27
1393
دعای بعد از زیارت امامان(علیه السلام)
سیّد ابن طاووس فرموده:مستحب است این دعا بعد از زیارت ائمه علیهم السّلام خوانده شود:
اللَّهُمَّ إِنْ کَانَتْ ذُنُوبِی قَدْ أَخْلَقَتْ وَجْهِی عِنْدَکَ وَ حَجَبَتْ دُعَائِی عَنْکَ وَ حَالَتْ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُقْبِلَ عَلَیَّ بِوَجْهِکَ الْکَرِیمِ وَ تَنْشُرَ عَلَیَّ رَحْمَتَکَ وَ تُنَزِّلَ عَلَیَّ بَرَکَاتِکَ وَ إِنْ کَانَتْ قَدْ مَنَعَتْ أَنْ تَرْفَعَ لِی إِلَیْکَ صَوْتا أَوْ تَغْفِرَ لِی ذَنْبا أَوْ تَتَجَاوَزَ عَنْ خَطِیئَهٍ مُهْلِکَهٍ فَهَا أَنَا ذَا مُسْتَجِیرٌ بِکَرَمِ وَجْهِکَ وَ عِزِّ جَلالِکَ مُتَوَسِّلٌ إِلَیْکَ مُتَقَرِّبٌ إِلَیْکَ بِأَحَبِّ خَلْقِکَ إِلَیْکَ وَ أَکْرَمِهِمْ عَلَیْکَ وَ أَوْلاهُمْ بِکَ وَ أَطْوَعِهِمْ لَکَ وَ أَعْظَمِهِمْ مَنْزِلَهً وَ مَکَانا عِنْدَکَ مُحَمَّدٍ وَ بِعِتْرَتِهِ الطَّاهِرِینَ الْأَئِمَّهِ الْهُدَاهِ الْمَهْدِیِّینَ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَى خَلْقِکَ طَاعَتَهُمْ وَ أَمَرْتَ بِمَوَدَّتِهِمْ وَ جَعَلْتَهُمْ وُلاهَ الْأَمْرِ مِنْ بَعْدِ رَسُولِکَ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَا مُذِلَّ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ یَا مُعِزَّ الْمُؤْمِنِینَ بَلَغَ مَجْهُودِی فَهَبْ لِی نَفْسِیَ السَّاعَهَ وَ رَحْمَهً مِنْکَ تَمُنُّ بِهَا عَلَیَّ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ .
خدایا اگر گناهانم مرا در پیشگاه تو بىآبرو نموده،و دعایم را از تو پوشانده،و میان من و تو پرده گشته،از تو مىخواهم،که به سوى من با جلوه کریمت رو آورى،و رحمتت را بر من بگسترانى،و برکاتت بر من نازل کنى،و اگر گناهانم مانع شده،که از من به جانب خود صدایى را بالا برى،یا برایم گناهى را بیامرزى،یا از خطاى هلاک کنندهاى گذشت کنى،اینک من آنم،که پناه جوینده به کرم جلوه،و عزّت توام،متوسّل به سوى تو،و متقرّب به جانب توام،به محبوبترین آفریدهات در پیشگاه تو،و گرامىترینشان نزد تو،و شایستهترینشان به تو،و فرمانبردار ترینشان براى تو،و بزرگترینشان در منزلت و موقعیت نزد تو،محمّد،و به عترت پاکش،پیشوایان رهنما و رهیافته،آنانکه طاعتشان را بر بندگانت واجب نمودى،و به مودّتشان امر فرمودى،و آنان را پس از پیامبرت،درود خدا بر بر او و خاندانش،متولیّان حکومت قرار دادى،اى خوارکننده هر گردنکش لجوج،و اى عزیز کننده مؤمنان،تاب و توانم به سر رسید،پس همین ساعت مرا ببخش،و رحمتى را از جانب خود به من عنایت کن،که با آن بر من منّت نهى،اى مهربانترین مهربانان.
