1
1392
راز و رمز نیمه شعبان و سوم شعبان
تنها ماهی که در آن، شهادت هیچ یک از معصومان علیهم السلام واقع نشده، ماه شعبان است .ماهی سرتاسر شادی، خیر و برکت که مهمترین آنان، تولد دو امام همام است.
چه راز و رمزی بین سالار شهیدان علیهم السلام و نهمین فرزندش وجود دارد ؟ چرا باید در شب میلاد امام حسین علیهم السلام لحظهها را با یاد و نام امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف چراغانی کرد؟ چرا باید برترین و بهترین عمل در شب نیمه شعبان،زیارت امام حسین علیهم السلام باشد ؟ بارزترین پیوند این دو دردانه هستی چیست ؟
سوم شعبان ونیمه شعبان
یکی از اعمال سالروز میلاد امام حسین علیهم السلامدعایی است که در توقیع مبارک امام حسن عسکری علیهم السلامبه قاسم بن علاء همدانی آمده است . در فرازی از این دعا عرضه میداریم:
ِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فِی هَذَا الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهَادَتِهِ قَبْلَ اسْتِهْلَالِهِ وَ وِلَادَتِهِ بَکَتْهُ السَّمَاءُ وَ مَنْ فِیهَا وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ عَلَیْهَا وَ لَمَّا یَطَأْ لَابَتَیْهَا قَتِیلِ الْعَبْرَهِ وَ سَیِّدِ الْأُسْرَهِ الْمَمْدُودِ بِالنُّصْرَهِ یَوْمَ الْکَرَّهِ الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّهَ مِنْ نَسْلِهِ وَ الشِّفَاءَ فِی تُرْبَتِهِ وَ الْفَوْزَ مَعَهُ فِی أَوْبَتِهِ وَ الْأَوْصِیَاءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَ قَائِمِهِمْ وَ غَیْبَتِه.[۱]
پروردگارا! از تو میخواهم به حق مولود این روز؛ کسی که وعده و خبر شهادتش، قبل از تولدش داده شده و آسمان و هر کس در آن بود و زمین و هر کس روی آن بود، بر او گریستند. در عوض شهادتش، امامان از نسل او قرار داده شدند و شفا در تربت او جای گرفت و فوز و رستگاری با او مقرر شد، در روز رجوع و بازگشت او و اوصیای خاندان وی، بعد از قائم آنان و سپریشدن غیبت او.[۲]
روز تولد امام حسین علیهم السلام سخن از ایام بعد از غیبت فرزندش امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است. یعنی این که رجوع و بازگشت آن بزرگواران، بعد از انقضا و سپریشدن ایام غیبت ولی الله الاعظم است؛ ولی چون آن حضرت ظهور فرماید، زمینه آمدن آن انوار طیبه، فراهم خواهد شد و آنان نیز بعد از آن خواهند آمد. البته از بعضی اخبار رجعت استفاده میشود که آمدن آن انوار طیبه، بعد از انقضای ایام غیبت و نیز سپریشدن دوران حکومت و فرمانفرمایی آن ولی دوران و صاحب العصر و الزمان است.[۳]
نیمه شعبان و یاد امام حسین علیه السلام
زیارت امام حسین علیهم السلام همیشه و همواره مورد سفارش و تاکید بوده است؛ اما شب میلاد امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از شبهای زیارتی مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی علیهم السلام است. امام صادق علیهم السلام در این باره میفرماید:
هر کس شب نیمه شعبان، مرقد امام حسین علیهم السلام را زیارت کند، خداوند متعال گناهان او را میبخشد.[۴]
از امام پرسیدند: «آیا خداوند عزوجل تمام گناهان را میآمرزد؟» امام علیهم السلام فرمود:
آیا این را برای زائران حسین علیهم السلام زیاد میدانید؟ چگونه نیامرزد؟ در حالی که زائر حسین، مانند کسی است که خداوند عزیز و بلند مرتبه را در عرش زیارت کرده باشد.[۵]
در روایت دیگری امام صادق علیهم السلام در اینباره میفرماید:
در نیمه شعبان، منادیای از آسمان ندا میکند: «ای زائران حسین! برگردید؛ در حالی که آمرزیده شدهاید و ثواب شما بر خدا و نبی او حضرت محمد صل الله علیه و آله و سلم است.» [۶]
آن حضرت همچنین میفرماید:
زمانی که اول ماه شعبان فرا رسد، منادیای از زیر عرش ندا میدهد: «ای کسانی که در کوی حسین بار انداختهاید! شب نیمه شعبان را از زیارت آن حضرت خالی مگذارید؛ زیرا اگر بدانید در زیارت نیمه شعبان چه مقدار اجر و ثواب است، سال بر شما طولانی میشد، تا نیمه شعبان فرا رسد.»[۷]
امام صادق علیهم السلام به یونس بن یعقوب میفرماید:
