22
1392
شرح دعای عرفه
شرح صفات ۲۱ گانه خداوند در فراز ابتدایی دعای عرفه
صفاتی که امام شهید و سیدالشهدا علیهالسلام در دعای عرفه برای خدا بیان میفرماید فقط به او اختصاص دارد، و احدی غیر از خدا صلاحیت توصیفشدن به این صفات را ندارد هرکس که باشد. اما این صفات عبارتند از:
۱ ـ «لیس لِقَضائهِ دافِعٌ».
الله، آن است که برای حکم و قضای او دفع کنندهای نیست.
احدی نیست که بتواند حکم آن ذات جامع جمیع صفات کمال را دفع کند. و ظاهراً به قرینه جمله بعد، مراد از قضا در اینجا قضا و حکمی است که بر نفی و نابودی و یا سلب نعمتی از کسی یا جامعهای باشد هرچند در برابر مطلق قضا و حکم الهی، کسی نیست که بتواند عرض اندام نماید اما در اینجا به ملاحظه قرینهای که ذکر شد مراد، این نوع خاص است.
و محتمل است مراد از قضا «موت» باشد که از مصادیق ظاهره یا اظهر مصادیق قضای الهی است و دعا و صدقه اصل آن را دفع نمینماید هرچند فیالجمله دعا و صدقه چنانکه در حدیث است:
«الدّعاءُ یَرد القَضاء بعد ما اُبرِمَ اِبراماً» (۱)
ردّ قضا مینماید. که البته در این موارد نیز دافع حقیقی قضای الهی، خداست که ما در رساله «سرّالبداء» پیرامون مسأله تأثیر دعا و صدقه و امور دیگر در دفع بلا و طولانی شدن عمر یا کم شدن عمر یا وسعت رزق و امثال این امور، توضیحاتی دادهایم.
در اینجا فقط عرض میکنیم که به قضا و قدر الهی باید ایمان داشت چنانکه به تأثیر دعا، صدقه، صله رحم و امور دیگر نیز ایمان داریم اگر چه تفاصیل و ارتباطات کامل این امور و مخصوصاً قضا و قدر بر ما مخفی است و شاید فهم آن تفاصیل برای ما دشوار و بلکه غیرممکن باشد. ایمان به این امور، علاوه بر این که ایمان به واقعیات و نظامی است که خدا در عالم کون مقدّر و مقرّر فرموده است در استصلاح حال عبد و تربیت و تکمیل او نقش مؤثر دارد و بدون ایمان به این امور و عقیده به اختیار عبد وامر بین امرین، تربیت و تکمیل انسان میسّر نیست. همه این امور از جنبه عقیدتی از اسباب و ابزار تربیت بشر است که خداوند مقدّر فرموده است.
بشر میباید که در عین حالی که مختار است و اسباب و وسائل مادی را استخدام کرده و به کار میگیرد، به خدا اعتماد داشته باشد و همیشه از او کمک بخواهد و منصرف از او نباشد، و به فراهم بودن اسباب مغرور نگردد و غافل از خدا نشود که در بسیاری از موارد با اینکه انسان اسباب امری را فراهم مینماید و در نظرش حصول نتیجه قطعی است، ناگهان وضع بهم میخورد و نتیجه حاصل نمیشود و همه زحمتها بیثمر میگردد.
وگاهی هم به عکس، اسباب پیشامد سوئی فراهم میشود و انسان در سراشیبی سقوط قرار میگیرد و بیچاره میشود ناگهان عنایت غیبی بهطور معجزهآسا او را نجات میدهد.
و سرّ بزرگی که در این جریان دیده میشود همان توجه بندگان به خداوند متعال است که اگر امور بر مجرای اسباب ظاهری بگردد و تخلف نپذیرد، مردم از عالم غیب و اسباب غیبیّه غافل میشوند. هریک از این دو جریان انسان را به خدا و عالم غیب متوجه میسازد و همه و هرکس این دو جریان را مکرر تجربه میکنند و از آن اگر روحشان بیمار نباشد خدا را میشناسند.
گاهشمار تاریخ خورشیدی
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« فروردین | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر مهر ۲۲, ۱۳۹۲
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت مهر ۲۲, ۱۳۹۲
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان مهر ۲۲, ۱۳۹۲
- سجده شکر مهر ۲۲, ۱۳۹۲
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر مهر ۲۲, ۱۳۹۲