پس ضریح را ببوس،و هر دو طرف صورت خود را بر آن گذار و بگو:
اللَّهُمَّ إِنَّ هَذَا مَشْهَدٌ لا یَرْجُو مَنْ فَاتَتْهُ فِیهِ رَحْمَتُکَ أَنْ یَنَالَهَا فِی غَیْرِهِ وَ لا أَحَدٌ أَشْقَى مِنِ امْرِئٍ قَصَدَهُ مُؤَمِّلا فَآبَ عَنْهُ خَائِبا اللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ الْإِیَابِ وَ خَیْبَهِ الْمُنْقَلَبِ وَ الْمُنَاقَشَهِ عِنْدَ الْحِسَابِ وَ حَاشَاکَ یَا رَبِّ أَنْ تَقْرِنَ طَاعَهَ وَلِیِّکَ بِطَاعَتِکَ وَ مُوَالاتَهُ بِمُوَالاتِکَ وَ مَعْصِیَتَهُ بِمَعْصِیَتِکَ ثُمَّ تُؤْیِسَ زَائِرَهُ وَ الْمُتَحَمِّلَ مِنْ بُعْدِ الْبِلادِ إِلَى قَبْرِهِ وَ عِزَّتِکَ یَا رَبِّ لا یَنْعَقِدُ عَلَى ذَلِکَ ضَمِیرِی إِذْ کَانَتِ الْقُلُوبُ إِلَیْکَ بِالْجَمِیلِ تُشِیرُ
خدایا به درستى که این محل،زیارتگاهى است،که اگر کسى در اینجا رحمتت به او نرسد امید ندارد،که در جاى دیگر به او رسد،و نه احدى بدبختتر از کسى است،آرزوکنان اینجا را قصد کند،و از آن ناامید بازگردد.خدایا به تو پناه مىآورم از شرّ چنان بازگشتى،و از نومیدى محلّ مراجعت[قیامت]و سختگیرى به هنگام حساب،از تو بعید است اى پروردگارم،که مقرون سازى طاعت،ولىّات را به طاعتت،و دوستىاش را به دوستىات،و نافرمانىاش را به نافرمانىات،سپس زائر او را ناامید کنى،و کسىکه دورى شهرها را براى زیارت قبرش تحمّل نموده ناامید نمایى!!به عزّتت سوگند اى پروردگارم،که نهادم بر این کار منعقد نمىشود زیرا دلها به جانب تو به احسان اشاره کردهاند.
سپس نماز زیارت بخوان،و چون خواستى وداع گویى،و از آنجا بازگردى بگو:
السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّهِ وَ مَعْدِنَ الرِّسَالَهِ سَلامَ مُوَدِّعٍ لا سَئِمٍ وَ لا قَالٍ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.
سلام بر شما اى اهل بیت نبوّت،و سرچشمه رسالت،سلام وداع کننده،نه سلام خسته و خشمگین،و رحمت و برکات خدا بر شما باد.
تا آخر،و شیخ مفید هم این دعا را نقل کرده است،ولى بعد از بالجمیل تشیر فرموده است:پس بگو:
یَا وَلِیَّ اللَّهِ إِنَّ بَیْنِی وَ بَیْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوبا لا یَأْتِی عَلَیْهَا إِلا رِضَاکَ فَبِحَقِّ مَنِ ائْتَمَنَکَ عَلَى سِرِّهِ وَ اسْتَرْعَاکَ أَمْرَ خَلْقِهِ وَ قَرَنَ طَاعَتَکَ بِطَاعَتِهِ وَ مُوَالاتَکَ بِمُوَالاتِهِ تَوَلَّ صَلاحَ حَالِى مَعَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اجْعَلْ حَظِّی مِنْ زِیَارَتِکَ تَخْلِیطِی بِخَالِصِی زُوَّارِکَ الَّذِینَ تَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی عِتْقِ رِقَابِهِمْ وَ تَرْغَبُ إِلَیْهِ فِی حُسْنِ ثَوَابِهِمْ وَ هَا أَنَا الْیَوْمَ بِقَبْرِکَ لائِذٌ وَ بِحُسْنِ دِفَاعِکَ عَنِّی عَائِذٌ فَتَلافَنِی یَا مَوْلایَ وَ أَدْرِکْنِی وَ اسْأَلِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی أَمْرِی فَإِنَّ لَکَ عِنْدَ اللَّهِ مَقَاما کَرِیما وَ جَاها عَظِیما صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیما.
