آذر
18
1394

وصیت حضرت محمد صلی الله علیه و آله به على علیه السلام

شیخ مفید در پایان گفتارى که از او نقل شده است مى‏نویسد: پس حاضران از نزد پیامبر برخاستند و تنها عباس و على بن ابیطالب و خانواده او باقى ماندند.عباس به آن حضرت عرض کرد: اى رسول خدا اگر خلافت پس از تو در میان ما باقى است، ما را بدان مژده بده و اگر مى‏دانى که دیگران در این کار بر ما چیره مى‏شوند سفارشى به ما کن.

پیامبر پاسخ داد: «شما پس از من ناتوان خواهید بود.»آن گاه ساکت‏شد.پس آنان برخاستند و گریه کردند و از ادامه حیات آن حضرت نومید شدند.چون از حضور پیغمبر خارج شدند پیامبر فرمود: برادرم على بن ابیطالب و عمویم را به نزد من بازگردانید.پس کسى را به دنبال آن دو فرستادند و چون هر دو بر بالین پیامبر حاضر شدند آن حضرت فرمود اى عمو!آیا وصیت مرا بر عهده مى‏گیرى و به وعده‏هاى من وفا مى‏کنى و دین مرا ادا مى‏نمایى؟ابن عباس گفت: اى رسول خدا!عموى تو پیرمردى است عیالوار و تو کسى هستى که در جود و بخشش با نسیم همسنگى.تو به مردم وعده‏هایى داده‏اى که عمویت توان برآوردن آنها را ندارد.پیامبر با شنیدن پاسخ عباس به على روى کرد و گفت: اى برادر!آیا تو وصیت مرا مى‏پذیرى و به وعده‏هاى من عمل مى‏کنى؟و دین مرا ادا مى‏کنى؟و آیا پس از من به امور خانواده‏ام رسیدگى مى‏کنى.على پاسخ داد: آرى اى رسول خدا!فرمود: پس به نزدیک من آى.على پیش رفت و پیامبر او را به خود چسبانید و انگشتریش را از دست‏بیرون کرد و فرمود: این را بگیر و به دست‏خود کن و شمشیر و زره و همه لباسهاى جنگى خود را درخواست کرد و به على داد. همچنین آن حضرت دستمالى را که در هنگام جنگ به شکم خود مى‏بست طلبید و چون آن را برایش آوردند به امیر المؤمنین سپرد و به او فرمود: به نام خدا به خانه خود برو. چون فردا شد، کسى را اجازه ورود به خانه پیامبر نمى‏دادند و بیمارى آن حضرت شدت یافت.

سیره معصومان ج ۳ ص ۳۹۷

 

آذر
18
1394

شهادت یا رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله!؟

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَن یَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَیْهِ فَلَن یَضُرَّ اللّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللّهُ الشَّاکِرِینَ. آل عمران ایه ۱۴۴
محمد [صلی الله علیه و آله] فقط فرستاده خداست‏؛ و پیش از او، فرستادگان دیگرى نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمى‏گردید؟ [و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟] و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضررى نمى‏زند؛ و خداوند بزودى شاکران [و استقامت‏کنندگان‏] را پاداش خواهد داد.
یکی از مظلومیتهای حضرت رسول صلی الله علیه و آله این است که معمولا به کیفیت شهادت ایشان توجه نمیشود. و معمولا میگویند رحلت حضرت رسول صلی الله علیه و آله!!! قصد داریم در رابطه با کیفیت شهادت و قاتلین آن حضرت صحبت کنیم:
کتابهای سیره و حدیث مرگ رسول خدا بوسیله سم را تایید کرده اند و آن را با احادیث متواتر ذکر کرده اند از جمله:
ابن سعد میگوید در روایتی آمده است: پیامبر صلی الله علیه و آله مسموم درگذشت و شصت و سه ساله بود. این قول ابن عبده است. (۱)
شیخ مفید میگوید: او در مدینه روز دوشنبه دوشب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری درگذشت درحالیکه شصت و سه سال داشت. (۲)
علامه حلی شهادت رسول خدا صلی الله علیه و آله را به وسیله سم ذکر میکند. (۳)
در کتاب جامع الرواه آمده است: پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه مسموم درگذشت.(۴)
شیخ طوسی میگوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله دو شب باقیمانده از ماه صفر در سال دهم هجری مسموم درگذشت. (۵)
بیهقی از عبدالله بن مسعود روایت کرده است که وی گفت: اگر ۹بار قسم بخورم که رسول خدا صلی الله علیه و آله کشته شده اشت برایم محبوبتر است از اینکه یکبار قسم بخورم که او کشته نشده است به جهت اینکه خداوند او را پیامبر شهید قرار داده است. (۶)
حاکم نیشابور کشته شدن رسول خدا را تایید کرده است. آنجا که میگوید: شعبی گفته است: بخدا قسم رسول خدا صلی الله علیه و آله و ابوبکر با سم کشته شدند و عمر و عثمان و علی بن ابیطالب با شمشیر کشته شدند و حسن بن علی با سم و حسین بن علی با شمشیر کشته شد. (۷)
ابن مسعود کشته شدن پیامبر صلی الله علیه و آله در سنه ۱۱ هجری تایید و تاکید کرده است. (۸)
رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هیچ پیامبری یا وصی او نیست مگر آنکه شهید میشود. (۹) و همچنین فرمودند: هیچ کس از ما (اهل بیت) نیست مگر آنکه مسموم یا مقتول خواهد بود. (۱۰)
پس شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله توسط سم قطعی است. ولی چه کسی و در چه زمانی ایشان را به شهادت رسانده اند؟؟؟
  
