تیر
15
1393

چگونگی ماه رمضان

امام باقر علیه السلام فرمود: پیامبر خدا صل الله علیه و آله چون به هلال ماه رمضان می‌نگریست رو به قبله می‌فرمود:« اللهُمَّ أهلَّهُ عَلَیْنا بِالاَمْنِ وَ الایمانِ وَ السّامِهِ وَ الاسلامِ وَ الْعافِیَهِ الْمُجَلَّلَهِ وَ الرّزقِ الْواسِعِ وَ دَفْعِ الْاَسْقامِ وَ تِلاوَهِ الْقُرآنِ وَ العَوْنِ عَلَی الصَّلاهِ وَ الصّیامِ اللهُمَّ سَلَّمْنا لِشَهرِ رَمَضان وَ سَلَّمْهُ لَنا وَ تَسَلَّمْهُ مِنّا حَتّی یَنْقَضیَ شَهْرُ رَمَضانَ وَ قَدْ غَفَرْتَ لَنا»

 
پس آنگاه رو به مردم نموده و می‌فرمود: ای مسلمانان! هنگامی که هلال ماه رمضان پدیدار شود شیطان‌های رانده شده به زنجیر کشیده می‌شوند و درهای آسمان درهای بهشت و درهای رحمت گشوده و درهای دوزخ بسته و خواسته‌ها برآورده می‌شوند و هنگام هر افطار خداوند را آزاد شدگانی است که آنان را از آتش دوزخ نجات می‌دهد و هر شب منادی ندا سر دهد: آیا خواهنده‌ای است؟ آیا آمرزش خواهی هست؟ خدایا! «هر انفاقی را پاداشی جایگزین و هر بخیلی را تباهی ده»
و آن گاه که هلال ماه شوال برآید مؤمنان را ندا آید که صبحگاه برای گرفتن هدیه‌ها راهی شوید که آن روز روز هدیه است.
سپس اما باقر علیه السلام فرمود: آگاه باشید! سوگند به آن که جانم به دست اوست این هدیه دینار و درهم نیست.

 

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۲۹

تیر
15
1393

فضیلت خواندن سوره یونس

امام صادق علیه السلام فرمود: هر که سوره یونس را در هر دو یا سه ماه بخواند بیم آن نمی‌رود که از نادان‌ها باشد و روز قیامت از مقربان خواهد بود.

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۹۹

تیر
15
1393

فضیلت سوره توحید بعد از هر نماز

کلینى به سند معتبر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده:هرکه به خدا و روز قیامت ایمان دارد،باید پس از هر نماز واجب‏ خواندن سوره قل هو اللّه احد را ترک نکند،به یقین هرکه آن را بخواند،خدا خیر دنیا و آخرت را براى او گرد آورد،و پدر و مادرش را،و هرکه از پدر و مادرش پدید آمده مى‏آمرزد.و در حدیث دیگرى وارد شده:هرکه پس از نماز واجب ده مرتبه‏ سوره توحید را بخواند،حق تعالى از حور العین به همسرى او درآورد.و سیّد ابن طاووس از حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله روایت‏ کرده:هرکه پس از هر نماز سوره توحید را بخواند،از آسمان رحمت بر سرش فرو ریزد،و آرامش بر او نازل شود،و خدا به سوى او به مهر نظر اندازد،و گناهانش را بیامرزد و هر حاجت که بخواهد برآورده نماید،و در امان خدا باشد.

 
هجدهم:کلینى و دیگران به سند معتبر از اهل بیت علیهم السّلام روایت کرده‏اند:هرکه پس از هر نماز محاسن خود را به دست‏ راست بگیرد،و دست چپ را به جانب آسمان بگشاید،و سه مرتبه بگوید:
یا ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ اِرْحَمْنى مِنَ النّارِ
اى داراى شوه و بزرگوارى رحم کن بر من از آتش
بعد سه مرتبه بگوید:
اَجِرْنى مِنَ الْعَذابِ الاْلیمِ
پناه ده مرا از شکنجه دردناک‏
آنگاه دست راست را از محاسن بردارد،و هر دو دست را به سوى آسمان بگشاید و سه مرتبه بگوید:
یا عَزیزُ یا کَریمُ یا رَحْمنُ یا غَفُورُ یا رَحیمُ
اى عزیز،اى کریم‏ اى بخشنده،اى آفریننده،اى مهربان.
بعد دستها را بگرداند،و پشت دستها را به جانب آسمان کند و سه مرتبه بگوید:
اَجِرْنى مِنَ الْعَذابِ الاَْلیمِ
پناه ده مرا از شکنجه دردناک.
آنگاه بگوید:
وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَالْمَلاَّئِکَهُ وَالرُّوحُ
درود خدا بر محمّد و خاندانش و فرشتگان و روح
پس از آن،حضرت فرمود:هرکه این دعا را بخواند،خدا همه گناهان او را بیامرزد،و از او خشنود گردد،و به‏ جز جنّ و انس،همه آفریدگان براى او تا هنگام مرگ استغفار کنند.