اى ولىّ خدا،همانا بین من و خداى عزّ و جلّ گناهانى است،که آنها را جز خشنودى تو از بین نمىبرد،پس به جق آنکه تو را بر رازش امین قرار داده،و زیر نظر داشتن کار بندگانش را از تو خواسته،و طاعت تو را به طاعتش،و دوستىات را به دوستىاش مقرون نموده،اصلاح حال مرا با خداى عزّ و جلّ به عهده گیر،و بهره مرا از زیارتت،آمیختنم با زائران خالصت قرار ده،آنانکه آزادى آنها را از عذاب قیامت،از خدا درخواست مىکنى،و به او در خوبى پاداششان رغبت مىنمایى،اینک من امروز به قبر تو پناهنده شدهام،و به خوبى دفاعت از من،به قبر تو پناه جستهام،پس کار مرا تدارک کن اى مولایم و مرا دریاب،و از خداى عزّ و جلّ،اصلاح در کارم را بخواه،که براى تو نزد خداى مقام کریم،و منزلتى عظیم است،درود و سلام خدا بر تو سلامى خاص و شایسته.
مؤلّف گوید:بهتر آن است که زائر در مشاهد مشرفه،چون بخواهد دعا کند،بلکه هر دعاکنندهاى،در هر کجا که باشد،براى هر مطلب و حاجتى که بخواهد دعا نماید،بر دعاى خود مقدم کند،دعا براى سلامتى وجود مقدّس حجّت عصر،حضرت صاحب الامر علیه السّلام را،و این مطلب،مطلبى بسیار مهم و داراى فواید فوق العاده است،که شرحش مناسب اینجا نیست.و مرحوم شیخ نورى،در باب دهم کتاب«نجم ثاقب»،این مطلب را مشروحان ذکر کرده،و بعضى از دعاهاى مخصوص به این مقام را نوشته،هرکه مىخواهد به آنجا رجوع کند،و مختصرترین آنها دعایى است،که در اعمال شب بیستوسوم ماه رمضان،در ضمن دعاهاى شبهاى دهه آخر ذکر شد،و نیز در ذکر آداب زائر امام حسین علیه السّلام دعایى نقل کردیم،که در همه مشاهد مشرّفه خوانده مىشود
11
1392
کیفیت زیارت حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام
آگاه باش زیارتهاى روایتشده براى آن حضرت بر دو بخش است:یکى مطلقه،که مقیّد به وقتى از اوقات نیست و دیگر مخصوصه،که مقیّد به وقت معیّن است،و این زیارات در ضمن دو مقصد بیان مىشود.
