شهریور
4
1396

اعتقادات ۲۸

 

بعد از دسته بندی افراد موقع مرگ، نوبت میرسه به موضوع ترک این دنیا. اینکه زندگی دنیایی انسانها توی این دنیا تا کی پابرجا باشه، معلوم نیست. ولی از روایات معتبر داریم که بعد از ظهور امام زمان ارواحنا فداه (که البته زمان باقی مونده تا ظهور هم خودش مشخص نیست) و سپری شدن مدت خلافت ایشون، سایر معصومین هم یکی یکی به این دنیا رجعت (بازگشت) کرده و به نوبت بر مسند خلافت می نشینند.

مفاتیح الجنان، زیارت آل یاسین:
ﻭَ ﺃَﻥَّ ﺭَﺟﻌَﺘَﻜُﻢ ﺣَﻖٌّ لاَ ﺭَﻳﺐَ ﻓِﻴﻬَﺎ.
ﻭ ﻣﺤﻘّﻘﺎ ﺭﺟﻌﺖ ﺷﻤﺎ ﺣﻖّ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻫﻴﭻ ﺷﻚّ ﻭ ﺭﻳﺐ ﻧﻴﺴﺖ.

البته طبق روایات، مدت خلافتشون هم طولانیه.
لذا نتیجه می گیریم که تا پایان زندگی انسان روی کرهٔ زمین، مدت خیلی زیادی مونده.

از طرف دیگه، وقتی که آخرین انسان زمین رو ترک کرد، باید آماده شد برای برپایی قیامت. اما آیا به محض مردنِ آخرین انسانِ روی زمین، فورا صحنه قیامت برپا میشه؟
در آیات قرآن و روایات نشونه ها و شرایط خاصی برای زمان برپا شدن قیامت ذکر شده. یک مسئله ای که توی این آیات تاکید شده اینه که قبل از برپاشدن قیامت، نور و حرارت خورشید خیلی کم شده و سرد و تاریک میشه.
سوره التکویر، آیه ۱و۲: اِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ. وَ اِذَا النُّجُومُ انْکَدَرَتْ. زمانی که خورشید درهم پیچیده شود. و زمانی که ستاره ها تیره شوند.

خوب طبق آمار و ارقامی که ستاره شناسای امروزی میدند، خورشید حدود چهار و نیم میلیارد سال قبل بوجود اومده و رفته رفته درحال کوچک شدنه و احتمالا شروع نابودیش زودتر از حدود پنج میلیارد سال دیگه نخواهد بود.! از این اعداد و ارقام نجومی در مورد عمر خورشید، میشه دو نتیجه گرفت. یکی اینکه چون خورشید با سرعت خیلی کمی داره کوچیک و ضعیف میشه، لذا شرایط مناسب برای زندگی کردن انسانها بر روی زمین، حالا حالاها فراهمه و لذا انتظار میره تا زمان فراهم بودن این شرایط، انسانها هم روی زمین زندگی کنند. پس بر این اساس هنوز افراد زیادی توی عالم ذر هستند که منتظرند به این دنیا بیاند و زندگی کنند.

دیگه اینکه بعد از مرگ آخرین انسان، چون سرعت تغییرات در خورشید خیلی کمه، مدت زیادی طول میکشه تا خورشید سرد و تاریک بشه و شرایط برپایی قیامت فراهم بشه.

سوره القیامه، آیات ۶_۹:
یَسْئَلُ أَیَّانَ یَوْمُ الْقِیامَهِ.
فَاِذا بَرِقَ الْبَصَرُ .
وَ خَسَفَ الْقَمَرُ .
وَ جُمِعَ الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ .
می پرسد: روز قیامت کی خواهد شد؟
وقتی که چشم خیره شود.
و ماه تیره شود.
و خورشید و ماه با هم جمع شوند.

لذا عالم برزخ هم حالا حالاها و تا زمان ازبین رفتن خورشید، و برپایی قیامت پابرجاست. ولی افرادی که بعد از مرگ، به حالت خواب یا بیهوشی مبتلا میشند، گذشت زمان بین مرگشون تا برپایی قیامت رو متوجه نمیشند. مثل قضیه حضرت عزیر نبی که برای صد سال مرده بود و بعد از اینکه دوباره زنده شد، گذشت زمان رو متوجه نشده بود.

خرداد
25
1395

امام مهدی(عج) و ماه رمضان

 

زیارت آل یاسین شرح حالات عبادی و معنوی امام مهدی(عج) است.

امام مهدی که راهش، امتداد راه پیامبر و امیرالمؤمنین و امام زین العابدین(ع) است. عبودیت و بندگی او نه از سر نیاز یا ترس، بلکه از سر درک حقیقت هستی و سپاس گزاری از خداست، عبودیتی که همیشه در وجود امام جاری است و در برخی حالات به نقطه اوج خود می رسد و ماه رمضان نقطه اوج بندگی امام است.