زمان شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله
ظاهرا بیشترین فاصله ای را که بین فرمان حمله به شام به رهبری اسامه و شهادت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بیان شده است دو هفته است. (المغازی واقدی ج۱ص۱۲۶) به دلیل زیاد بودن روایات در این زمینه بنده به بیان مصادر کفایت میکنیم: الطبقات الکبری ابن سعد جلد دوم و سیره ابن هشام و انساب الاشراف جلد اول و عیون الاثر جلد دوم.
در تمامی این مصادر فاصله ۱۲ الی ۱۴ روز فاصله بین دستور حمله به شام و شهادت بیان شده است. شهادت ایشان در سال ۱۱ هجری و در سن شصت و سه سالگی بوده است.
اولا:از آنجایی که حضرت رسول صلی الله علیه و آله از شهادت قریب الوقوع خودشان در غدیر خبر داده بودند.
ثانیا:فاصله زمانی زیادی بین غدیر و دستور حمله به شام به رهبری اسامه نبوده است.
ثالثا: سرزمین شام در فاصله دوری از مدینه قرار داشت.
رابعا: در غدیر علی علیه السلام به عنوان جانشین معرفی شده بود.
عده‌ای از اطرافیان از پیوستن به سپاه اسامه سر باز زدند تا بتوانند به طور سری به گونه ای که رسوا نشوند از دست پیامبر صلی الله علیه و آله خلاص شوند و نقشه های شوم خود را در بعد از شهادت حضرت اجرا کنند.
اطرافیان:
روایت شده است: پس بیهوش شد و چون به هوش آمد زنها به او دارو خوراندند در حالی که او روزه دار بود. (الطبقات الکبری ج۲ص۲۳۵)
در دو روایت بخاری و مسلم از قول یکی از زنان پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است: ما به رسول خدا صلی الله علیه و آله در هنگام بیماری اش دارو دادیم پس شروع کرد به اشاره کردن به ما که به من دارو ندهید.
گفتیم: (مسئله ای نیست) هر بیماری از دارو متنفر است. در بعضی روایات اینچنین آمده: (اهمیتی ندهید) کراهیت مریض از دواست!
اندکی بعد پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس در خانه است در برابر چشم من باید دارو بخورد بجز عمویم عباس که در کنار شما حضور نداشت. (۱۱)
اولا: مگر اطاعت حضرت رسول صلی الله علیه و آله در هر حالی طبق نص قرآن واجب نشده است ؟ مگر قرآن نفرموده: که پیامبر صلی الله علیه و آله از روی هوی و هوس سخن نمیگوید ؟ پس چرا وقتی حضرت خواستند که به او دارو (سم) را ندهند آن زن اطاعت نکرد و بلکه خلاف دستور حضرت عمل کرد ؟ انگار او نیز مانند فلانی خیال کرده بود که پیامبر صلی الله علیه و آله نعوذبالله هذیان میگوید !!! آیا رسول خدا صلی الله علیه و آله فایده دارو را نمی دانست و آنها میدانستند ؟ و آیا پیامبر صلی الله علیه و آله مصلحت خود را تشخیص نمیداد و آنها تشخیص میدادند ؟
ثانیا: جمله آخر حضرت (همه اهل خانه در برابر چشم من از این دارو بخورند) اشاره به این دارد حضرت میدانستند که آن دارو نبوده است بلکه سم بوده است که میخواستند توسط آن حضرت را بکشند. لهذا منظور حضرت اینچنین بوده است: اگر دارو بوده است از آن بخورید!!! ولی خودشان میدانستند که دارو نبود و از آن نخوردند.
در الطب النبوی ابن جوزی ج۱ص۶۶ میگوید: به او دوا خوراندند در حالیکه بیهوش بود و چون به هوش آمد فرمود: چه کسی با من چنین کرد. این کار زنهائی است که از آنجا آمده اند و با دست به سوی حبشه اشاره کرد. و در روایات صحیح آمده که دو تن از زنان پیامبر صلی الله علیه و آله حبشی بودند.
این یک افشاگری از سوی رسول خداست که او را به روشی که زنان حبشیه به شوهرانشان سم میخوراندند مسموم کرده اند. سم حبشه نیز معروف و مشهور بوده است و بعضی از حبشیها متخصص در سحر و شعبده و انواع سم بوده اند.
عبدالصمد بن بشیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که آنحضرت فرمود: میدانید پیامبر صلی الله علیه و آله درگذشت یا کشته شد همانطور که خدا میفرماید: (اگر او درگذرد یا کشته شود به جاهلیت باز میگردید.) او قبل از مرگ مسموم شد. آن دو زن به او سم نوشاندند. (۱۲)
________________________________________
اسناد:
۱-المجدد فی الانساب. محمد بن محمد علوی ص۶
۲-المقنعه شیخ مفید ص۴۵۶ و منتهی المطلب حلی ج۲ص۸۸۷
۳-منتهی المطلب حلی ج۲ ص۸۸۷
۴-جامع الرواه محمد علی اردبیلی ج۲ص۴۶۳
۵-تهذیب الاحکام ج۶ص۱ و بحار الانوار ج۲۲ص۵۱۴
۶-السیره النبویه ابن کثیر دمشقی ج۴ص۴۴۹
۷-المستدرک. ج۳ص۶۰
۸-السیره نبویه ابن کثیر ج۴ص۴۴۹ و البدایه و النهایه ج۶ص۳۱۷و۳۲۲
۹-بصائر الدرجات ص۱۴۸و بحارالانوار ج۱۷ص۴۰۵و ج۴۰ص۱۳۹
۱۰-کفایه الاثر-خراز قمی ص ۱۶۲ و وسائل الشیعه ج۱۴ص۲ و بحارالانوار ج۴۵ص۱ و من لایحضره الفقیه ج۴ص۱۷
۱۱-صحیح البخاری ج۷ص۱۷ و ج۸ص۴۰ و صحیح مسلم ج۷ ص ۲۴و۱۹۴- تاریخ طبری ج۲ص۴۳۸
۱۲-تفسیرالعیاشی ج۱ص۲۰۰ و بحارالانوار ج۲۲ص۵۱۶وج۲۸ص۲۱
منبع: وبلاگ امید آخر با تلخیص و تصرف
آذر
18
1394

