8
1396
وقوف به عرفات
باحتیاط واجب لازم است از بعد از زوال روز نهم تا مغرب در سرزمین عرفات باشد و مراد از وقوف همین بودن در آنجا است حالا چه بنشیند چه راه برود یا بخوابد فرقی ندارد البته اگر در تمام این مدت خواب یا بی هوش باشد وقوف او باطل است پس باید تاخیر انداختن از اول ظهر اگر کم باشد مثلا بمقدار نماز ظهر و عصر که پشت سر هم بخواند معلوم نیست حرام باشد.
مسئله: بودن در مجموع بعد از ظهر تا مغرب گرچه واجب است لکن تمام آن رکن نیست که حج بترک آن باطل شود پس اگر مقدار کمی توقف کند و برود یا طرف عصر بیاید و توقف کند حج او صحیح است اگر چه توقف نکردن او در تمام وقت دانسته و عمدی باشد آنچه در وقوف رکن است مقداری است که گفته شود در عرفات بوده هر چند مثل یک دقیقه یا دو دقیقه باشد پس اگر هیچ به عرفات نرود رکن را ترک کرده.
مسئله: اگر دانسته و عمدی آن مقدار از وقوف را که رکن است ترک کند حجش باطل است و کفایت نمی کند برای چنین شخصی وقوف در شب عید که وقوف اضطراری است ولی اگر بواسطه عذری مثل فراموشی نتوانست حتی مقدار رکن در عرفات باشد برای چنین شخصی که عذر داشته کفایت می کند از شب عید هر چند به مقدار کمی وقوف کند و این را وقوف اضطراری می گویند و اولی را وقوف اختیاری و اگر این مقدار از وقوف در شب را عمدا ترک کند حج او باطل است ولی اگر این را هم روی عذر و فراموشی و غفلت ترک کند و بوقوف اختیاری مشعر برسد حجش صحیح است.
مسئله: اگر کسی عمدا و دانسته پیش از مغرب از عرفات حج خارج شود و تا مغرب برنگردد باید یک شتر در راه خدا قربانی کند در هر جائی که بخواهد و اگر قدرت بر قربانی نداشت باید هیجده روز روزه بگیرد و حجش صحیح است و اگر از روی ندانستن مسئله یا سهوا اینکار را کرد کفاره ندارد و بهر حال ضرری به اصل حج نمی زند.
8
1396
توصیه هایی برای روز عرفه
روز عرفه ، روز بسیار بزرگی است.
خیلی ازاولیاء و بزرگان را زیارت کردم که به این روز چشم میدوختند.
طبق روایت، هرکس در ماه مبارک رمضان آمرزیده نشده باشد ، اگر عرفه را درک کند وبه رازو نیاز واستغفار بپردازد ، آمرزیده میشود.
دراین روز، مسیر زندگی باید تغییر کند، عرفه یک راه عجیبی است.
اعمال روز عرفه را به هر مقدار که نشاط دارید، انجام بدهید.
دعا خواندن به این نحو که انسان دائما ببیند چه مقدار از دعا باقی مانده است و انتظار تمام شدن آن را بکشد و خسته و بی نشاط شود، اثرچندانی ندارد!
درمضامین ومعانی بلند دعای شریف و عظیم عرفه تامل بفرمایید.
عمده این است که معرفت پیدا کنیم ، گاهی تامل در یک جمله ی دعا میتواند مسیرزندگی انسان را تغییر بدهد.
متاسفانه بعضی از مقدس ها فقط به دنبال کسب ثواب هستند! بارها دعای عرفه را به قصدثواب میخواند ولی یک مرتبه درمضامین عالیه ی آن تامل نمیکند! عزیز من همه ی دین که کسب ثواب نیست! اگر دعارا با معرفت وتامل بخوانیم ، ثواب هم در پی آن می آید.
کانال نشر بیانات آیت الله سید عبدالله فاطمی_نیا
22
1392
شرح دعای عرفه
شرح صفات ۲۱ گانه خداوند در فراز ابتدایی دعای عرفه
صفاتی که امام شهید و سیدالشهدا علیهالسلام در دعای عرفه برای خدا بیان میفرماید فقط به او اختصاص دارد، و احدی غیر از خدا صلاحیت توصیفشدن به این صفات را ندارد هرکس که باشد. اما این صفات عبارتند از:
۱ ـ «لیس لِقَضائهِ دافِعٌ».