مقصد اول:در زیارات مطلقه که بسیار است،و ما در اینجا تنها به ذکر چند زیارت اکتفا مىکنیم.اول:زیارتى است که شیخ مفید و شهید و سیّد ابن طاووس و دیگران ذکر کردهاند و کیفیت آن به این صورت است:هرگاه اراده زیارت کنى غسل کن،و دو جامه پاک بپوش و به چیزى از بوى خوش خود را خوشبو کن و اگر بوى خوش نیافتى مانعى ندارد،چون از خانه بیرون آمدى بگو:
اللَّهُمَّ إِنِّی خَرَجْتُ [تَوَجَّهْتُ] مِنْ مَنْزِلِی أَبْغِی فَضْلَکَ وَ أَزُورُ وَصِیَّ نَبِیِّکَ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِمَا اللَّهُمَّ فَیَسِّرْ ذَلِکَ لِی وَ سَبِّبِ الْمَزَارَ لَهُ وَ اخْلُفْنِی فِی عَاقِبَتِی وَ حُزَانَتِی بِأَحْسَنِ الْخِلافَهِ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
خدایا از خانهام بیرون آمدم،جویاى فضل تو هستم، جانشین پیامبرت)درود تو بر آن دو(را زیارت مىکنم.خدایا این زیارت را برایم آسان کن،و سببش را برایم فراهم آر،و مرا نسبت به سرانجام و غمخوارانم جانشین باش به نیکوترین جانشینى،اى مهربانترین مهربانان.
پس روانه شو،درحالىکه زبانت گویا باشد به ذکر:)الحمد للّه و سبحان اللّه و لا اله الاّ اللّه(و چون به حدود کوفه [جایى که در گذشته محّل خندق شهر بوده است]رسیدى بایست و بگو:
اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ أَهْلُ [أَهْلَ] الْکِبْرِیَاءِ وَ الْمَجْدِ وَ الْعَظَمَهِ اللَّهُ أَکْبَرُ أَهْلُ [أَهْلَ] التَّکْبِیرِ وَ التَّقْدِیسِ وَ التَّسْبِیحِ وَ الْآلاءِ اللَّهُ أَکْبَرُ مِمَّا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ عِمَادِی وَ عَلَیْهِ أَتَوَکَّلُ اللَّهُ أَکْبَرُ رَجَائِی وَ إِلَیْهِ أُنِیْبُ اللَّهُمَّ أَنْتَ وَلِیُّ نِعْمَتِی وَ الْقَادِرُ عَلَى طَلِبَتِی تَعْلَمُ حَاجَتِی وَ مَا تُضْمِرُهُ هَوَاجِسُ الصُّدُورِ وَ خَوَاطِرُ النُّفُوسِ فَأَسْأَلُکَ بِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى الَّذِی قَطَعْتَ بِهِ حُجَجَ الْمُحْتَجِّینَ وَ عُذْرَ الْمُعْتَذِرِینَ وَ جَعَلْتَهُ رَحْمَهً لِلْعَالَمِینَ أَنْ لا تَحْرِمَنِی ثَوَابَ زِیَارَهِ وَلِیِّکَ وَ أَخِی نَبِیِّکَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ قَصْدَهُ وَ تَجْعَلَنِی مِنْ وَفْدِهِ الصَّالِحِینَ وَ شِیعَتِهِ الْمُتَّقِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
خدا بزرگتر است،خدا بزرگتر است،شایسته کبریایى و بزرگوارى و عظمت است،خدا بزرگتر است،شایسته بزرگ شمردن و تقدیس و تسبیح و نعمتهاست، خدا بزرگتر است از آنچه مىترسم و حذر مىکنم،خدا بزرگتر است،تکیهگاه من است،و بر او توکّل مىکنم،خدا بزرگتر است،امید من است،و به سوى او باز مىگردم.خدایا تو ولى نعمت منى،و بر انجام خواستهام توانایى،حاجتم و آنچه را دغدغههاى سینهها و خاطرات نفوس پنهان مىکند مىدانى،خدایا از تو مىخواهم به حق محمّد مصطفى که به وسیله او حجّتهاى حجّتتراشان،و عذر عذرخواهان را بریدى،و او را رحمت براى جهانیان قرار دادى،که محرومم نکنى از ثواب زیارت ولیّت و برادر پیامبرت امیر المؤمنین،و توجه به سویش،و مرا از واردان شایسته،و شیعیان پرهیزگارش قرار دهى،به مهربانىات،اى مهربانترین مهربانان.
