته سوم ‏روایات که شخصاً نام افراد ذکر شده است طبق روایات، پیامبران، حضرت اسماعیل و ‏حضرت رسول اکرم (ص) امیرالمومنین (ع) امام حسین (ع) سایر امامان معصوم (ع) و ‏جمعی از اصحاب یا وفای پیامبر اسلام چون سلمان، مقداد، جابربن عبدالله انصاری، مالک ‏اشتر، مفضل بن عمرو نیز اصحاب کهف و برخی دیگر رجعت می کنند.‏نخستین رجعت کننده در روزگار ظهور حضرت ولیعصر (عج)، حضرت امام حسین (ع) ‏است. امام صادق (ع) می فرماید: نخستین کسی که زمین برای او شکافته می شود و ‏به روی زمین رجعت می کند، حسین بن علی است و به قدری حکومت می کند که از کثرت ‏سن ابروهایش روی دیدگانش می ریزد. (۸)‏

رجعت امام حسین در روزگار ظهور قائمیکی دیگر از اصول مسلم و قطعی که شیعه بدان معتقد است این است که امام را امام ‏غسل می دهد این برگرفته از حدیث امام رضا (ع) است که می فرماید: امام را جز امام ‏غسل نمی دهد (۹).

بنابراین باید یکی از امامان رجعت نموده مراسم تغسیل و خاکسپاری ‏امام عصر (عج) را بر عهده بگیرد که طبق روایات رسیده امام حسین(ع) این مهم را انجام ‏می دهند.‏در تفسیر عیاشی ذیل آیه شریفه ”ثم رددنا لکم الکره علیهم (اسراء/۶)” از امام صادق نقل ‏شده است که: مقصود از زنده شدن دوباره امام حسین (ع) و هفتاد نفر از اصحابش در عصر ‏امام زمان (ع) است، در حالی که کلاه خودهای طلایی بر سر دارند و به مردم رجعت و ‏زنده شدن دوباره حضرت حسین (ع) را اطلاع می دهند تا مومنان به شک و شبهه نیفتند ‏و این در حالی است که حضرت مهدی (ع) در میان مردم است.‏هنگامی که همه مومنان، امام حسین (ع) را شناختند و تایید کردند که او حسین (ع) ‏است مرگ حضرت مهدی (ع) فرا خواهد رسید و دیده از جهان فرو می بندد. آنگاه امام ‏حسین (ع) وی را غسل و کفن و حنوط می کند و به خاک می سپارد که هرگز امام را جز ‏امام غسل نمی دهد. (۱۰)‏

پس از شهادت امام زمان و تدفین ایشان، امام حسین (ع) عهده دار حکومت جهانی ‏ایشان می شوند و به قدری حکومت می کنند که گفته شده است، از کثرت سن ‏ابروهایش روی دیدگان مبارکش را می پوشاند تا اینکه روز قیامت و رستاخیز فرا رسد.

 

‏منابع:
‏‏۱- یک پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج) علیرضا رجالی تهرانی، ص۲۵۷.‏‏
۲- حضرت مهدی (عج) فروغ تابان ولایت، محمد محمدی اشتهاردی، ص ۱۱۹ و ۱۱۷.‏‏
۳- تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج۲، ص۶۱-۱۶۰.‏‏
۴- همان، ص ۱۶۱.‏‏
۵- بحارالانوار، ج۵۳، ص۱۲۷.‏‏
۶- اثباه الهداه، ج۷، ص۱۵۷.‏‏
۷- الزام الغاصب، شیخ علی یزدی حائری، ج۲، ص۳۶۰.‏‏
۸- بحارالانوار ج۵۳، ص۴۶.‏‏
۹- اصول کافی، کلینی، ج۱، ص۳۸۴.‏‏
۱۰- تفسیر عیاشی، ج۲، ص۲۸۱.‏

مرجع : www.zohoortv.com

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031