4
1398
سقیفه و غدیر – سوال صد و هشتم
چگونه جنگهای بصره، صفین و نهروان که جنگهائی با مسلمین بود را به جنگ با کفار تعبیر می کنید؟
✍پاسخ:
محمد بن یوسف گنجی شافعی در باب ۳۷ کفایت الطالب مستنداً حدیثی نقل نموده از سعید بن جبیر از ابن عباس که رسول اکرم صلی الله علیه و آله به ام سلمه فرمود:
این علی گوشتش گوشت من و خونش خون من است و او از من بمنزله هارون است از موسی الا اینکه پیغمبری بعد از من نمی باشد. ای ام سلمه این علی امیرالمومنین و سیدالمسلمین و مخزن علم من و وصی من و باب علم من است اوست برادر من در دنیا و آخرت و با من است در مقام اعلا و جنگ می کند با ناکثین و قاسطین و مارقین.
محمد بن یوسف گنجی بعد از نقل این حدیث اظهار نظر نموده و می گوید این حدیث دلالت کامله دارد که رسول خدا صلی الله علیه و آله وعده و به تحقیق امر به جنگ با سه طائفه را به علی علیه السلام داده بود.
مراد از ناکثین طلحه و زبیر و اطرافیان آنها بوده و مراد از قاسطین معاویه و اتباع او و مراد از مارقین خوارج نهروان بودند که تمامی آنها اهل آتش و قتل آنها واجب بوده است.
همچنین مستنداً در خبر است از مخنف بن سلیم که گفت ابوایوب انصاری که از کبائر صحابه رسول خدا صلی الله علیه و آله بود با لشکری آماده جنگ شد. به او گفتم کار تو ای اباایوب عجیب است تو همان هستی که در رکاب رسول خدا صلی الله علیه و آله با مشرکین جنگ نمودی اینک آماده جنگ با مسلمانان شده ای! در جواب گفت:
“ان رسول الله امرنی بقتال ثلاثه الناکثین و القاسطین و المارقین” – رسول خدا مرا امر نموده بجنگ با سه طایفه که ناکثین، قاسطین و مارقین باشند.
پس اگر به حق قضاوت کنید تصدیق خواهید نمود که جنگهای علی علیه السلام جهاد بر حق و برای حفظ معنی و تاویل و حقیقت قرآن بوده و هرگز جنگ با مسلمین نبوده است چون اگر جنگ با مسلمین بود حتما آنحضرت از آن نهی می شد نه آنکه امر به آنها نماید.
بنابراین جنگهای امیرالمومنین علی علیه السلام از روی عدم حسن سیاست نبوده بلکه بدلیل نفاق و دوروئی افرادی بود که هیچگاه به دین اسلام ایمان نیاورده بودند و فرصتی پیش آمد تا کفر خود را به نمایش بگذارند.
شما اگر از روی علم و انصاف و بیطرفانه به رویه و رفتار حکومت شرعی کامل و خلافت پنج ساله آنحضرت و احکامی که به حکام ولایات و ماموران لشکری و کشوری صادر فرموده اند مراجعه نمائید تصدیق خواهید نمود که بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله روزگار سیاستمداری عادل، همچون علی علیه السلام به خود ندیده که دوست و دشمن معتقد به این امر هستند.
برای آنکه آنحضرت در ورع و تقوی امام المتقین بوده و در علم و دانش عالم به کتاب الله و تفسیر و تاویل و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابه و مجمل و مفصل آن و بعلاوه عالم به غیب و شهود بودند.
4
1398
پنج سفارش زیبا از امیر المومنین علی (ع) به مومنین
✅ شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر در طلب آنها متحمل رنج زیاد شوید سزاوار است:
۱⃣ جز به خدا امیدوار نباشید .
۲⃣ غیر گناه خود از چیزی نترسید.
۳⃣ اگر چیزی بلد نیستید از گفتن
نمیدانم خجالت نکشید.
۴⃣ اگر چیزی را نمیدانید در یادگیری آن خجالت به خود راه ندهید .
۵⃣ همواره صبر پیشه کنید که صبر در ایمان مانند سر در بدن است. بدنی که سر نداشته باشد خیری در آن نیست و ایمانی که صبر نداشته باشد نیز خیر ندارد.
? نهج البلاغه صبحی صالح، ص۴۸۲
4
1398
سبک زندگی زهرایی
حضرت فاطمه (س) میفرمایند:
{یا أباالحَسَنِ! إنّی لأَستَحیی مِن إلهی أن اُکَلِّفَ نَفسَکَ مالاتَقدِرُ عَلَیهِ.}
اى على! من از پروردگارم شرم دارم که چیزى از تو درخواست کنم که توان برآوردن آن را نداشته باشی.