چون قبر شریف آن حضرت برایت نمودار شود چنین بگو:
الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا اخْتَصَّنِی بِهِ مِنْ طِیبِ الْمَوْلِدِ وَ اسْتَخْلَصَنِی إِکْرَاما بِهِ مِنْ مُوَالاهِ الْأَبْرَارِ السَّفَرَهِ الْأَطْهَارِ وَ الْخِیَرَهِ الْأَعْلامِ اللَّهُمَّ فَتَقَبَّلْ سَعْیِی إِلَیْکَ وَ تَضَرُّعِی بَیْنَ یَدَیْکَ وَ اغْفِرْ لِیَ الذُّنُوبَ الَّتِی لا تَخْفَى عَلَیْکَ إِنَّکَ أَنْتَ اللَّهُ الْمَلِکُ الْغَفَّارُ
خدا را سپاس که مرا به پاکى ولادت اختصاص داد،و مرا از باب کرامت،به دوستى نیکان و سفیران پاک و بهترین نشانههاى حق برگزید،خدایا کوششم را به درگاهت،و زارىام را به پیشگاهت بپذیر،و گناهانم را که بر تو پوشیده نیست بیامبرز،که تویى خداى فرمانروا و آمرزش پیشه.
5
1392
اهمیت روزه گرفتن در روز پانزدهم ماه رجب
بدان و آگاه باش که پانزدهمین روز از ماه رجب، روز بسیار شریفی است همانگونه که «سید بن طاووس» در کتاب «اقبال» به اسناد خود از ابن ابی عیاش روایت کرده است که او گفت: حضرت آدم علیه السلام به درگاه خداوند عرضه داشت:«خداوندا! ای پروردگار من! به من بگو که محبوبترین وقتها نزد تو چه وقتی است؟»
خداوند تبارک و تعالی به او وحی کرد که:«ای آدم! دوست داشتنی ترین اوقات نزد من روز پانزدهم ماه رجب می باشد.
ای آدم! در روز پانزدهم ماه رجب با گرفتن روزه و خواندن دعا و گفتن استغفار و ذکر لا إله الّا الله به من نزدیکی و تقرب بجوی.
ای آدم! قضا و مشیت من بر این تعلق گرفته و من در کتاب خویش اینگونه نوشتهام که از فرزندان تو پیامبری را به رسالت مبعوث کنم که او بردبار و مهربان و بخشنده و دانا و بابرکت است و بداخلاق و بیرحم و بی عاطفه نیست. من روز پانزدهم ماه رجب را به او و امت او اختصاص دادهام که در آن روز هر چه از من بخواهند من به آنها میبخشم و هر کس از آنان در این روز از من طلب بخشایش و آمرزش کند، او را میبخشم و به هر کدام از آنها که از من درخواست رزق و روزی نماید، رزق و روزی میدهم و از هر یک از آنان که از من طلب دستگیری و کمک کنند کمک مینمایم و اگر از من بخواهند که بر آنان رحم آورم ترحم میکنم.
ای آدم! هر کس روز پانزدهم ماه رجب را روزه بگیرد و ذکر بگوید و خشوع بورزد و خشم خود را کنترل کند و از مال خویش صدقه بدهد پاداش او در نزد من چیزی جز بهشت نیست.
ای آدم! به فرزندانت بگو که در ماه رجب از ارتکاب معاصی و گناهان بپرهیزند، زیرا گناه در آن بسیار بزرگ است.»