ای یونس! شب نیمه شعبان، خداوند هر مؤمنی را که زائر امام حسین علیهم السلام باشد میآمرزد و به آنان گفته میشود: «کارهایتان را از نو آغاز کنید.» یونس به امام عرض میکند: «آیا این اجر و ثواب برای کسی است که در شب نیمه شعبان امام حسین علیهم السلام را زیارت کند؟» امام علیهم السلام فرمود: «اگر مردم میدانستند چه ثوابهایی برای زائران کوی حسینی است، مردان در نبودن مرکب، سوار بر چوب شده و به زیارت امام حسین علیهم السلام میشتافتند.»[۸]
این فرمایش امام علیهم السلام اهتمام زیارت امام حسین علیهم السلام در شب میلاد امام زمان علیهم السلام را بسیار واضح میسازد. در عظمت فضیلت زیارت امام حسین علیهم السلام همین بس که امام سجاد علیهم السلام میفرماید:
هر کس دوست دارد با یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر مصافحه کند، امام حسین علیهم السلام را در شب نیمه شعبان زیارت کند که فرشتگان و ارواح پیامبران، برای زیارت آن حضرت، از خداوند کسب اجازه میکنند و به ایشان اجازه داده میشود؛ پس خوشا به حال کسانی که با ایشان، مصافحه کرده و ایشان با آنها مصافحه کنند.[۹]
تحلیل تولد و یاد
چرا در تولد او باید نام دیگری بر لب نقش ببندد؟ چرا هر دو نام با هم پیوند خورده است؟ تا حدی که در شادی و غم، تفکیک آن دو ممکن و میسر نیست؟
در میلاد امام حسین علیهم السلام خداوند متعال برای حضرت زهرا علیها السلام چشم روشنی میفرستد[۱۰] و در آن، نام مبارک آخرین حجت الهی با خصوصیات و صفات و ویژگیهای منحصر به فرد برجسته میشود.
در میلاد امام زمان علیهم السلام نیز عاشقان و شیفتگان، یاد اباعبدالله علیهم السلام را در دلهای خود احیا میکنند و جان خود را صفا میبخشند.
روشن است که زندگی و قیام حسین علیهم السلام بدون زندگانی و قیام مهدی علیهم السلام نافرجام است و فرجام آخرین دولت، در گرو زمینههایی است که سالار شهیدان آن را فراهم کرده است. پشتوانه انتظار و حکومت عدل جهانی، عاشورا است و ظهور، تنها پاسخ کربلا است. بیشک، دو جریان مهم عاشورا و ظهور، ارتباط تنگاتنگی دارند که پرده و حجاب این ارتباط، با راز و رمز رهبران آن کنار زدنی است.
……………..
۱. بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۳۴۷، باب ۲۸.
۲. شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال نیمه شعبان.
۳. کریمی جهرمی، بررسی مقایسهای بین حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف و امام حسین علیه السلام، ص ۱۹.
۴. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص ۱۹۸، باب ۷۲، ح ۶.
۵. سیدبن طاووس، اقبال الاعمال، ج ۳، ص ۳۴۰؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۸.
۶. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص ۱۹۷.
۷. سیدبن طاووس، اقبال الاعمال، ج ۳، ص ۳۳۹؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۸.
۸. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص ۱۹۹؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج ۱۰۱، ص ۹۵.
۹. همان، ص ۱۹۷، شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۴۸.
۱۰. این چشمروشنی، همان حدیث لوح است.
پدیدآورنده:محمدرضا فؤادیان
1
1392
مکان و تاریخ تولد حضرت زهرا علیهاالسلام
در تاریخ تولد فاطمه علیهاالسلام در بین علماى اسلام اختلاف است. لکین در بین علماى امامیه مشهور است که آن حضرت در روز جمعه بیستم ماه جمادى الثانى سال پنجم بعثت تولد یافته است.[۱]
مکان تولد حضرت زهرا (علیهاالسلام) در شهر مکه و در خانه خدیجه اتفاق افتاد. این خانه در محلهاى است که در گذشته به آن «زقاق العطارین» یعنى کوچه عطارها مىگفتند. رسول خدا (صلى اللَّه علیه و آله) تا هنگام هجرت،
در آن خانه ساکن بود. خانه مبارکى که بارها در آن فرشته وحى بر پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) نازل گردید. این خانه بعدها به صورت مسجد درآمد.[۲]
و از آنجا که محل نزول وحى و بخشى از قرآن، زیستگاه پیامبر (صلى اللَّه علیه و آله) و مکان تولد حضرت زهرا (علیهاالسلام) بود، در نظر عموم مسلمین ارزش معنوى و قداستى خاص داشت. و از این رو بارها در طول تاریخ
همزمان با تعمیر و توسعه مسجد الحرام، نسبت به مرمت بناى آن اقدام کردند.[۳]
کیفیت و چگونگى تولد حضرت زهرا (س) دوران باردارى حضرت خدیجه سلاماللَّهعلیه سپرى گشت، زمان وضع حمل
فرارسید، حضرت خدیجه سلام اللَّه علیه براى زنان قریش پیام فرستاد تا بیایند و او را در امر وضع حمل کمک کرد و کارهاى مربوط به این برهه که مخصوص زنان است برعهده گیرند.
