22
1394
اهمیت تفکر در قرآن
از جمله مسائلی که در قرآن و روایات مورد تأکید قرار گرفته تفکّر و اندیشه است؛ بهطوری که در روایات، عبادت خداوند به تفکّر و اندیشه در مورد خداوند تعبیر شده است. قرآن کریم میفرماید:
«الَّذینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیاماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ یَتَفَکَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً»[۱]
خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آن گاه که بر پهلو خوابیده اند، یاد مىکنند و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین مىاندیشند (و مىگویند:) بار الها! اینها را بیهوده نیافریده اى.
در این آیه ابتدا، به ذکر و سپس به فکر اشاره شده است؛ یعنى تنها یادآورى خدا کافى نیست؛ آن گاه این یادآورى ثمرات ارزندهاى خواهد داشت که آمیخته با تفکّر باشد؛ همانطور که تفکّر در خلقت آسمان و زمین اگر آمیخته، با یاد خدا نباشد، نیز به جایى نمی رسد. چه بسیارند دانشمندانى که در مطالعات فلکى خود و تفکّر مربوط به خلقت کرات آسمانى، این نظام شگفت انگیز را مىبینند، امّا چون به یاد خدا نیستند، عینک توحید بر چشم ندارند و از زاویه شناسایى مبدء هستى به آنها نگاه نمىکنند، از آن نتیجه لازم تربیتى و انسانى را نمىگیرند.[۲]
بنابراین ذکر و فکر، همراه یکدیگر ارزشمندند. برخی ذکر مىگویند، ولى اهل فکر نیستند و کسانى اهل فکر هستند، ولى اهل ذکر نیستند. آنچه سبب رشد و قرب میشود، ذکر و فکر دائمى و همیشگی است؛ نه موسمى و گذرا. چرا که «یَذْکُرُونَ» و«یَتَفَکَّرُونَ» فعل مضارع هستند که نشان از استمرار دارند.[۳]
انسان اگر دائم در حال تفکّر باشد، چنین اندیشه و فکری راه سعادت را بهسوی او باز خواهد کرد و به رشد و بالندگی و سعادت انسانی دست پیدا خواهد کرد و مسلما چنین فکر و اندیشه ای در مسیر عبادت و بندگی خداوند خواهد بود.
بنابراین تفکر و اندیشه دریچه ای است تا انسان، خدا را بشناسد و از راه تفکّر در مورد مخلوقات خداوند، به عظمت او پی ببرد و با اندیشه و تفکر به این نتیجه دست یابد که خداوند انسان را عبث، بیهوده، بدون هیچ تکلیف و بدون ثواب و عقاب خلق نکرده است؛ بههمین جهت عبادت تنها منحصر در نماز و روزه نیست؛ بلکه عبادتی کامل است که همراه با تفکّر در مورد خداوند باشد؛ تفکری که معرفت و شناخت خداوند را بهدنبال داشته باشد.[۴]
البته از این نکته نباید غفلت کرد که در روایات، همواره بر این مطلب تأکید شده که انسان در مورد آفرینش و نعمت های الهی فکر کند و از اندیشه و تفکّر در مورد ذات خداوند بازداشته شده است؛ چراکه هیچ کس قادر نیست به کنه ذات خداوند متعال پی ببرد. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:
«تفکّرُوا فی آلاء الله و لا تفکّروا فی الله»[۵]
در مورد نعمت های الهی بیندیشید، ولی در مورد ذات خداوند فکر نکنید.
منابع:
[۱]. آل عمران/۱۹۱٫
[۲]. مکارم شیرازی، ناصر؛ تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، چاپ اول، ۱۳۷۴، ج۳، ص۲۱۶٫
[۳]. قرائتی، محسن؛ تفسیر نور، تهران، مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن، چاپ یازدهم، ۱۳۸۳، ج۲، ص۲۲۴٫
[۴]. مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفا، ۱۴۰۴هق، ج۶۸، ص۳۲۲ و ۳۲۳٫
[۵]. سیوطی، جلالالدین؛ الدرّالمنثور فیتفسیر المأثور، قم، انتشارات کتابخانه آیهالله مرعشی نجفی، ۱۴۰۴هق، ج۲، ص۱۱٫
22
1394
معنای سلام آخر نماز
معنای بند آخرسلام نماز چیست ما به چه کسی سلام می فرستیم و منظور از «سلام بر تو و …..» چیست؟
پاسخ:
ابتدا بهتر است به طور خلاصه مطالبی را در مورد سلام های آخر نماز بگوییم و سپس تفسیری کوتاه در مورد سلام آخر نماز ارائه کنیم.
