تیر
22
1399

بهترین صدقه

امام رضا علیه السلام فرمودند:
عَونُکَ لِلضَّعفِ مِن اَفضَلِ الصَّدَقَهِ؛
از بهترین نوع صدقه، یاری کردن تو نسبت به ناتوان است.
تحف العقول، ص ۴۴۶

شرح حدیث:
یکی از حوادث زندگی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در دوران جوانی و قبل از بعثت، عضویت او در پیمان جوانمردان یا «حَلف الفضول» بود.
گاهی به افرادی ضعیف، غریب و بی پشتیبان در مکه ستم می‌شد. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و تعدادی از جوانمردان با هم عهد بستند که از چنین افرادی حمایت کنند تا ستم نبینند. رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پیوسته از آن پیمان به نیکی یاد می‌کرد و خرسند بود(۱).
حضرت رضا علیه السلام حمایت از ناتوانان را از برترین صدقات می‌شمرد.
صدقه، تنها کمک مالی به فقیر نیست. هر نوع خیررسانی و کمک به مردم در فرهنگ دینی صدقه محسوب می‌شود و ثواب دارد، حتّی برداشتن سنگی از سر راه مردم صدقه است.


گر بر سر نفس خود امیری، مردی
ور بر دگری نکته نگیری، مردی
مردی نبود فتاده را پای زدن
گر دست فتاده ای بگیری مردی(۲)


در جامعهٔ اسلامی، نباید ضعیفان احساس کنند کسی به فکر آنان و دفاع از حقوقشان نیست. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس به مؤمنی یاری رساند، خداوند هفتاد و سه مشکل از او را برطرف می‌کند: یکی در دنیا و هفتاد و دو تا در آخرت، در روزی که هر کس مشغول گرفتاری خویش است(۳).
اگر کسی در کسب و کار ناتوان است، یاری رساندن به او ثواب دارد.
اگر کسی در درس و کلاس ضعیف است، کمک به او هم صدقه است.
اگر کسی به خاطر آن که ضعیف است، حقش را پایمال می‌کنند، افراد توانا وظیفه دارند از او دفاع کنند. آری… «دریاب ضعیفان را، در روز توانایی».

ا—————–
پی نوشت:
۱٫ ر. ک: جعفر سبحانی، فروغ ابدیت، ج ۱، بخش «دوران جوانی».
۲٫ پوریای ولی.
۳٫ محمد بن یعقوب کلینی. کافی، ج ۲، حدیث ۲، ص ۱۹۹٫
منبع: حکمت‌های رضوی (ترجمه و توضیح چهل حدیث از امام رضا علیه السّلام)، جواد محدثی.

خرداد
5
1393

از ما حرکت از خدا برکت

یکى از یاران رسول خدا صلى الله علیه و آله فقیر شد. محضر رسول خدا صلى الله علیه و آله آمد و شرح حال خود را بیان کرد. پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود:
برو هر چه در منزل دارى اگر چه کم ارزش هم باشد بیاور!
آن مرد انصار رفت و طاقه اى گلیم و کاسه اى را خدمت پیغمبر صلى الله علیه و آله آورد.
حضرت آنها را در معرض فروش گذاشت و فرمود: چه کسى اینها را از من مى خرد؟
مردى گفت : من آنها را به یک درهم خریدارم .
حضرت فرمود: کسى نیست که بیشتر بخرد!
مرد دیگرى گفت : من به دو درهم مى خرم .
پیغمبر صلى الله علیه و آله به ایشان فروخت و فرمود: اینها مال تو است .
آن گاه دو درهم را به آن مرد انصار داد و فرمود: با یک درهم غذایى براى خانواده ات تهیه کن و با درهم دیگر تبرى خریدارى کن و او نیز به دستور پیغمبر صلى الله علیه و آله عمل کرد.
تبرى خرید و خدمت پیغمبر صلى الله علیه و آله آورد. حضرت فرمود: این تبر را بردار و به بیابان برو و با آن هیزم بشکن و هر چه بود ریز و درشت و تر و خشک همه را جمع کن ، در بازار بفروش .
مرد به فرمایشات رسول خدا صلى الله علیه و آله عمل کرد. مدت پانزده روز تلاش نمود و در نتیجه وضع زندگى او بهتر شد.
پیغمبر گرامى صلى الله علیه و آله به او فرمود: این بهتر از آن است که روز قیامت بیایى در حالى که در سیمایت علامت زخم صدقه باشد.

