آبان
13
1396

زیاد استغفار کنید

روایت دارد کسی که زیاد استغفار کند، استغفاره زیاد چهار خاصیت دارد:

❶ اول «جَعَلَ اللهُ لَهُ مِن کُلِّ هَمٍّ وَ غَمٍّ فَرَجاً» انسان گاهی بیخودی غصه اش می شود. هرچه هم که فکر مےکند که چه شده که من گرفته ام خیلی ناراحتم نمےفهمد.
در این حال تسبیح را بردار و صد بار استغفار کن، حالت جا مےآید، من امتحان کردم گاهی غم و غصه انسان را می گیرد، نگو یک شیعه ای در کربلا یا در نجف یا بغداد یا در فلسطین یا در هر جایی از دنیا، از دنیا رفته است و من به این خاطر ناراحتم، در روایت هم دارد کہ اگر فقط در شرق عالم یک مومنی از دنیا برود در غرب عالم یک مومنے دیگر محزون مےشود.

❷ دوم «وَ مِنْ کُلِّ خَوْفٍ امْناٰ» مےگویند زلزله می آید، آمریکا می آید، اینها همه اش حرف است. استغفار کن. وقتی کہ بمب مےآمد من در خانہ استغفار مےکردم بمب آمد و به امام زاده یحیۍٰ اصابت کرد، قوطی زردچوبه ی منزل ریخت، اما ما هیچ طوریمان نشد.

❸ سوم «وَ مِنْ کُلِّ ضیقٍ مَخرَجاً» سفته هایت عقب افتاده، صاحبخانه جوابت کرده، استغفار که بکنۍ، راحت مےشوی.
به بنده خدایی چک هایش عقب افتاده بود شب غصه اش شده بود که چه کار کند، نصف شب از خواب بیدار شد به در خانه خدا رفت از خدا گفت: خدایا آبروی من در بازار در خطر است. خودت کارم را درست کن
صبح دم در حجره رفت، یک نفر از رفقا آمد و همان مقدار پول را به او داد و گفت: من این پول را پیش تو امانت می گذارم اگر لازمش داشتی خرج کن هر وقت خواستم چند روز جلوتر به تو تلفن مےزنم.

❹ چهارم «وَ یَرزَقَهُ اللهُ مِنْ حَیْثُ لٰا یَحْتَسِبُ» از جایی که گمان ندارید پول بہ شما مےرسد، پس اگر رزق مےخواهید استغفار ڪنید. رزق هم همش پول و پله نیست رزق معنوے مهمتر است.
شما استغفار می کنید و امشب می خواهید به مشهد بروید، تنها هم هستید، یڪ همسفر خوب کنار شما می نشیند. این رزق است. یک عالم یا انسان متدین بازارے کنار شما مےنشیند. این رزق است. زن خوب رزق است. عروس خوب رزق است. داماد خوب رزق است. همسایه خوب رزق است. دوست خوب رزق است.

✅ ما خیال می کنیم که رزق یعنی پول، استغفار ڪه مےکنی ، داماد خوب گیرت  می آید. استغفار کنے، همسایه خوب نصیبت می شود، مسجد خوب گیرت می آید، خانه ات جایے می رود که کنار خانه ات یک مسجد خوب است.

“بیانات آیت الله مجتهدی تهرانی (ره)”

خرداد
4
1395

زنگار قلوب

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
همانا برای قلوب زنگاری است همانند زنگار فلزات، پس آنها را به وسیله استغفار و تلاوت قرآن سیقل دهید.