مناجات استعاذه

اَللّهُمَّ اِنّى اعُوذُ بِکَ مِنْ مُلِمّاتِ نَوازِلِ الْبَلاءِ وَاَهْوالِ عَظآئِمِ الضَّرّآءِ فَاَعِذْنى رَبِّ مِنْ صَرْعَهِ الْبَاْساَّءِ وَ احْجُبْنى مِنْ سَطَواتِ الْبَلاَّءِ وَ نَجِنّى مِنْ مُفاجاهِ النِّقَمِ وَاَجْرِنى مِنْ زَوالِ النِّعَمِ وَ مِنْ زَلَلِ الْقَدَمِ وَاجْعَلْنِى اللّهُمَّ فى حِیاطَهِ عِزِّکَ وَ حِفاظِ حِرْزِکَ مِنْ مُباغَتَهِ الدَّوایِرِ وَ مُعاجَلَهِ الْبَوادِرِ اَللّهُمَّ رَبِّ وَ اَرْضَ الْبَلاءِ فَاَخْسِفْها وَعَرْصَهَ المِحَنِ فَارْجُفْها وَ شَمْسَ النَّوائِبِ فَاکْسِفْها وَ جِبالَ السُّوءِ فَانْسِفْها وَ کُرَبَ الدَّهْرِ فَاکْشِفْها،

