اسفند
7
1392

اوقات خواب (۱)

برای اینکه بتوانیم بنده خدا باشیم و زندگی مان بندگی خداوند باشد بهترین راه این است که در هرکاری به چگونگی و چرایی آن کار فکر کنیم و ببینیم دستورات خداوند در رابطه با آن کار چه می‌گوید.

در آیات و روایات کم و بیش احکام و مسائلی آمده است که سبک زندگی اسلامی را به خوبی نمایش می‌دهد و دین اسلام آنقدر دقیق و حساب شده است که برای هر کاری آدابی دارد و اگر به آن آداب عمل کنیم آن کار عبادت محسوب می‌شود و دارای ثواب است.

به عنوان مثال در مورد خوابیدن آمده است:« بدان که خواب کردن بعد از طلوع صبح تا طلوع آفتاب و میان نماز شام و خفتن و بعد از عصر مکروه است و پیش از ظهر در وقت گرمی هوا و بعد از نماز ظهر تا عصر خواب قیلوله است و سنت است. »

در اسلام آنچه که برای ما مفید و سودمند است عبادت محسوب می‌شود و معمولا چیزهایی که حرام اعلام شده دارای ضررهای مادی و معنوی برای انسان‌هاست.

«از حضرت علی بن الحسین علیه السلام منقول است که به ابی حمزه ثمالی فرمود که خواب مکن پیش از طلوع آفتاب که من از برای تو دوست نمی‌دارم زیرا که حق تعالی روزی بندگان را در این وقت قسمت می‌نماید و هر که در این وقت در خواب است از روزی محروم می‌شود.»

«از حضرت رسول صل الله علیه و آله مروی است که زمین به سوی خدا ناله و فریاد می‌کند از سه چیز، از خون حرامی که بر آن ریخته شود، یا غسلی که از زنا کند بر روی آن، یا خواب کردن بر آن پیش از طلوع آفتاب.»

«از حضرت صادق علیه السلام منقول است که خواب بامداد شوم است و روزی را منع می‌کند و رنگ را زرد می‌کند و رو را قبیح متغیر می‌کند و این خواب شومی است، به درستیکه حق تعالی روزی را مابین طلوع صبح تا طلوع آفتاب قسمت می‌نماید، پس زنهار که این خواب را نکنید و فرمود که مرغ بریان و ترنجبین بر بنی اسرائیل در این وقت نازل می‌شد هر که در این وقت در خواب بود بهره او نازل نمی‌شد.»

«حضرت رسول صل الله علیه و آله فرمود که هر که در جای نماز خود بنشیند از طلوع صبح تا طلوع آفتاب خدا او را مستور گرداند از آتش جهنم. و در حدیث دیگر فرمود: که مثل ثواب حج کننده خانه کعبه داشته باشد و گناهانش آمرزیده شود.»

اما در چند حدیث تجویز وارد شده است که اگر نماز بکند و قدری تعقیب بخواند و پیش از برآمدن آفتاب بخوابد باکی نیست،«چنانچه در حدیث صحیح منقول است که جناب امام رضا علیه السلام به شخصی فرمود که : فردا بعد از طلوع آفتاب بیا که من بعد از نماز صبح خواب می‌کنم و از حضرت صادق علیه السلام منقول است که به شخصی فرمود که چون نماز صبح کردی و ذکر خدا خواندی اگر پیش از طلوع آفتاب به خواب روی باکی نیست.»

« از حضرت امام محمد باقر علیه السلام منقول است که خواب اول روز سفاهت است و خواب قیلوله نعمت است و خواب بعد از عصر حماقت است و خواب میان نماز شام و خفتن از روزی محروم می‌گرداند. از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است که خواب کردن پیش از نماز طلوع آفتاب و پیش از نماز خفتن پریشانی و فقر می‌آورد.»

«در روایت دیگر منقول است که شخصی به خدمت حضرت رسول صل الله علیه و آله عرض کرد که من حافظه قوی داشتم اکنون فراموشی بر من غالب شده است فرمود که آیا خواب قیلوله می‌کردی و الحال ترک کرده‌ای؟ گفت بلی فرمود که با خواب قیلوله بکن. چنان کرد حافظه اش برگشت.»