رسیدن به معبود در ماه رمضان به واسطه حضرت مهدی(عج)

فهم حقیقت رمضان و توفیق رسیدن به معبود جز با توسل به پیشگاه مهدی(عج) میسر نمی شود.
دعای افتتاح هم در ماه رمضان درس سلوک می دهد که پروردگارا من خواهان تمام خوبی ها و کمالات هستم و می دانم که راه رسیدن به این کمالات توسل به امام مهدی(عج) است.

پس مرا به برکت وجود او به نهایت نزدیکی به خود برسان.

هدایت معنوی و باطنی انسان ها به دست امام مهدی(عج) است و به برکت وجود معنوی و نورانی اوست که عالم هستی از فیض حق تعالی بهره مند می شود. حال اگر امام در نهایت بندگی باشد، در عبودیت او رحمت و مهربانی خدا نیز اوج می گیرد.

دعای امامان نشان می دهد که آن ها هم به درگاه حق تعالی رو می آوردند و برای کل هستی و به ویژه برای ما انسان ها از خداوند طلب بخشش می کردند.

به همین دلیل است که می گویند به برکت سلوک معنوی امام، حیات بشری شکل می گیرد و امتداد می یابد و عالم به سوی کمال حرکت می کند و تنها با این تعبیر شب قدر معنا می یابد.

