فروردین
8
1402

چه کنیم تا ظرفیّت‌مان زیاد شود؟

امام على علیه السلام در خطبه معروفشان به همام فرمودند:

“عَظُمَ الخالِقُ فى أنفسِهم و صَغُر ما دون ذلک”

نهج ‏البلاغه، خطبه ۱۹۳

چون خداوند در روح آنها (مؤمنان) عظمت دارد، غیر خدا هرچه باشد کوچک جلوه مى‏کند.

تا وقتى روى زمین هستیم، یک هکتار زمین براى ما بزرگ است، امّا اگر سوار هواپیما شدیم هرچه هواپیما بالاتر برود، این قطعه زمین براى ما کوچک‏تر مى‏شود.

تا وقتی تنها ابعاد کره زمین را می‌دانیم برایمان بسیار بزرگ جلوه می‌کند اما زمانی که فاصله‌های نجومی کهکشان‌ها را بدانیم زمین برای ما کوچک جلوه می‌کند!

اگر توجهى به پول‌هاى موجود در بانک بکنیم، سرمایه خود را ناچیز خواهیم دید. اگر به تسبیح گفتن همه موجودات توجه داشته باشیم، گفتن چند «سبحان اللّه» را چیزى نمى‏دانیم. اگر به کتابخانه‏هاى بزرگ و مهم دنیا نگاه کنیم، مطالعه چند کتاب ما را مغرور نخواهد کرد.

وقتى به امام سجاد علیه السلام گفتند: چرا اینقدر عبادت مى‏کنى؟

فرمود: عبادت من کجا و عبادت علىّ بن ابیطالب کجا! نگاه به مقیاس بزرگ‌تر مسائل، موضوعات دیگر را برایمان کوچک‌تر می‌کند، ما را برای حل مشکلات مصمم و کبر و غرور را از ما دور می‌کند.

استادفاطمی نیا

تیر
26
1399

پیگیر رخدادها باشیم یا پیگیر امام زمان!

 

? اگر منتظر ظهور هستید غرق رخداد ها نباشید، به این رخدادها اگر به عنوان نشانه و نوید ظهور بنگرید خوب است اما اگر مدام دنبال آنها باشید از مسیر اصلی دور شده اید. از خود بپرسید امام مهدی عج به چه کسانی احتیاج دارد کسانی که از آینده مطلع باشند یا برای یاری نمودن امام آماده باشند؟ مانند مرگ است که همه میدانیم خواهیم مرد اما چند نفرمان آماده ایم؟ اگر زمان مرگ را بدانید آیا آماده خواهید شد آیا در انصورت آمادگی ارزشی دارد؟ اگر روی یک کاغذ تمام رخدادهای آینده تا زمان ظهور را بنویسند و به شما دهند آیا انسان ارزشمندتری خواهید شد؟
➖ شنیده اید بعد از ظهور فرشتگان و جن ها دیده میشوند و دنیا به بهشت متصل میگردد، پس زمین باید وارد بُعد دیگری گردد که احتمالا بُعد پنجم خواهد بود

? امام صادق ع: درباره آخر آیه ۱۰۸ سوره هود ««عطایی قطع ناشدنی و بی‌پایان است»»
فرمودند یعنی نعمت‌های دنیوی آن‌ها قطع نمی‌شود بلکه به نعمت‌های آخرت در بهشت متصل می‌شود
? بحار الأنوار ج۶ ص۲۸۵

? این همان متصل شدن به بُعد بالاتر است. زمین باید آماده تحول گردد و دنیا باید پذیرای ظهور گردد. ستاره شناسان با عنوان عصر طلایی یا آکواریوس میشناسند که دقیقا در همین دوران ماست. اینکه میگویند برای ظهور دعا کنید معنی آن فقط دعای لفظی نیست، اگر دعا فقط لب جنباندن بود که فرد لال نمیتوانست دعا کند. دعا برای ظهور یعنی شما به سطحی از تفکر و دانش برسید که دنیای کنونی را در سطح بسیار پایین و دور ار خداوند ببینید و واقعا از عمق وجودتان این کمبود را احساس کنید و دنبال تحول کلی در نظام آفرینش باشید. مجری این تحول دنیا و منجی خلایق هیچ کسی نیست جز امام مهدی عج. و شما باید کاملا آماده باشید تا تمام اوامر امام را بدون هیچ چون و چرا و با تمایل اجرا نمایید، او را متصل به خداوند بدانید، نفسانیت خود را قبل از ظهور از بین ببرید و سطح هاله انرژی روح خودتان را بالاتر ببرید. هرچه تعداد این افراد بیشتر شود ظهور تعجیل خواهد یافت و اگر شما یکی از آن افراد باشید، شما نیز خیلی وقت است در نبرد بزرگ حضور دارید بدون آنکه خودتان متوجه شوید

? امام مهدی عج غریب است و بسیاری از دعا کنندگان، ظهور امام را برای منافع خودشان میخواهند و هنگام عمل که برسد جا خواهند زد. مقام امام زمانشان را نمیشناسند و بعد از ظهور با فرامین امام مخالفت خواهند نمود. چه کمند آنان که میدانند. پس دنبال رخدادها نباشید دنبال بیداری و تحول خودتان باشید، رخدادها خودشان طی خواهند شد خیلی هم سریع همه چیز طی میشود. خیلی چیزها حس میشود و نمیشود اندازه گیری کرد، زمان در چند سال اخیر بسیار بسیار سریعتر میگذرد اما وسایل اندازه گیری زمان همه چیز را طبق روال معمول نشان میدهند. چه سریع سالها طی میشوند و انسان را متعجب میکند