خدایا از مصایب بلاهاى پیش‏آمده و هراسهاى بدحالیهاى بزرگ به تو پناه میآوردم، پس پروردگارا از تباهى تنگدستى پناهم بده، و از حملات بلا محفوظم بدار، و از انتقامهاى ناگهانى رهاییام بخش، و از زوال نعتها و لغزش گامها پناهم ده، و قرارم ده خدایا در میدان عزّتت و حفاظ نگهداریات از حوادث ناگوار ناگهانى روزگار، و شتابگیرى مصایب، خدایا، پروردگارا، و زمین بلا را فرو بر، میدان محنتها را سخت بلرزان، وآفتاب حوادث ناگوار را تیره کن، و کوههاى بدى را متلاشى گردان، و گرفتاریهاى روزگار را برطرف فرما،

وَ عَوائِقَ الاُْمُورِ فَاصْرِفْها وَ اَوْرِدْنى حِیاضَ السَّلامَهِ وَاحْمِلْنى عَلى مَطایا الْکَرامَهِ وَاصْحَبْنى بِاِقالَهِ الْعَثْرَهِ وَاشْمَلْنى بِسِتْرِ الْعَوْرَهِ وَ جُدْ عَلَىَّ یا رَبِّ بِالاَّئِکَ وَ کَشْفِ بَلاَّئِکَ وَ دَفْعِ ضَرّآئِکَ وَادْفَعْ عَنّى کَلاکِلَ عَذابِکَ وَاصْرِفْ عَنّى اَلیمَ عِقابِکَ وَاَعِذْنى مِنْ بَوائِقِ الدُّهُورِ وَاَنْقِذْنى مِنْ سُوءِ عَواقِبِ الاُْمُورِ وَاحْرُسْنى مِنْ جَمیعِ الْمَحْذُورِ وَاصْدَعْ صَفاهَ الْبَلاَّءِ عَنْ اَمْرى وَاشْلُلْ یَدَهُ عَنّى مَدى عُمْرى اِنَّکَ الرَّبُّ الْمَجیدُ الْمُبْدِئُ الْمُعیدُ الْفَعّالُ لِما تُریدُ

و موانع کارها را از من بگردان، و مرا به حوضهاى سلامت‏ وارد کن، و بر مرکبهاى کرامت سوار فرما، و با نادیده گرفتن لغزش همراهم باش، و مرا با پوشاندن عیب‏ فراگیر، و به عطاهاى برجسته‏ات و برطرف کردن بلایت و دفع پریشان‏حالیات پروردگارا به من بخشش آر، و توده‏هاى عذابت را ا زمن دور کن، و کیفر دردناکت را از من بگردان، و از حوادث روزگار پناهم ده، و از بدى سرانجام‏ کارها نجاتم بخش، و از همه ناملایمات پاسم بدار، و سنگ بلا را از کارم بشکن، و دست‏ بلا را تا پایان عمرم نسبت به من شل کن، به درستى که تو پروردرگار بزرگوار، آغازگر، بازگرداننده‏اى و آنچه را بخواهی انجام‏دهنده‏اى
آذر
18
1394