اما زنان قریش پاسخ دادند که ما نخواهیم آمد، چرا که سخن ما را نشنیده انگاشتى و با محمد صلى اللَّه علیه و آله یتیم ابوطالب، پیمان زناشوئى بستى.خدیجه از این پاسخ رنجیده خاطر گشت، اما در یکى از همین روزها در
حالى که او همچنان در بستر آرمیده بود، چهار زن گندمگون و بلندبالا مشاهده نمود که بر او وارد شدند. خدیجه که از دیدن آنان در هراس شده بود به تکاپو افتاد اما یکى از زنان او را آرام نمود و گفت:
اى خدیجه! اندوهگین و هراسناک مباش، ما از جانب خدا به سویت آمده ایم و خواهران تو هستیم، من ساره همسر ابراهیم خلیلم و این آسیه همسر فرعون است و آن یکى مریم دختر عمران و چهارمین ما صفورا دختر شعیب است. در این هنگام چهار زن در چهار سوى خدیجه سلام اللَّه علیه قرار گرفتند و حضرت خدیجه سلام اللَّه علیه حمل خود را بر زمین نهاد و نورى از او ساطع گردید که شرق و غرب عالم پرتوافکن شد.
نورى که به خانه هاى مکه راه یافت و همه را در حیرت فروبرد. پس از آن ده فرشته همراه با طشت و ابریقى مملو از آب کوثر از آسمان فرود آمدند. آن بانویى که در پیش روى خدیجه قرار داشت مولود را با آن آب شستشو داده و
جامه که از شیر سفیدتر و از عنبر خوشبوتر بود بیرون آورد.
با یکى تن مولود را پوشاند، و دیگرى را مقنعهى او قرار داد آنگاه دست خود را بر لبان کودک نهاد و او را به سخن گفتن وادار نمود، فاطمه دهان گشود و چنین فرمود: اشهد ان لا اله اللَّه و اشهد ان محمد رسولاللَّه سیدالانبیاء و ان بعلى سیدالاوصیاء و ولدى ساده الاسباط.
آنگاه یکایک بانوان را سلام داده به نامشان خواند. آنها هم با رویى گشاده مولود فرخنده را مورد ملاطفت قرار دادند. حوریان بشارت تولد او را به آسمانها بردند.
در آسمان از یمن قدوم او نورى پدیدار آمد و ساطع گردید که تا آن زمان سماواتیان چنین نورى را رؤیت ننموده بودند. بانوان خدیجه را شادباش گفته از میمنت و مبارکى و طهارت نسلش سخنها گفتند. خدیجه با سرورى زایدالوصف
کودک را در آغوش کشید و با دنیایى امید و آرزو پستان در دهان او گذارد.
منبع: aviny.com
[۱] علماى امامیه و علماى عامه در سال ولادت حضرت فاطمه اختلاف دارند. اکثر علماى عامه تولد او را قبل از بعثت مىدانند.
عبدالرحمن بن جوزى در کتاب تذکرهى الخواص ص ۳۰۶ مىنویسد: تاریخنگاران نوشته اند که فاطمه ى زهرا در سالى متولد شد که قریش به ساختن مسجدالحرام مشغول بودند. یعنى پنج سال قبل از بعثت. محمد بن یوسف حنفى در کتاب «نظم دررالسمطین» ص ۱۷۵ مىنویسد: فاطمه در سالى متولد شد که قریش مشغول ساختن کعبه بودند. طبرى در ذخائرالعقبى ص ۵۳ از قول عباس نقل مىکند که گفت: فاطمه در سالى متولد شد که قریش مغشول ساختن خانهى کعبه بودند و در آن هنگام پیغمبر در سن سى و پنج سالگى بود.
[۲] کامل ابناثیر ج ۲ ص ۴۰٫
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر تیر ۱, ۱۳۹۲
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت تیر ۱, ۱۳۹۲
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان تیر ۱, ۱۳۹۲
- سجده شکر تیر ۱, ۱۳۹۲
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر تیر ۱, ۱۳۹۲