(المراقبات ۱۷۰/۱۷۱)
25
1392
حرز امام زین العابدین (ع)
ششم:حرز حضرت امام زین العابدین علیه السّلام است،سیّد ابن طاووس در دو موضع از کتاب«مهج الدعوات»این حرز شریف را از حضرت سجّاد علیه السّلام روایت کرده است:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانىاش همیشگى است
یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ یَا أَسْرَعَ الْحَاسِبِینَ یَا أَحْکَمَ الْحَاکِمِینَ یَا خَالِقَ الْمَخْلُوقِینَ یَا رَازِقَ الْمَرْزُوقِینَ یَا نَاصِرَ الْمَنْصُورِینَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یَا دَلِیلَ المُتَحَیِّرِینَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ أَغِثْنِی یَا مَالِکَ یَوْمِ الدِّینِ إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ یَا صَرِیخَ الْمَکْرُوبِینَ یَا مُجِیبَ دَعْوَهِ الْمُضْطَرِّینَ أَنْتَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ أَنْتَ اللَّهُ لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبِینُ الْکِبْرِیَاءُ رِدَاؤُکَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفَى وَ عَلَى عَلِیٍّ الْمُرْتَضَى وَ فَاطِمَهَ الزَّهْرَاءِ وَ خَدِیجَهَ الْکُبْرَى وَ الْحَسَنِ الْمُجْتَبَى وَ الْحُسَیْنِ الشَّهِیدِ بِکَرْبَلاءَ ،
اى شنواترین شنوایان،اى بیناترین بینایان،اى چابکترین حسابرسان،اى داورترین داوران،اى آفریننده آفریدگان،اى روزىدهنده،روزىمندان،اى یاور یاور شدگان،اى مهربانترین مهربانان،اى راهنماى سرگردانان، اى فریادرس دادجویان،به دادم برس،اى مالک روز جزا،تنها تو را مىپرستم و از تو یارى مىجویم،اى فریادرس غمزدگان،اى اجابت کننده دعاى درماندگان،تویى خدا،پروردگار جهانیان،تویى خدا،معبودى جز تو نیست فرمانرواى مطلق،حق آشکار،بزرگمنشى،جامه برازنده تو است.خدایا درود فرست بر محمّد برگزیده،و على پسندیده و فاطمه زهرا و خدیجه کبرى،و حسن مجتبى و حسین شهید در کربلا،
وَ عَلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ زَیْنِ الْعَابِدِینَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ وَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ الْکَاظِمِ وَ عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ التَّقِیِّ وَ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ النَّقِیِّ وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ الْعَسْکَرِیِّ وَ الْحُجَّهِ الْقَائِمِ الْمَهْدِیِّ الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُمْ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُمْ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُمْ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُمْ وَ الْعَنْ مَنْ ظَلَمَهُمْ وَ عَجِّلْ فَرَجَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ انْصُرْ شِیعَهَ آلِ مُحَمَّدٍ [وَ أَهْلِکْ أَعْدَاءَ آلِ مُحَمَّدٍ] وَ ارْزُقْنِی رُؤْیَهَ قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنِی مِنْ أَتْبَاعِهِ وَ أَشْیَاعِهِ وَ الرَّاضِینَ بِفِعْلِهِ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
و على بن الحسین زینت عبادتکنندگان و محمّد بن على باقر،و جعفر بن محمّد صادق،و موسى بن جعفر کاظم،و على بن موسى الرضا،و محمّد بن على تقى، و على بن محمّد نقى،و حسن بن على عسگرى،و حجّت قائم امام مهدى مورد انتظار درود خدا بر همه آنان.خدایا دوست بدار آنکه آنان را دوست دارد،و دشمن بدار آنکه آنان را دشمن بدارد،و یارى ده آنکه آنان را یارى رساند و خوار کن آنکه آنان را خوار خواهد و لعنت فرست بر آنکه به آنان ستم ورزید و در فرج خاندان محمّد شتاب فرما،و پیروان خاندان محمّد را یارى کن،و دیدار قائم خاندان محمّد را روزىام گردان،و مرا از پیروان و شیعیان او و خرسندان به کار او قرار ده،به مهرت اى مهرورزترین مهرورزان.