کیفیت صراط مستقیم

آیا میدانید صراط مستقیمی که حضرت عیسی به آن اشاره فرمود، چه کیفیتی دارد؟

حضرت عیسی درآیه ۵١سوره آل عمران فرمود:
خدا مربی وپرورش دهنده من وشماست پس درمقابل او خضوع کنید واورابپذیرید.
_محصول تربیتی خدای سبحان، حضرت عیسی است وهرکس چون او عمل کند، مربوب خدا خواهد شد.
-خضوع در مقابل مربی، صراط مستقیم است.
-صراط مستقیم به افرادنزدیک است(هذا)
-صراط مستقیم یعنی شناخت ربوبیت خدا وشناخت عبودیت بنده.
-صراط به معنی بلعیدن است یعنی به محض معرفت، خود مسیر اورا می بلعد وهمه چیز کمک میکند تا وصال صورت پذیرد.
حضرت عیسی اشاره به رب بودن خدای سبحان نیز دارند، یعنی:
-رب به معنای مالک وصاحب.
یعنی صاحب خانه نسبت به ملکش دلسوزی داردودوست ندارد،ملکش آسیب ببیند، خدامالک من و شماست وهرنقصی درما ایجاد شود ، خدا مایل است آنرا برطرف کند تاملکش رشد قیمت داشته باشد.
-ورب به معنای متصرف است یعنی خدابگونه ایی درماتصرف میکند که درکذر زمان هیچ کاهش قیمتی عارض برما نشود.
-رب به معنای رشددهنده وزیادکننده یعنی خدا مارااز نقائص بشری بسوی کمال بندگی سوق میدهد، هرچقدر بنده ترشویم ، کاملتر خواهیم شدوبیشتر درصراط مستقیم قرار داریم ،که در راس عباد، وجود مقدس پیامبران بویژه وجود مقدس پیامبر اکرم است.
-بنابراین راه پرورش برای همه باز است وهمه قابلیت رشد دارند وهیچکس نمیتواند بگوید چون مادر من حضرت مریم نیست پس راه هدایت مسدود است .
حضرت عیسی در پایان آیه میفرمایند فاعبدوه یعنی فقط خدارا عبادت کنیدو درمقابل اوخضوع
نمایید ولوازم بندگی را بپذیرید که او تنها یگانه وتنها معبود است وفقط یک نفر پرورش دهنده شماست واگر اورا واحد و اَحد دانستید، دیگر به من عیسی، نسبت پسر خدا نخواهید داد .

استاد بروجردی
کلاس تفسیر قران

آذر
18
1394

مناجات طلب روزی

اَللّهُمَّ اَرْسِلْ عَلَىَّ سِجالَ رِزْقِکَ مِدْراراً وَاَمْطِرْ عَلَىَّ سَحآئِبَ اِفْضالِکَ غِزاراً وَ اَدِمْ غَیْثَ نَیْلِکَ اِلَىَّ سِجالاً وَاَسْبِلْ مَزیدَ نِعَمِکَ عَلى خُلَّتى اِسْبالاً وَاَفْقِرْنى بِجُودِکَ اِلَیْکَ وَ اَغْنِنى عَمَّنْ یَطْلُبُ مالَدَیْکَ وَ داوِدآءَ فَقْرى بِدَوآءِ فَضْلِکَ وَانْعَشْ صَرْعَهَ عَیْلَتى بِطَوْلِکَ وَ تَصَدَّقَ عَلى اِقْلالى بِکَثْرهِ عَطائِکَ وَ عَلَى اخْتِلالى بِکَریمِ حِبائِکَ وَ سَهِّلْ رَبِّ سَبیلَ الرِّزْقِ اِلَىَّ وَ ثَبِّتْ قَواعِدَهُ لَدَىَّ وَ بَجِّسْ لى عُیُونَ سَعَتِهِ بِرَحْمَتِکَ وَ فَجِّرْ اَنْهارَ رَغَدِ الْعَیْشِ قِبَلى بِرَاْفَتِکَ وَاَجْدِبْ اَرْضَ فَقْرى وَاَخْصِبْ جَدْبَ ضُرّى وَاصْرِفْ عَنّى فِى الرِّزْقَ الْعَوآئِقَ وَاقْطَعْ عَنّى مِنَ الضّیقِ الْعَلائِقَ وَارْمِنى مِنْ سَعَهِ الرِّزْقِ اَللّهُمَّ بِاَخْصَب سِهامِهِ وَاحْبُنى مِنْ رَغَدِ الْعَیْشِ بِاَکْثَرِ دَوامِهِ وَاکْسُنىِ اللّهُمَّ سَرابیلَ السَّعَهِ وَ جَلابیبَ الدَّعَهِ فَاِنّى یا رَبِّ مُنْتَظِرٌ لاِِنْعامِکَ بِحَذْفِ الْمَضیقِ وَلِتَطَوُّلِکَ بِقَطْعِ التَّعْویقِ،