الله، آن است که برای حکم و قضای او دفع کنندهای نیست.
احدی نیست که بتواند حکم آن ذات جامع جمیع صفات کمال را دفع کند. و ظاهراً به قرینه جمله بعد، مراد از قضا در اینجا قضا و حکمی است که بر نفی و نابودی و یا سلب نعمتی از کسی یا جامعهای باشد هرچند در برابر مطلق قضا و حکم الهی، کسی نیست که بتواند عرض اندام نماید اما در اینجا به ملاحظه قرینهای که ذکر شد مراد، این نوع خاص است.
و محتمل است مراد از قضا «موت» باشد که از مصادیق ظاهره یا اظهر مصادیق قضای الهی است و دعا و صدقه اصل آن را دفع نمینماید هرچند فیالجمله دعا و صدقه چنانکه در حدیث است:
«الدّعاءُ یَرد القَضاء بعد ما اُبرِمَ اِبراماً» (۱)
ردّ قضا مینماید. که البته در این موارد نیز دافع حقیقی قضای الهی، خداست که ما در رساله «سرّالبداء» پیرامون مسأله تأثیر دعا و صدقه و امور دیگر در دفع بلا و طولانی شدن عمر یا کم شدن عمر یا وسعت رزق و امثال این امور، توضیحاتی دادهایم.
در اینجا فقط عرض میکنیم که به قضا و قدر الهی باید ایمان داشت چنانکه به تأثیر دعا، صدقه، صله رحم و امور دیگر نیز ایمان داریم اگر چه تفاصیل و ارتباطات کامل این امور و مخصوصاً قضا و قدر بر ما مخفی است و شاید فهم آن تفاصیل برای ما دشوار و بلکه غیرممکن باشد. ایمان به این امور، علاوه بر این که ایمان به واقعیات و نظامی است که خدا در عالم کون مقدّر و مقرّر فرموده است در استصلاح حال عبد و تربیت و تکمیل او نقش مؤثر دارد و بدون ایمان به این امور و عقیده به اختیار عبد وامر بین امرین، تربیت و تکمیل انسان میسّر نیست. همه این امور از جنبه عقیدتی از اسباب و ابزار تربیت بشر است که خداوند مقدّر فرموده است.
بشر میباید که در عین حالی که مختار است و اسباب و وسائل مادی را استخدام کرده و به کار میگیرد، به خدا اعتماد داشته باشد و همیشه از او کمک بخواهد و منصرف از او نباشد، و به فراهم بودن اسباب مغرور نگردد و غافل از خدا نشود که در بسیاری از موارد با اینکه انسان اسباب امری را فراهم مینماید و در نظرش حصول نتیجه قطعی است، ناگهان وضع بهم میخورد و نتیجه حاصل نمیشود و همه زحمتها بیثمر میگردد.
وگاهی هم به عکس، اسباب پیشامد سوئی فراهم میشود و انسان در سراشیبی سقوط قرار میگیرد و بیچاره میشود ناگهان عنایت غیبی بهطور معجزهآسا او را نجات میدهد.
و سرّ بزرگی که در این جریان دیده میشود همان توجه بندگان به خداوند متعال است که اگر امور بر مجرای اسباب ظاهری بگردد و تخلف نپذیرد، مردم از عالم غیب و اسباب غیبیّه غافل میشوند. هریک از این دو جریان انسان را به خدا و عالم غیب متوجه میسازد و همه و هرکس این دو جریان را مکرر تجربه میکنند و از آن اگر روحشان بیمار نباشد خدا را میشناسند.
گاهشمار تاریخ خورشیدی
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« فروردین | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر مهر ۲۲, ۱۳۹۲
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت مهر ۲۲, ۱۳۹۲
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان مهر ۲۲, ۱۳۹۲
- سجده شکر مهر ۲۲, ۱۳۹۲
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر مهر ۲۲, ۱۳۹۲