?بحار الأنوار ج ۴۳ ، ص ۵۹
4
1398
مسلمان شدن یک مسیحی
ماجرای مسلمان شدن پرفسور برلون ازآنجا شروع میشود که آیتالله سید محمدهادی حسینی میلانی که از اندیشمندان بزرگ اسلامی و از علمای وارستهی جهان تشیع است، به بیماری معده مبتلا شده و برای مداوای ایشان چارهای جز آوردن پرفسور مشهور اروپایی یعنی آقای برلون به مشهد، باقی نمیماند. این پرفسور نامی اروپایی پس از عمل طولانی که روی آیتالله میلانی انجام داده بر سر بالین وی، منتظر به هوش آمدنش میایستند و ادامه ماجرا ازاینقرار است: «زمانی که این پزشک بعد از عمل طولانی آیتالله میلانی منتظر به هوش آمدن ایشان است متوجه میشود که این عالم وارسته کلماتی را بر زبان میآورد؛ لذا میخواهد که همه آنها را ترجمه کنند و مشخص میشود که آیتالله میلانی فرازها و عباراتی از دعای ابوحمزه ثمالی را میخواندند. بعدازاین جریان است که پروفسور برلون تقاضا میکند که شهادتین را به من بیاموزید چون میخواهم به اسلام روی آورده و پیرو این مکتب شوم.»
پرفسور برلون بلافاصله بعد از به هوش آمدن آیتالله میلانی، تقاضا میکند که به وی شهادتین را آموزش داده و پسازآن مسلمان میشوند؛ اما شاید بیش از مسلمان شدن این پرفسور نامی و پزشک حاذق، دلیل اسلام آوردن وی جالب باشد. پرفسور برلون دلیل ایمان آوردن خود را به دین شریف اسلام چنین تبیین میکند: «تنها زمانی انسان شاکله وجودی خود را بدون نقش بازی کردن برای دیگران نشان میدهد که در حالت به هوش آمدن باشد، من خود دیدم که این آقا همه وجودش محو خدا بود. در آن لحظه به یاد اسقف کلیسای کانتربری افتادم که چندی پیش در همین حالت و پس از عمل در کنارش ایستاده بودم و دیدم که او ترانههای کوچهبازاری جوانان آن روزگار را زمزمه میکند، در آن لحظه بود که فهمیدم حقیقت، نزد کدام مکتب است.»
این اندیشمند مشهور اروپایی با مقایسهی ایمان عملی بزرگان دو دین بزرگ اسلام و مسیحیت، نتیجه میگیرد، اسلام برخلاف مسیحیت تحریفی و پولسی، از عمق و ژرفای بیشتری برخوردار بوده و باجان و روح آدمی درآمیخته میشود و در نتیجه با آغوش باز به استقبال پذیرش دین مبین اسلام میرود. بیشک هر اندیشمند منصفی اگر با دید منطقی به معارف اسلام و سایر ادیان و مذاهب نگاه کند، چارهای جز پذیرفتن اسلام نخواهد داشت، مگر آنکه با تعصب کورکورانه و به خاطر منافع دنیوی خود چشم بر روی حقیقت ببندد.
پروفسور برلون مسلمان شد، وصیت کرد او را جایی دفن کنند که آیت الله دفن شده است، خواجه ربیع که رفتی سری هم به این دو دوست بزن ، آیت الله میلانی خودمان ، پروفسور برلون اروپایی
4
1398
حدیث روز
آداب
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
إذَا اجتَمَعَ لِلطَّعامِ أربَعٌ کَمَلَ : أن یَکونَ حَلالاً ، وأن تَکثُرَ عَلَیهِ الأَیدی ، وأن یُفتَتَحَ بِاسمِ اللّهِ ، ویُختَتَمَ بِحَمدِ اللّهِ.
هر گاه چهار خصلت در غذا جمع شود ، آن غذا کامل است : حلال باشد ، دست هاى خورنده اش زیاد باشد ، به نام خدا آغاز گردد ، و با حمد خدا پایان پذیرد .
الدعوات : ص ۸۰ ح ۱۹۸
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر فروردین ۴, ۱۳۹۸
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت فروردین ۴, ۱۳۹۸
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان فروردین ۴, ۱۳۹۸
- سجده شکر فروردین ۴, ۱۳۹۸
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر فروردین ۴, ۱۳۹۸