تیر
15
1393

شرط روزه داری

امام باقر علیه السلام به جابر فرمود:

ای جابر! هر که به ماه رمضان درآید و روزش را روزه بگیرد قسمتی از شب را به عبادت بگذارند عورت و زبانش را از گناه نگاه دارد چشمش را از نگاه ناروا بپوشاند و خویشتن را از آزار دیگران باز دارد همانند روزی که مادرش او را به دنیا آورده از گناه در آید.
راوی گوید عرض کردم: فدایت شوم! چه حدیث نیکویی! امام علیه السلام فرمود: و چه شرط دشواری!

 

ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق ص ۱۲۷

تیر
15
1393

عبرت گرفتن از اموات

بدان که زیارت قبور مؤمنان ثواب بسیار دارد،و علاوه بر فواید عظیمه‏اى که بر آن مترتّب است،باعث عبرت و آگاهى و زهد و بى‏میلى به دنیا،و رغبت در آخرت مى‏شود،و به‏ هنگام اندوه بسیار،و شادى فراوان،باید به قبرستان رفت،عاقل آن است که در قبرستان از اموات عبرت بگیرد،تا حلاوت دنیا از دلش بیرون رود،و شهد کالاى دنیوى در کامش تلخ گردد،و در فناى دنیا و دگرگونى احوال آن تفکر کند و توجه کند که او نیز به نزدیکترین‏ زمان مثل ایشان خواهد شد و دستش از عمل کوتاه و باعث عبرت دیگران شود.راستى که شیخ نظامى در گفته ‏اش زیبا سروده است:
زنده ولى در صف افسردگان رفت به همسایگى مردگان
حرف فنا خوان ز هر لوح پاک روح بقا جست ز هر روح پاک
کارشناسى پى تفتیش حال کرد از او بر سر راهى سؤال
کین همه از زنده رمیدن چراست رخت سوى مرده کشیدن چراست
گفت پلیدان به مغاک اندرند پاک نهادان ته خاک اندرند
مرده‏دلالنند به روى زمین بهر چه با مرده شوم همنشین
همدمى مرده دهد مردگى صبحت افسرده‏دل افسردگى
زیر گل آنان‏که پراکنده‏اند گرچه به تن مرده به دل زنده‏اند
مرده‏دلى بود مرا پیش از این بسته هر چون‏وچرا پیش از این
زنده شدم از نظر پاکشان آب حیات است مرا خاکشان
رُوِیَ أَنَّهُ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى عِیسَى علیه السلام یَا عِیسَى هَبْ لِی مِنْ عَیْنِکَ الدُّمُوعَ وَ مِنْ قَلْبِکَ الْخُشُوعَ وَ اکْحُلْ عَیْنَیْکَ بِمِیلِ الْحُزْنِ إِذَا ضَحِکَ الْبَطَّالُونَ وَ قُمْ عَلَى قُبُورِ الْأَمْوَاتِ فَنَادِهِمْ بِالصَّوْتِ الرَّفِیعِ لَعَلَّکَ تَأْخُذُ مَوْعِظَتَکَ مِنْهُمْ وَ قُلْ إِنِّی لاحِقٌ بِهِمْ فِی اللاحِقِینَ
روایت شده است که خداى متعالى به عیسى(دورد بر او)وحى فرمود:از دیده ‏ات به من اشک ببخش، و از دلت به من فروتنى واگذار،آن هنگام که بیکاره‏ ها مى‏ خندند با میله حزن چشمانت را سرمه بکش،بالاى سر قبر مردگان‏ بایست،و آنان را با صداى بلند صدا کن،شاید موعظه‏ات را از آنان بگیرى،و بگو من هم در گروه ملحق‏شوندگان‏ به آنان ملحق مى‏ شوم.
«آنچه ثبت آن در این کتاب شریف مقدر شده بود،در شب یکشنبه دهم ذو القعده الحرام‏ سال هراز و سیصد و چهل و چ‏هار قمرى،شب ولادت باسعادت حضرت ثامن الائمه مولانا ابو الحسن الرضا(صلوات اللّه علیه)پایان یافت،و چون در این روز بوسیله نامه خبر فوت‏ مادرم به من رسید،از برادران ایمانى که از این کتاب بهره‏مند مى‏شوند،براى‏ آن مرحومه مغفوره و براى خودم و والدم در حیات و ممات،التماس دعا و زیارت دارم.و الحمد للّه أوّلا و آخرا و صلّى اللّه على محمّد و آله الطاهرین»

 

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

تیر ۱۳۹۳
ش ی د س چ پ ج
« خرداد   مرداد »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031