مرداد
11
1396

اعتقادات ۴

خداوند متعال خلقت را با خلق این چهارده نور مقدس آغاز کرد.

 

بِکُم فَتَحَ الّلهُ.

 

این چهارده روح مقدس به قدری از علم و معرفت الهی برخوردار بودند که رنگ و بوئی خدایی داشتند. پرتوهای نور بودند از خورشید الهی. انوار الهی بودند.

خدا به اونها نیازی نداشت اما دوستشون داشت.

خدا میخواست مخلوقاتی وجود داشته باشند که با شناختن اون انوار مقدس و پیدا کردن معرفتی نورانی به اون انوار الهی، معرفت خدا رو پیدا کنند. معرفت به همون گنج پنهان. در واقع این انوار مقدس واسطه ای شدند برای ادامهٔ تحقق همون حدیث قدسی که خداوند گفته بود: من گنجی پنهان بودم، پس خلق کردم تا شناخته بشم.

به همین خاطر، خدا مواد اولیه عالم خلقت (جهت خلق کهکشانها و سیارات و موجودات روی اونها و غیره) رو ایجاد کرد بنام دُخان (که سوره ای هم در قرآن به همین نام داریم). دُخان یعنی ماده ای به شکل دود یا گاز.

خدا به این انوار مقدس به عنوان خلفا و جانشینان خودش یاد داد که از این دُخان ، دست به خلقت بزنند. درواقع از اینجا به بعدِ قضیهٔ خلقت، بدست این چهارده نور مقدس و چهارده خلیفهٔ خدا صورت گرفت. و این طوری بود که کهکشانها بدست این انوار الهی خلق شدند.

برای اینکه این نظام پیچیده با جزئیاتش درست کار کنه، نیاز به وجود کارگزارانی بود تا مراقب درست کارکردنِ این نظام هستی باشند. به همین خاطر این چهارده روح مقدس، ملائک رو به تعداد فوق العاده زیادی خلق کردند.

مرداد
10
1396

اعتقادات ۳

خدا کاملترین مخلوق و شاهکار خلقتش رو خلق کرد، اون هم نه یکی، بلکه چهارده تا.

خداوند چهارده نور مقدس (روح چهارده معصوم علیهم السلام) رو خلق کرد.

 

خَلَقَکُمُ اللّهُ اَنوارا.

 

البته بدون اینکه مادهٔ اولیه ای وجود داشته باشه. یعنی خدا روح اونها رو از هیچ خلق کرد. و این توانائی فقط مخصوص خداست ولا غیر.

خداوند چهارده موجودی رو خلق کرد که مثالی باشند از نور خودش.

چهارده موجودی رو خلق کرد که در حد کمالِ خلقت بودند و در عالم خلقت، ظرفیت و امکانِ کاملتر از اینها خلق کردن، وجود نداشت.

چهارده نور مقدس خلق شدند درحالیکه دارای اختیار و توانائی درکِ مافوق تصوری بودند. اما در لحظهٔ نخستِ خلقت، عِلمی نداشتند.

لذا این چهارده نور (روح) مقدس، در ابتدای خلق شدن، از سوی خدای متعال، صاحب علم شدند و به اونها ( تصویری ) از علم الهی عطا شد و بعد از روی همین علمی که به اونها داده شد، خدا رو به قَدرِ توانایی و درکی که کاملترین مخلوق میتونست داشته باشه، شناختند؛ و لذا با اختیار خودشون، بندگی و اطاعتِ محض در برابر پروردگار رو انتخاب کردند و به این وسیله هدایت شدند.

 

وَوَجَدَکَ ضَالًّا فَهَدَىٰ.

 

مدتها گذشت و فقط این چهارده نور مقدس بودند و خدا بود.

اینها هیچ نیازی به مخلوق دیگه ای نداشتند و برای وجود داشتن و ادامهٔ بقاء، فقط به خدا نیاز داشتند.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ش ی د س چ پ ج
« فروردین    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031