22
1392
دعای جوشن صغیر
این دعا در کتابهاى معتبر به شرحى گستردهتر از شرح جوشن کبیر نقل شده،و کفعمى در حاشیه کتاب بلد الامین فرموده که این دعا دعایى است بس بلند و پر ارج و هنگامى که هادى عبّاسى کشتن حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام را قصد کرد آن حضرت این دعا را خواند در نتیجه جدّش رسول خدا صلّى اللّه و علیه و آله را در خواب دید که به ایشان فرمود:حق تعالى دشمن تو را هلاک خواهد کرد. این دعا در کتاب مهج الدعوات سیّد ابن طاووس نیز نقل شده ولى بین نسخه کفعمى و سیّد اختلاف وجود دارد که ما آن را موافق کتاب بلد الامین نقل مىکنیم.و آن دعا این است:
بِسم اللهِ الرَحمنِ الرَحیم
به نام خدا که رحمتش بسیار و مهربانىاش همیشگى است
اِلهى کَمْ مِنْ عَدُوٍّ انْتَضى عَلَىَّ سَیفَ عَداوَتِهِ وَشَحَذَ لى ظُبَهَ مِدْیَتِهِ وَاَرْهَفَ لى شَباحَدِّهِ وَدافَ لى قَواتِلَ سمُوُمِهِ وَسَدَّدَ اِلَىَّ صَوائِبَ سِهامِهِ وَلَمْ تَنَمْ عَنّى عَیْنُ حِراسَتِهِ وَاَضْمَرَ اَنْ یَسُومَنِى الْمَکْروْهَ وَیُجَرِّعَنى ذُعافَ مَرارَتِهِ نَظَرْتَ اِلى ضَعْفى عَنِ احتِمالِ الْفَوادِحِ،
خدایا چه بسیار دشمنى که شمشیر دشمنىاش را به روى من کشید،و لبه تیغش را بر من تیز کرد،و باریک نمود دم برنده اسلحهاش را و زهرهاى کشندهاش را براى من درهم آمیخت و تیرهاى بىخطایش را به سوى من نشانه گرفت و چشم نگهبانش از من به به خواب نرفت و نهانى بر آن است تا مرا در معرض امور ناخوشایند قرار دهد،و به من بچشاند زهر جگر سوزش را،خدایا به ناتوانى من نگریستى که تاب حوادث بزرگ را ندارم،
وَعَجْزى عَنِ الاِْنْتِصارِ مِمَّنْ قَصَدَنى بِمُحارَبَتِهِ وَوَحْدَتى فى کَثیرٍ مِمَّنْ ناوانى واَرْصَدَ لى فیما لَمْ اُعْمِلْ فِکْرى فى الاِْ رْصادِ لَهُمْ بِمِثْلِهِ فَاَیَّدْتَنى بِقُوَّتِکَ وَشَدَدْتَ اَزْرى بِنُصْرَتِکَ وفَلَلْتَ لى حَدَّهُ وَخَذَلْتَهُ بَعْدَ جَمْعِ عَدیدِهِ وَحَشْدِهِ واَعْلَیْتَ کَعْبى عَلَیْهِ،
و در درماندگىام را از انتقام گرفتن از ان با ستیزهجویىاش قصد من کرده دیدى،و تنهایىام را در برابر بسیارى از آنانکه آزار مرا اراده نمودهاند،و در کمین من نشستند مشاهده کردى و در آنچه که اندیشهام را علیه آنان براى مقابله به مثل بکار نگرفتم،پس مرا به نیرویت تأیید کردى و پشتم را با یاریت محکم نمودى،و تیغ او را به نفع من کند کردى،و او را پس از جمعآورى نفرات و تجهیزاتش خوار نمودى،و مقام و جایگاه مرا بر او برترى دادى،
گاهشمار تاریخ خورشیدی
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
---|---|---|---|---|---|---|
« فروردین | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر فروردین ۲۲, ۱۳۹۲
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت فروردین ۲۲, ۱۳۹۲
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان فروردین ۲۲, ۱۳۹۲
- سجده شکر فروردین ۲۲, ۱۳۹۲
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر فروردین ۲۲, ۱۳۹۲