«و در روایت دیگر وارد شده است که قیلوله کنید که شیطان قیلوله نمی‌کند و منقول است که نیکو یاوری است خواب قیلوله بر بیداری و عبادت شب. »

از جمیع این روایات اینطور برمی‌آید که بهترین خوابی که عبادت محسوب می‌شود این است که انسان شب را تا سحر بخوابد و به هنگام سحر بیدار باشد و به عبادت خداوند بپردازد تا هنگام طلوع آفتاب. و در هنگام ظهر و بعد از کار و تلاش روزانه مقداری بخوابد و خستگی را از تن به در کند. و از خوابیدن در طلوع صبح و بعد از عصر خودداری کند. چنین خوابی به همراه شرایط دیگر عبادت محسوب خواهد شد ان شاء الله

روایات برگرفته از کتاب حلیه المتقین

اسفند
7
1392

احترام به نام فاطمه علیهاالسلام

احترام حضرت فاطمه علیهاالسلام و قداست آن بانوی بزرگوار برای همه مسلمانان بدیهی و مسلم است.

سکونی می‌گوید: خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم در حالی که غمگین بودم آن حضرت به من فرمودند: ای سکونی! چرا غمگین هستی؟ عرض کردم: خداوند به من دختری داده است. فرمودند: ای سکونی! آن دختر بر زمین است و روزی‌اش با خدا و عمرش جداگانه. سپس فرمودند چه نامی برای او انتخاب کرده‌ای؟ عرض کردم: فاطمه. فرمودند: آه آه آه و دست خود را بر پیشانی نهادند و آنگاه فرمودند:

إذا سَمَّیتَها فاطمهَ فَلا تَسُبَّها وَ لا تَلْعَنْها وَ لا تَضْرِبْها (۱)

اگر نام او را فاطمه نهادی به او بد مگو و لعن مکن و او را مزن

مسئله: برای فرد بی وضو حرام است که نام خداوند متعال را مس نماید و همچنین است بنا بر احتیاط واجب مس اسامی مبارک پیامبر صل الله علیه و اله و ائمه علیهم السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام.(۲)

مسئله: یکی از محرمات بر شخص جنب رساندن جایی از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا به هر لغت که باشد و بنابر احتیاط اسم پیامبران و امامان و حضرت زهرا سلام الله علیها است.(۳)

منابع:

۱.وسائل الشیعه ج۵ ص۲۰۰

۲. توضیح المسائل مراجع ج۱ ص۱۹۹

۳. همان ج۱ ص۲۲۶

اسفند
7
1392

جلالت حسین فرزند حضرت هادی(علیه السلام)

مؤلف گوید:معروف است که در کنار قبر عسگریین علیهما السّلام قبور عدّه‏اى از سادات عظام است،که از جمله آنها حسین‏ پسر حضرت هادى علیه السّلام است و من بر حال حسین آگاه نشدم،ولى آنچه به نظرم مى‏رسد آن است که سیّدى جلیل القدر و عظیم الشأن بوده،زیرا از بعضى روایات استفاده مى‏شود که از مولاى ما حضرت عسگرى علیه السّلام و برادرش حسین بن على‏ تعبیر به سبطین مى‏کردند،و این دو برادر را به دو جدّشان،دو سبط پیامبر رحمت حسن و حسین علیهما السّلام تشبیه مى‏کردند،و در روایت ابو الطیّب است،که صداى حضرت حجّت شبیه به صداى حسین بود.در کتاب«شجره الاولیا»نوشته سید فقیه‏ محدّث حکیم سیّد احمد اردکانى یزدى،در ذکر اولاد حضرت هادى علیه السّلام است،که حسین فرزند آن حضرت از زاهدان و عابدان بود،و به امامت برادرش اعتراف داشت و شاید جستجوگر ماهر،غیر از آنچه ذکر شد،چیزى را بیابد که دلالت بر جلالت‏ حسین کند،

اسفند
7
1392

تربیت فرزند(محبت اهل بیت علیهم‌السلام)

 

رسول خدا صلوات الله علیه:

فرزندانتان را با محبت من و محبت خاندان من و محبت قرآن تربیت و تادیب کنید.احقاق الحق/ج ۱۸/ص۴۹۸

چنین تربیتی برای فرزندان مصونیت می آورد. دلهایی که شیفته قرآن و اهل بیت است،کمتر تحت تاثیر فساداخلاقی، خودباختگی دربرابر فرهنگ بیگانه و وسوسه های شیطان قرارمیگرد

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930