بحارالانوار، ج ۳، ص ۲۸۴

بهمن
13
1393

استغفاری که سبب زیادی علم یا مال می شود

به روایت دیگر از آن حضرت نقل شده:

هرکه در دو ماه پیاپى،هر روز چهارصد بار این دعا را بخواند،خدا به او دانش بسیارى یا دارایى‏ فراوان کرامت فرماید،و دعا این است:
اَسْتَغْفِرُاللَّهَ الَّذى لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ الرَّحْمنُ الرَّحیمُ بَدیعُ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ مِنْ جَمیعِ ظُلْمى وَ جُرْمى وَ اِسْرافى عَلى نَفْسى وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ
آمرزش مى‏جویم از خدا که معبودى جز او نیست،زنده و پاینده،بخشنده‏ و مهربان،پدیدآورنده آسمانها و زمین،از همه ستم و گناه و نافرمانى‏ام از خدا و به سوى‏ او باز مى‏گردم.
شیخ طوسى و دیگران روایت کرده‏ اند که مستحب است مؤمن هر روز این دعا را بخواند:
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْمُشْرِقِ الْحَىِّ الْباقىِ الْکَریمِ وَ اَسْئَلُکَ بِنُورِ وَجْهِکَ الْقُدُّوسِ الَّذى اَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَانْکَشَفَتْ بِهِ الظُّلُماتُ وَ صَلُحَ عَلَیْهِ اَمْرُ الاَْوَّلینَ وَالاْ خِرینَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تُصْلِحَ لى شَاْنى کُلَّهُ
خدایا از تو مى‏خواهم به نور تابناک جلوه زنده پاینده کریم‏ات،و از تو مى‏خواهم به نور جلوه‏ بسیار مقدّست که آسمانها به آن تابان شد،و تاریکى‏ها به آن برطرف گشت،و اصلاح شد به آن امر پیشینیان و پسینیان،اینکه بر محمّد و خاندانش درود فرستى،و همه کارهایم را اصلاح نمایى.
کفعمى از حضرت باقر علیه السّلام روایت کرده:

هرکه هر روز این دعا را بخواند حق تعالى امور دنیا و آخرت او را کفایت کند.
بِسْمِ اللَّهِ حَسْبِىَ اللَّهُ تَوَکَّلْتُ عَلَى اللَّهِ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ خَیْرَ اُمُورى کُلِّها وَ اَعُوذُبِکَ مِنْ خِزْىِ الدُّنْیا وَ عَذابِ الاْخِرَهِ
به نام خدا،خدا مرا بس است،توکل کردم بر خدا،خدایا خیر همه امورم را از تو مى‏خواهم،و به تو پناه مى‏برم از رسوایى دنیا و عذاب آخرت.
و نیز روایت کرده:هرکه هر روز این دعا را هفت بار بخواند،امور دنیا و آخرت او کفایت شود:
حَسْبِىَ اللَّهُ رَبِّىَ اللَّهُ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ
خداوند بس است مرا پروردگارم خداست،معبودى جز خدا نیست‏ بر او توکّل کردم،و او پروردگار عرش بزرگ است.
و نیز روایت کرده:هرکه در طول یک سال،هر روز یک بار این دعا را بخواند، تا جاى خد را در بهشت نبیند نمیرد:
سُبْحانَ الدّآئِمِ الْقآئِمِ سُبْحانَالْقآئِمِ الدّآئِمِ سُبْحانَالْواحِدِ الاَْحَدِ سُبْحانَ الْفَرْدِ الصَّمَدِ سُبْحانَ الْحَىِّ الْقَیُّومِ سُبْحانَ اللَّهِ وَ بِحَمْدِهِ سُبْحانَ الْحَىِّ الَّذى لایَمُوتُ سُبْحانَ الْمَلِکِ الْقُدُّوسِ سُبْحانَ رَبِّ الْمَلائِکَهِ وَالرُّوحِ سُبْحانَ الْعَلِىِّ الاَْعْلى سُبْحانَهُ وَ تَعالى
منزّه است پاینده پا برجا،منزّه است پا برجاى پاینده، منزّه است یگانه یکتا،منزّه است بى‏همتاى بى‏نیاز،منزّه است زنده به خود پاینده،منزّه است خدا،و به ستایش‏ مى‏ستایمش،منزّه است زنده‏اى که هرگز نمى‏میرد،منزّه است فرمانرواى بسیار مقدّس،منزّه است پروردگار فرشتگان و روح، منزّه است والاى برت،منزّه است او و بالاست.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031