به طور معمول، در آخر نماز، نمازگزار سه سلام می دهد؛ سلام اول، مورد خطابش روشن است که رسول خدا – صلی الله علیه و آله و سلّم – می باشد؛ هر چند در بعضی روایات، اهل بیت پیامبر – صلی الله علیه و آله و سلّم – هم ذکر شده اند که باید به آن ها سلام کرد.
امام باقر – سلام الله علیه – در توضیح بند اول سلام به این مطلب (سلام بر اهل بیت پیامبر) اشاره فرموده:
«السَّلَامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ السَّلَامُ عَلَى مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ خَاتَمِ النَّبِیِّینَ السَّلَامُ عَلَى الْأَئِمَّهِ الرَّاشِدِینَ الْمَهْدِیِّینَ…». (۱)
امّا جمله دوم، عبارت است: «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین». در این جمله، نمازگزار به وسیله کلمه “علینا” هم به خود و هم به دیگر نمازگزاران سلام می کند و با کلمه “عباد الله الصالحین” به همه بندگان شایسته خدا سلام می کند. اما صالحین چه کسانی هستند؟ قرآن گروه های مختلفی را جزء صالحین قرار داده که انبیا و اولیا و نیز مؤمنان از آن جمله اند.
توضیح بیش تر این که کلمه «عباد الله الصالحین» شامل تمام بندگان شایسته خدا می شود؛ چون این کلمه به صورت جمع و با ال، آمده که دلالت بر جمیع می کند؛ یعنی هر کسی که صالح باشد، چه انبیا یا مؤمنان انسی و یا مؤمنان جنی، نمازگزار به همه آن ها سلام می دهد.
و اما در مورد سلام آخر نماز، تفاسیر متفاوتی نقل شده است:
جمله سوم: «السّلام علیکم و رحمه الله برکاته». در این جمله، مخاطب مبهم است؛ امّا در روایات مصادیقی از این مخاطب را بیان فرموده اند. از جمله گفته شده: این سلام ها خطاب به ملائکه موکل انسان هستند.
از امام صادق – سلام الله علیه – در مورد سلام های سه گانه نماز سؤال شد… .(در این جا اشاره امام به سلام آخر نماز را بیان می کنیم.) ایشان فرمود:
«وَ تَکُونُ الثَّالِثَهُ عَلَى مَنْ عَلَى یَسَارِهِ وَ مَلَکَیْهِ الْمُوَکَّلَیْنِ؛ (۲)
یعنی: سلام سوم نماز برای کسانی است که در سمت چپ او و دو ملک موکل او است».
البته در بعضی روایات گفته شده که این سلام خطاب به تمام ملائکه و فرشتگان است و در بعضی روایات آمده که این سلام ها به انبیای الهی است و شاید هم بتوان گفت: بعد از آن که نمازگزار در سلام اول به خصوص رسول خدا – صلی الله علیه و آله و سلّم – (و اهل بیت – سلام الله علیهم اجمعین-) سلام کرد و در سلام دوم، به تمام نمازگزاران و تمام بندگان شایسته اعم از انبیا و مؤمنان انسی و جنّی و ملائکه سلام کرد. در سلام سوم، به صورت جمعی به همه آن ها سلام می دهد و همه را مورد مخاطب خود قرار می دهد.
تشریع سلام سوم در معراج به رسول خدا – صلی الله علیه و آله و سلّم -:
پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلّم ) در مورد نماز خود در معراج می فرماید: چون به خود و اهل بیت خود صلوات فرستادم، استقامت نمودم. دیدم فرشتگان و انبیا و رسولان پشت سر من صف کشیده اند. خطاب به من رسید: ای محمّد! بر ایشان سلام کن. پس گفتم: “السلام علیکم و رحمه الله و برکاته”. پس وحی رسید: سلام و تحیت، منم و تو و ذریه ات، رحمت و برکات هستید. (۳)
از امام صادق – سلام الله – در مورد معنای سلام در آخر هر نماز نقل شده است:
«معنى السّلام فی دبر کلّ صلاه، معنى الامان، اى من ادّى امر اللَّه و سنّه نبیّه صلّى اللَّه علیه و آله خاضعا له خاشعا منه، فله الامان من بلاء الدّنیا و براءه من عذاب الآخره؛ (۴)
معناى سلام در آخر هر نماز، امان است؛ یعنى کسى که امر پروردگار متعال را به جا آورد و به سنت پیغمبر خدا به حال خضوع و خشوع عمل کند، پس او از بلای دنیا و از عذاب آخرت در امن مىشود».