شهریور
4
1392

طلب روزى حلال ، صدقه است!

امام زین العابدین علیه السلام سحرگاه در طلب روزى از منزل خارج شد، عرض کردند:
– یابن رسول الله ! کجا مى روید؟
فرمود:
– از منزل بیرون آمدم تا براى خانواده ام صدقه اى بدهم .
عرض کردند:
– چطور به خانواده تان صدقه مى دهید؟
فرمود:
– هرکس از راه حلال روزى را به دست آورد (و براى خانواده خود خرج نماید) در پیشگاه خداوند براى او صدقه محسوب مى شود

بهمن
3
1390

زدن در هفت مسجد در شب اول ربیع الاول

برخی از مردم در اول ماه ربیع الاول از حدود نیمه شب تا اذان صبح با در دست داشتن شمع، پشت در مساجد مراجعه و با کوبیدن به در هفت مسجد به صورت آهسته و خواندن اذکاری به اهل بیت (ع) توسل جسته و حاجات خود را طلب می کنند و خصوصا این حال تضرع در هنگام اذان صبح به اوج خود می رسد به عنوان تسلی دادن به حضرت زهرا (س) در پایان صفر; در حالی که نه مدرک فقهی دارد و نه مدرک روایی و نوعی بدعت است. مرحوم آیت ا… فاضل (ره) در این زمینه فرموده اند: لازم است مؤمنان از این گونه اعمال اجتناب کنند. مقام عظمای ولایت حضرت آیت ا… خامنه ای (دام ظله) فرموده اند: عمل فوق مدرک روایی ندارد و قابل تأیید نیست. برعلما لازم است که از چنین رفتارهایی که موجب وهن مذهب می شود جلوگیری کنند[۱].

ما همیشه به یاد حضرت زهرا (س) و سایر معصومین (ع) هستیم و همیشه به مساجد احترام می گذاریم ولی این کاری است که برخی از مردم پیش خودشان اختراع کرده اند و هر روز هم چیزی به آن می افزایند. متأسفانه برخی مواقع مردم برای حل مشکلات خود، مسلمات دین را رها می کنند و به خرافات روی می آورند در حالی که این کارها هیچ اثری برای حل مشکلات آن ها ندارد. آیات مختلفی وجود دارد و مردم می توانند براساس دستورات قرآنی و شرعی مشکلاتشان را حل کنند; به عنوان مثال خواندن دو رکعت نماز شب با توجه قلب به درگاه الهی، بسیاری از مشکلات زندگی را حل خواهد کرد. به نظر مراجع عظام قرائت قرآن در مساجد، توسل به ائمه اطهار(ع)، ذکر خدا گفتن و اطعام فقرا، بهترین جایگزین برای چنین کاری است. مردم بدانند انجام اعمالی که در شرع وارد شده، برای زندگی آن ها آثار و برکات فراوانی خواهد داشت.


[۱] مسایل جدید، سید محسن موسوی ج۴ ص۱۶

اسفند
11
1387

در مسجد را نزن؛ صاحب خانه را دریاب

 

خرافات

خرافات شب اول ماه ربیع الاول

در شب اول ماه ربیع الاول طبق سنتی برخی از مردم به در خانه خدا (مساجد) می روند؛ در می زنند و حاجتشان را از خداوند درخواست می کنند …

(بیشتر…)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031