مهر
1
1392

انگشتر فیروزه(ظفر)

از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که مى‏ فرماید: دستى که انگشتر فیروزه بدست داشته باشد، فقیر نگردد.
على بن مهزیار گوید: بر حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام) وارد شدم و انگشترى فیروزه بدستش دیدم که نقش آن بود:(اللَّه الملک) همچنان بنگاه خود ادامه دادم. حضرت فرمود: چرا آن قدر نگاه مى ‏کنى؟ این سنگى است که جبرئیل از بهشت براى پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هدیه آورد، و پیغمبر (صلی الله علیه و آله) آن را به على(علیه السلام) بخشید و میدانى اسمش چیست؟ گفتم فیروزه است.

فرمود این اسم فارسى آن است میدانى اسم عربى آن چیست؟ گفتم نه، فرمود: ظفر است.

مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏۱، ص: ۱۶۹


شهریور
31
1392

انگشتر با نگینهای ارزشمند

موسى بن جعفر (علیه السلام)، میفرماید که پدرش حضرت صادق (علیه السلام)از نگین بجادى (بجاد اسم جایى است) نهى فرمود، و فرمود که: زید بن على بن الحسین در روز کشته شدن نگین بجادى بدست داشت.
روایت شده که امیر مؤمنان (علیه السلام)چهار انگشتر بدست داشت:

انگشترى که نگین آن از یاقوت سرخ بود بواسطه شرافت آن بدست مى‏ کرد، و انگشترى با نگین عقیق سرخ براى حرز و محفوظ ماندن بدست مى ‏نمود، و انگشترى با نگین‏، فیروزه، براى پیروزى، و انگشترى با نگین آهن چینى براى قوت بانگشت مى فرمود: و شیعیان را از انگشتر آهنین نهى مى ‏کرد.
و آن حضرت در وصیت به اصحاب خود فرمود: هر کس در نگین انگشترش نقشى دارد که در آن اسماء الهى است از دستى که استنجاء مى‏ کند به دست دیگر انتقال دهد.
پیغمبر (صلی الله علیه وآله) فرمود: انگشتر عقیق به دست کنید که تا زمانى که آن را بدست دارید اندوهى بشما نخواهد رسید. و نیز فرمود: انگشتر عقیق بدست کنید که جبرئیل از بهشت برایم انگشتر عقیق آورد و گفت:

محمد! انگشتر عقیق بدست کن و امت خود را نیز امر کن که عقیق بدست کنند.
مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏۱، ص: ۱۶۴

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031