? امام مهدی عج دنبال افراد مؤمن و محکم و صبور و مقاوم و دل پاک و ثابت قدم میگردند، انسانیت و مرام معرفت که نباشد هزاران سال عبادت هم بی فایده است، شیرانی که خود را هیچ ببینند و اما بخاطر خداوند لشکری یک نفره باشند.
➖ اگر هزاران گناه هم نمودید از رحمت خدا ناامید نباشید که فعلا راه توبه کاملا بسته نشده. زمان توبه زمانی به طور کامل بسته خواهد شد که بعد از آن دیگر نمیتوان حق را انکار کرد، افراد زیادی بعد از دیدن عجایب میخواهند ایمان بیاورند و از ترس مرگ میخواهند برگردند اما دیگر راهی نخواهد بود

تیر
22
1399

بهترین صدقه

امام رضا علیه السلام فرمودند:
عَونُکَ لِلضَّعفِ مِن اَفضَلِ الصَّدَقَهِ؛
از بهترین نوع صدقه، یاری کردن تو نسبت به ناتوان است.
تحف العقول، ص ۴۴۶

شرح حدیث:
یکی از حوادث زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در دوران جوانی و قبل از بعثت، عضویت او در پیمان جوانمردان یا «حَلف الفضول» بود.
گاهی به افرادی ضعیف، غریب و بی پشتیبان در مکه ستم می‌شد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و تعدادی از جوانمردان با هم عهد بستند که از چنین افرادی حمایت کنند تا ستم نبینند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیوسته از آن پیمان به نیکی یاد می‌کرد و خرسند بود(۱).
حضرت رضا علیه السلام حمایت از ناتوانان را از برترین صدقات می‌شمرد.
صدقه، تنها کمک مالی به فقیر نیست. هر نوع خیررسانی و کمک به مردم در فرهنگ دینی صدقه محسوب می‌شود و ثواب دارد، حتّی برداشتن سنگی از سر راه مردم صدقه است.


گر بر سر نفس خود امیری، مردی
ور بر دگری نکته نگیری، مردی
مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری مردی(۲)


در جامعهٔ اسلامی، نباید ضعیفان احساس کنند کسی به فکر آنان و دفاع از حقوقشان نیست. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس به مؤمنی یاری رساند، خداوند هفتاد و سه مشکل از او را برطرف می‌کند: یکی در دنیا و هفتاد و دو تا در آخرت، در روزی که هر کس مشغول گرفتاری خویش است(۳).
اگر کسی در کسب و کار ناتوان است، یاری رساندن به او ثواب دارد.
اگر کسی در درس و کلاس ضعیف است، کمک به او هم صدقه است.
اگر کسی به خاطر آن که ضعیف است، حقش را پایمال می‌کنند، افراد توانا وظیفه دارند از او دفاع کنند. آری… «دریاب ضعیفان را، در روز توانایی».

ا—————–
پی نوشت:
۱٫ ر. ک: جعفر سبحانی، فروغ ابدیت، ج ۱، بخش «دوران جوانی».
۲٫ پوریای ولی.
۳٫ محمد بن یعقوب کلینی. کافی، ج ۲، حدیث ۲، ص ۱۹۹٫
منبع: حکمت‌های رضوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام رضا علیه السّلام)، جواد محدثی.

فروردین
14
1398

مدارا با مردم

✍️حضرت پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند:

من حرم الرفق ، فقد حرم الخیر کله

هرکس مدارا نداشته باشد، از زندگی خیر و خوشی نمی‌بیند.


?تردیدی نیست که افراد در زندگی ، در راه‌ها و کارها ، دچار لغزش و اشتباه می‌شوند و چیزهایی بر سر راهشان قرار می‌گیرد . آری، انسان ، در جامعهٔ آرمانی و با انسان‌های معصوم ، زندگی نمی‌کند . هرکس نسبت به دیگران ، در هر درجه از مراقبت و تعهد شناسی باشد ، ممکن است دچار خطا و لغزش شود ، و در دوستی‌ها و ارتباط‌ها ، دچار کوتاهی یا زیاده‌روی گردد ؛ چنانکه دیگران نسبت به او نیز چنین‌اند . این دست مسائل ، نباید در روابط خانوادگی و گروهی و اجتماعی تأثیری منفی داشته باشد ، چون جریانی است همگانی و همه جایی و هر کس که از دیگران لغزش‌هایی می‌بیند ، خود نیز ممکن است در برابر دیگران به همان لغزش‌ها دچار گردد .

?اینجا است که اصل “تحمل خطاها و لغزش‌ها” پیش می‌آید ، و در تحکیم روابط ، نقش آفرین است ، پس این آموزش که یاد شد ، در روابط اجتماعی ، آموزشی حیاتی است و رویگردانی از آن ، موجب تنهایی انسان می‌شود ، زیرا معاشرتی که در آن هیچگاه لغزش روی ندهد و ناهنجاری رخ ننماید ، اندک است . پس اینگونه انسان‌های زودرنج و نازک بین ، از واقعیت ها و عینیت های حیات انسانی بدورند ، و باید از آن فاصله بگیرند ، مگر به رعایت اصل مهم تحمل روی آورند .

? کتاب الحیات ، استاد حکیمی ، ج ٩ ، ص ۶۴٩

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031