در هر صورت، می توان گفت: آخرین مرحله نماز، سلام و درود فرستادن بر پیامبر اکرم – صلوات الله علیه -، بندگان صالح و همه نماز گزاران است. مثل این که با گفتن “تکبیره الاحرام” در سینه آسمان ملکوت اوج می گیریم و به معراج می رویم. با گفتن “سلام” فرود می آییم و به افراد صالح و نیکوکار سلام می دهیم و این، علامت خروج از نماز است.
در پایان می توان گفت:
سلام در غیر از جایی که یکی از اسامی خدای متعال است و جای توضیح آن این جا نیست، به معنای تسلیم شدن ارادی موجود دارای عقل و شعور نسبت به موجودی برتر از خود است و هر چه آن موجود عظمتش بیش تر باشد، سلام معنای واقعی تری به خود خواهد گرفت و دارای احترام بیش تری خواهد بود.
و اما در مورد سلام های آخر هر نماز می توان گفت انسان در پایان نماز، نهایت تسلیم شدنش را نسبت به پیامبر بزرگوار اسلام صلوات الله علیه و نیز انسان های برگزیده و صالح نشان می دهد و سلام آخر نماز آخرین تسلیم و نهایت احترام است.
پی نوشت ها:
۱٫ شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، قم، انتشارات جامعه مدرسین، چاپ دوم، ج ۱، ص ۳۲۰٫
۲٫ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، بیروت، دارالاحیاء التراث العربی، چاپ سوم، ۱۴۰۳، ج ۸۲، ص ۳۰۵٫
۳٫ موسوی خمینی، روح الله، سر الصلوه، تهران، مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی، چاپ دوم، ۱۳۷۲ هجری شمسی، ص ۱۰۸٫
۴٫ گیلانی عبد الرزاق، مصباح الشریعه (عربی فارسی)، تهران، انتشارات پیام حق، ۱۳۷۷ هجری شمسی، چاپ اول، ص ۱۳۷
22
1394
آداب ماه ربیع الاول,فضیلت ماه ربیع الاول
22
1394
مناجات کشف ظلم
اَللّهُمَّ اِنَّ ظُلْمَ عِبادِکَ قَدْ تَمَکَّنَ فى بِلادِکَ حَتّى اَماتَ الْعَدْلَ وَ قَطَعَ السُّبُلَ وَ مَحَقَ الْحَقَّ وَ اَبْطَلَ الصِّدْقَ وَاَخْفَى الْبِرَّ وَاَظْهَرَ الشَّرَّ وَاَخْمَدَ التَّقْوى وَ اَزالَ الْهُدى وَ اَزاحَ الْخَیْرَ وَ اَثْبَتَ الضَّیْرَ وَ اَنْمَى الْفَسادَ وَ قَوَّى الْعِنادَ وَ بَسَطَ الْجَوْرَ وَ عَدَى الطَّوْرَ اَللّهُمَّ یا رَبِّ لا یَکْشِفُ ذلِکَ اِلاّ سُلْطانُکَ وَ لایُجیرُ مِنْهُ اِلا امْتِنانُکَ اَللّهُمَّ رَبِّ فَابْتُرِ الظُّلْمَ وَ بُثَّ جِبالَ الْغَشْمِ وَ اَخْمِدْ سُوقَ الْمُنْکَرِ وَ اَعِزَّ مَنْ عَنْهُ یَنْزَ جِرُ وَاحْصُدْ شَاْفَهَ اَهْلِ الْجَوْرِ ،
وَ اَلْبِسْهُمُ الْحَوْرَ بَعْدَ الْکَوْرِ وَ عَجِّلِ اللّهُمَّ اِلَیْهِمُ الْبَیاتَ وَ اَنْزِلْ عَلَیْهِمُ الْمَثُلاتِ وَاَمِتْ حَیوهَ الْمُنْکَرِ لِیُؤْ مَنَ الْمَخُوفُ وَ یَسْکُنَ الْمَلْهُوفُ وَ یَشْبَعَ الْجایِعُ وَ یُحْفَظَ الضّایِعُ وَ یَاْوَى الطَّریدُ وَ یَعُودَ الشَّریدُ وَ یُغْنَى الْفَقیرُ وَ یُجارَ الْمُسْتَجیرُ وَ یُوَقَّرَ الْکَبیرُ وَ یُرْحَمَ الصَّغْیرُ وَ یُعَزَّ الْمَظْلُومُ وَ یُذَلَّ الظّالِمُ وَ یُفَرَّجَ الْمَغْمُومُ وَ تَنْفَرِجَ الْغَمّآءُ وَ تَسْکُنُ الدَّهْمآءُ وَ یَمُوتَ الاِْخْتِلافُ وَ یَعْلُوَالْعِلْمُ وَ یَشْمُلَ السِّلْمُ وَ یُجْمَعَ الشَّتاتُ وَ یَقْوىَ الاْ یمانُ وَ یُتْلَى الْقُرْآنُ اِنَّکَ اَنْتَ الدَّیانُ الْمُنْعِمُ الْمَنّانُ