خدایا دلوهاى روزیات را ریزان به سوى من ارسال فرما، و ابرهاى فزون‏بخش‏ات را فراوان بر من ببار، و باران عطایت را چون سینه‏های ریزان بر من تداوم بخش، و بریزان فزونى نعمتت را بر ظرف نیازم ریزاندنى کامل، و به حق جودت نیازمندم کن، و از کسیکه آنچه را نزد توست میطلبد، بینیازم گردان، و درد نداریام را به داروى فضلت درمان کن، و با عطاى همواره‏ات افتادگى نداریام را بلند فرما، و به کثرت عطایت بر تهیدستیام تصدّق نما، و به جایزه کریمانه‏ات نیازمندیام را صدقه بده، و راه روزى را پروردگارا به سوى من هموار کن، و پایه‏هایش را برایم پایدار نما، و چشمه‏هاى فراخیاش را به رحمتت برایم بشکاف، و با رأفتت‏ بهرهاى زندگى خوش را از جانب من روان کن، و زمین نداریام را بخشکان، و سرزمین خشک بدحالیام را سرسبز کن، و موانع روزى را از من بگردان، و بندهاى فشار و سختى را از من قطع فرما، و مرا هدف وسعت رزق‏ قرار ده، خدایا به پرخیرترین تیرهایش، و مرا از زندگى خوش به بیشتر پایندگیاش مخصوص فرما، و بپوشان بر من‏ خدایا پیراهن فراخى رزق را، و جامه‏هاى راحت را، پس من اى پروردگارم در انتظار نعمت‏بخشیات به سر میبرم با رفع تنگدستى، و عطاى پیوسته‏ات را با قطع به تأخیر افتادن،

وَ لِتَفَضُّلِکَ بِاِزالَهِ التَّقْتیرِ وَ لِوُصُولِ حَبْلى بِکَرَمِکَ بِالتَّیْسیرِ وَ اَمْطِرِ اللّهُمَّ عَلَىَّ سَمآءَ رِزْقِکَ بِسِجالِ الدِّیَمِ وَاَغْنِنى عَنْ خَلْقِکَ بِعَوائِدِ النِّعَمِ وَارْمِ مَقاتِلَ الاِْقْتارِ مِنّى وَاحْمِلْ کَشْفَ الضُّرِّ عَنّى عَلى مَطایَا الاِْعْجالِ وَاضْرِبْ عَنّى الضّیقَ بِسَیْفِ الاِْسْتیصالِ وَاَتْحِفْنى رَبِّ مِنْکَ بِسَعَهِ الاِْفْضالِ وَامْدُدْنى بِنُمُوِّ الاَْمْوالِ وَاحْرُسْنى مِنْ ضیقِ الاِْقْلالِ وَاقْبِضْ عَنّى سُوءَ الْجَدْبِ وَابْسُطْ لى بِساطَ الخِصْبِ وَ اسْقِنى مِنْ ماءِ رِزْقِکَ غَدَقاً وَ انْهَجْ لى مِنْ عَمیمِ بَذْلِکَ طُرُقاً وَ فاجِئْنى بِالثَّرْوَهِ وَالْمالِ وَانْعَشْنى بِهِ مِنْ صَرْعَهِ الاِْقْلالِ وَ صَبِّحْنى بِالاِْسْتِظْهارِ وَ مَسِّنى بِالتَّمَکُّنِ مِنَ الْیَسارِ اِنَّکَ ذُو الطَّوْلِ الْعَظیمِ وَالْفَضْلِ الْعَمیمِ وَالْمَنِّ الْجَسیمِ وَ اَنْتَ الْجَوادُ الْکَریمُ

و تفضلّت را با از بین بردن سختى معیشت، و پیوستن رسته‏ام را به‏ کرمت با آسان شدن دشوارى.
بباران خدایا بر من آسمان روزیات را به باران فراوان، و از بندگانت به واسطه‏ بهره‏هاى نعمتها بینیازم فرما، و هدف تیر قرار بده موارد کشندگى تنگدستیام را، و بار کن برطرف‏شدن بدحالیام‏ را بر بارکشهاى شتاب، و گردن تنگى را از من به شمشیر نابودى بزن، و به من از جانب خود پروردگارا به‏ فراخى فزون‏بخشى تحفه ده، و مرا با افزایش اموال مدد کن، و از سختى فقر پاسم بدار، و بدى قحط را از من بگیر، و سفره سرسبزى را برایم بگشا، و از آب روزیات آبم ده، آبى گوارا، و از بخشش فراگیر خود برایم روشن کن راهها، و ناگهان ثروت و داراییام بده، و به سبب آن از زمین تنگدستى بلندم کن، و مرا به پشتیبانیات بامدادان برخیزان، و شامگاهان تواناى بر بینیازى، به درستى که تو داراى عطاى پیوسته عظیم، و فضل همه‏گیر، و احسان بزرگى، تو بخشنده بزرگوارى.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

آذر ۱۳۹۴
ش ی د س چ پ ج
« آبان   دی »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930