اسفند
13
1392

زیارت آل یاسین

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ لا لِأَمْرِهِ تَعْقِلُونَ وَ لا مِنْ أَوْلِیَائِهِ تَقْبَلُوَن حِکْمَهٌ بَالِغَهٌ فَمَا تُغْنِی النُّذُرُ [عَنْ قَوْمٍ لا یُؤْمِنُونَ‏] السَّلامُ عَلَیْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ
به نام خدا که رحمتش بسیار و رحمتش همیشگى است،نه فرمانش را تعقل مى‏کنید،و نه از اولیایش مى‏پذیرید،حکمتى است‏ رسا،ولى بیم دادنها سودشان ندهد،سلام بر ما و بر بندگان شایسته خدا.
هرگاه خواستید به وسیله ما به سوى‏ خداى تبارک و تعالى و به سوى ما توجه کنید،پس بگویید چنان‏که خداى تعالى فرموده است:
سَلامٌ عَلَى آلِ یس السَّلامُ عَلَیْکَ یَا دَاعِیَ اللَّهِ وَ رَبَّانِیَّ آیَاتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ وَ دَیَّانَ دِینِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَلِیفَهَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ وَ دَلِیلَ إِرَادَتِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا تَالِیَ کِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ فِی آنَاءِ لَیْلِکَ وَ أَطْرَافِ نَهَارِکَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّهَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مِیثَاقَ اللَّهِ الَّذِی أَخَذَهُ وَ وَکَّدَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْعَلَمُ الْمَنْصُوبُ وَ الْعِلْمُ الْمَصْبُوبُ وَ الْغَوْثُ وَ الرَّحْمَهُ الْوَاسِعَهُ وَعْدا غَیْرَ مَکْذُوبٍ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقُومُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْعُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْرَأُ وَ تُبَیِّنُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی وَ تَقْنُتُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ وَ تَسْجُدُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ وَ تُکَبِّرُ السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تَحْمَدُ وَ تَسْتَغْفِرُ،
سلام بر خاندان یس،سلام بر تو اى دعوت‏کننده به سوى خدا،و آگاه به آیاتش،سلام بر تو اى باب خدا و سیاستمدار دینش،سلام بر تو اى خلیفه خدا و یاور حقّش،سلام بر تو اى حجّت خدا،و راهنما به سوى اراده‏اش،سلام بر تو اى تلاوت‏کننده کتاب خدا و تفسیرکننده‏اش،سلام بر تو در تمام ساعات شب‏ و روز،سلام بر تو اى بجا مانده خدا در زمینش،سلام بر تو اى پیمان خدا که آن را برگرفت و محکمش کرد،سلام بر تو اى وعده خدا که آن را ضمانت نمود،سلام بر تو اى پرچم برافراشته‏ و دانش سرریز،و فریادرس و رحمت گسترده،و وعده بى‏دروغ،سلام بر تو هنگامى‏که‏ بر مى‏خیزى،سلام بر تو زمانى‏که مى‏نشینى،سلام بر تو وقتى که مى‏خوانى و بیان مى کنى،سلام بر تو هنگامى‏که نماز مى‏خوانى و قنوت بجا مى‏آورى،سلام بر تو زمانى‏که رکوع و سجود مى‏نمایى،سلام بر تو وقتى که تهلیل و تکبیر مى‏گویى‏ سلام بر تو هنگامى که سپاس و استغفار مى‏نمایى،
السَّلامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصْبِحُ وَ تُمْسِی السَّلامُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَى وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّى السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْإِمَامُ الْمَأْمُونُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُقَدَّمُ الْمَأْمُولُ السَّلامُ عَلَیْکَ بِجَوَامِعِ السَّلامِ أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنِّی أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَنَّ مُحَمَّدا عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ لا حَبِیبَ إِلا هُوَ وَ أَهْلُهُ وَ أُشْهِدُکَ یَا مَوْلایَ أَنَّ عَلِیّا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ حُجَّتُهُ وَ الْحُسَیْنَ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُوسَى حُجَّتُهُ وَ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ حُجَّتُهُ وَ الْحَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ حُجَّتُهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ حُجَّهُ اللَّهِ ،
سلام بر تو زمانى‏که صبح و شام مى‏کنى،سلام بر تو در شب هنگامى‏که مى‏پوشاند،و در روز وقتى‏که آشکار مى‏شود،سلام بر تو اى پیشواى امین،سلام بر تو اى‏ پیش نهاده آرزو شده،سلام بر تو به همه سلامها،تو را گواه مى‏گیرم اى مولایم،که گواهى مى‏دهم معبودى‏ جز خدا نیست،یگانه است و شریکى ندارد،و محمد بنده و فرستاده اوست،محبوبى جز او و اهل بیتش نیست‏ و تو را گواه مى‏گیرم اى مولایم،بر اینکه على امیر مؤمنان و حسن و حسین و على بن الحسین و محمد بن على و جعفر بن محمد و موسى بن جعفر،و على بن موسى و محمد بن على و على بن محمد و حسن بن على،حجّتهاى خدایند و گواهى مى‏دهم که تو حجّت خدایى،
أَنْتُمْ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ أَنَّ رَجْعَتَکُمْ حَقٌّ لا رَیْبَ فِیهَا یَوْمَ لا یَنْفَعُ نَفْسا إِیمَانُهَا لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فِی إِیمَانِهَا خَیْرا وَ أَنَّ الْمَوْتَ حَقٌّ وَ أَنَّ نَاکِرا وَ نَکِیرا حَقٌّ وَ أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ وَ أَنَّ الصِّرَاطَ حَقٌّ وَ الْمِرْصَادَ حَقٌّ وَ الْمِیزَانَ حَقٌّ وَ الْحَشْرَ حَقٌّ وَ الْحِسَابَ حَقٌّ وَ الْجَنَّهَ وَ النَّارَ حَقٌّ وَ الْوَعْدَ وَ الْوَعِیدَ بِهِمَا حَقٌّ یَا مَوْلایَ شَقِیَ مَنْ خَالَفَکُمْ وَ سَعِدَ مَنْ أَطَاعَکُمْ فَاشْهَدْ عَلَى مَا أَشْهَدْتُکَ عَلَیْهِ وَ أَنَا وَلِیٌّ لَکَ بَرِی‏ءٌ مِنْ عَدُوِّکَ فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ وَ الْبَاطِلُ مَا أَسْخَطْتُمُوهُ وَ الْمَعْرُوفُ مَا أَمَرْتُمْ بِهِ وَ الْمُنْکَرُ مَا نَهَیْتُمْ عَنْهُ فَنَفْسِی مُؤْمِنَهٌ بِاللَّهِ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِرَسُولِهِ وَ بِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِکُمْ یَا مَوْلایَ أَوَّلِکُمْ وَ آخِرِکُمْ وَ نُصْرَتِی مُعَدَّهٌ لَکُمْ وَ مَوَدَّتِی خَالِصَهٌ لَکُمْ آمِینَ آمِینَ.
شما آغاز و انجام هستید،و همانا بازگشت شما حق است،تردیدى در آن نیست،روزى که کسى را ایمانش سود نبخشد،که پیش از این ایمان نیاورده بود یا در ایمانش کسب خیرى نکرده بود،و گواهى مى‏دهم که مرگ،و ناکر و نکیر و زنده شدن و برانگیختن و صراط و کمینگاه و میزان و گره‏آوردن و حساب و بهشت و دوزخ و وعده تهدید به هر دو حق است‏ اى مولاى من،بدبخت شد کسى‏که با شما مخالفت ورزید،و خوشبخت شد کسى‏که از شما اطاعت کرد،پس گواه باش بر آنچه تو را بر آن گواه گرفتم،و من‏ دوست تو،و بیزار از دشمن توام،پس حق آن است که شما به آن خشنود شدید،و باطل آن است که شما از ان ناخشنود گشتید،و معروف آن است که‏ شما به آن امر فرمودید،و منکر آن است که شما از آن نهى کردید،پس نهاد من مؤمن به خداى یگانه بى‏شریک،و به رسول او،و به امیر مؤمنان و به شماست اى مولاى من،به آغاز و انجام شما،و یارى‏ام براى شما آماده،و دوستى‏ام نسبت به شما بى‏آلایش‏ است،اجابت فرما،اجابت فرما.

(بیشتر…)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031