22
1394
مناجات طلب حج
اَللّهُمَّ ارْزُقْنى الْحَجَّ الَّذى افْتَرَضْتَهُ عَلى مَنِ اسْتِطاعَ اِلَیْهِ سَبیلاً وَاجْعَلْ لى فیهِ هادِیاً وَ اِلَیْهِ دَلیلاً وَ قَرِّبْ لى بُعْدَ الْمَسالِکِ وَ اَعِنّى عَلى تَاْدِیَهِ الْمَناسِکِ وَ حَرِّمْ بِاِحْرامى عَلَى النّارِ جَسَدى وَ زِدْ لِلسَّفَرِ قُوَّتى وَ جَلَدى وَارْزُقْنى رَبِّ الْوُقُوفَ بَیْنَ یَدَیْکَ وَالاِْفاضَهَ اِلَیْکَ وَاَظْفِرْنى بِالنُّجْحِ بِوافِرِ الرِّبْحِ وَاَصْدِرْنى رَبِّ مِنْ مَوْقِفِ الْحَجِّ الاَْکْبَرِ اِلى مُزْدَلَفَهِ الْمَشْعَرِ وَاجْعَلْها زُلْفَهً اِلى رَحْمَتِکَ وَ طَریقاً اِلى جَنَّتِکَ وَقِفْنى مَوْقِفَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَ مَقامَ وُقُوفِ الاِْ حْرامِ وَاَهِلَّنى لِتَاْدِیَهِ الْمَناسِکِ،
وَنَحْرِ الْهَدىِ التَّوامِکِ بِدَمٍ یَثُجُّ وَاَوْداجٍ تَمُجُّ وَ اِراقَهِ الدِّماَّءِ الْمَسْفُوحَهِ وَالْهَدایَا الْمَذْبُوحَهِ وَ فَرْىِ اَوْداجِها عَلى ما اَمَرْتَ وَ التَّنَفُّلُ بِها کَما وَسَمْتَ وَاَحْضِرْنىِ اللّهُمَّ صَلوهَ الْعیدِ راجِیاً لِلْوَعْدِ خآئِفاً مِنَ الْوَعیدِ حالِقاً شَعْرَ رَاْسى وَ مُقَصِّراً وَ مُجْتَهِداً فى طاعَتِکَ مُشَمِّراً رامِیاً لِلْجِمارِ بِسَبْعٍ بَعْدَ سَبْعٍ مِنَ الاَْحْجارِ وَاَدْخِلْنىِ اللّهُمَّ عَرْصَهَ بَیْتِکَ وَ عَقْوَتِکَ وَ مَحَلَّ اَمْنِکَ وَ کَعْبَتِکَ وَ مَساکینِکَ وَ سُؤّالِکَ وَ مَحاویجِکَ وَجُدْ عَلَىَّ اللّهُمَّ بِوافِرِ الاَْجْرِ مِنَ الاِْنْکِفاءِ وَالنَّفْرِ وَاخْتِمِ اللّهُمَّ مَناسِکَ حَجّى وَانْقِضآءَ عَجّى بِقَبُولٍ مِنْکَ لى وَ رَاْفَهٍ مِنْکَ بى یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
حاضر کن خدایا مرا به نماز عید، امیدوار به وعدهات، و هراسان از تهدیدت، با تراشیدن موى سرم، و کوتاهکردن ناخنم، کوشا در طاعتت، آماده براى رمى جمرات به هفت سنگریزه، پس از هفت دیگر از همان سنگها، خدایا مرا به فضاى خانهات و کویات و جایگاه امنت و کعبهات و خاکنشستگانت و درخواستکنندگانت نیازمندانت وارد کن، و خدایا در بازگشتن و کوچ کردن به مزد کامل به من جود کن، خدایا و مناسک حجّم را، و سپرى شدن، خروشم را، با پذیرش از جانب خود، و رأفتت به من ختم کن، اى مهربانترین مهربانان
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر آذر ۲۲, ۱۳۹۴
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت آذر ۲۲, ۱۳۹۴
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان آذر ۲۲, ۱۳۹۴
- سجده شکر آذر ۲۲, ۱۳۹۴
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر آذر ۲۲, ۱۳۹۴