شهریور
13
1394

مهجوریت قران

۱- آیا می‌دانید بعضی به خیال اینکه قرآن از فهم بشر بالاتر است و فهم آن مخصوص اهل بیت است از تدبر در آن می‌ترسند، با اینکه خداوند دستور به تدبر داده است

و در حدیث می‌خوانیم: من زعم ان کتاب الله مبهم فقد هلک و اهلک راستی اگر قرآن را نمی‌توان فهمید پس چگونه به ما دستور داده‌اند روایات را بر قرآن عرضه کنیم و اگر ضد آن بود آن روایات را به دیوار بزنیم؟

۲٫ آیا می‌دانید مهجوریت قرآن غافلانه نیست زیرا در قرآن می‌خوانیم در روز قیامت پیامبر (ص) می‌فرماید: پروردگارا قوم من قرآن را مهجور گرفتند و نمی‌فرماید قرآن نزد قوم من مهجور بود و مهجور گرفتن با توجه و عمد است؟ وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً
۳٫ آیا می‌دانید آیه وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً چه معنایی دارد:
الف: در پر خطر‌ترین دادگاه یعنی روز قیامت
ب: نزد عالی‌ترین قاضی یعنی خداوند
ج: از محبوبترین و بالاترین مقام هستی یعنی پیامبر (ص)
د: شکایت توسط کسی است که مظهر رحمه للعالمین است.
ه‍: شکایت پدر از فرزند است انا و علی ابوا هذه الامه
و: شکایت حتمی است چون با فعل ماضی آمده است. (وَ قالَ الرَّسُولُ)
ز: شکایت با استمداد از کلمه یا رب است.
ح: شکایت از کسی است که امید شفاعت از او داریم. ویل لمن کان شفعائه خصمائه؟
۴٫ آیا می‌دانید بعضی‌ها نمی‌توانند قرآن بخوانند؟
بعضی به غلط می‌خوانند.
بعضی که می‌توانند درست بخوانند نمی‌خوانند.
و بعضی که می‌خوانند تدبر نمی‌کنند.
و بعضی به آن عمل نمی‌کنند.
و بعضی قرآن را محور کار خود نمی‌دانند و در درسها و سخنرانی‌ها و نوشته به قرآن اولویت نمی‌دهند.
و بعضی قرآن را تنها برای مهریه عروس، بالای سر مسافر، سوگند یاد کردن، کتاب استخاره و امثال آن می‌خواهند.
۵٫ آیا می‌دانید مثال ما مثال بیماری است که بجای مصرف دارو مشغول چیدن و تنظیم انواع قرص‌هاست؟
۶٫ آیا می‌دانید مثال ما مثال مهمانی است که به جای گوش دادن به سخنان صاحبخانه به نقش و نگار در و پنجره توجه می‌کند؟
۷٫ آیا می‌دانید گروهی به جای تدبر در قرآن و پیام و الهام گرفتن از آن و عمل به آن به سراغ حواشی آن می‌روند و بیشتر عمر خود را صرف مباحث علوم قرآن مانند محکم و متشابه، ناسخ و منسوخ، تاویل، شان نزول، تاریخ کتابت، تاریخ ترجمه، تاریخ تفسیر، طبقات مفسرین، تفاوت کتب تفسیری و امثال این بحث‌ها می‌کنند؟ (البته بعضی از این بحث‌ها نظیر بحث اعجاز و بحث سلامت از تحریف ضروری است اما صرف بیشتر عمر به این علوم مانند کسی است که به جای شنا در استخر، دور استخر می‌دود؟)
۸٫ آیا می‌دانید بعضی بجای بیان روح قرآن آنقدر به نقل اقوال می‌پردازند که خود قرآن در آن اقوال گم می‌شود و بعضی آنقدر احتمالات متعددی را مطرح می‌کنند که حتی محکمات قرآن، متشابه می‌شود؟
منبع : http://quranpuyan.com

شهریور
13
1394

ظهار در قرآن

سوره مجادله
فراز اول آیات ۱-۶:

آیه ۱ به شکایت زنی از شوهرش در نزد پیامبر اشاره میکند.

آیه ۲ خداوند ظهار کردن همسران را حرفی زشت و غیر واقع میداند(ظهار عبارت بود از اینکه مرد به همسرش بگوید تو همانند مادرم هستی و دیگر رابطه زناشویی با او نداشته باشد.در واقع این زن نه طلاق داده میشد که بتواند زندگی مطلوب خود با مرد دیگری را ادامه دهد و نه امکان ارضای نیازهایش در این زندگی فراهم بود.)خدا میفرماید با گفتن این جمله توسط مردان،زن حکم مادر را پیدا نمی کند.

نفی عمل ظهار درآیه ۴ سوره احزاب که قبل از مجادله نازل شده هم بصورت خلاصه بیان شده(ما جعل ازواجکم الائی تظاهرون منهن امهاتکم) اما در این سوره حدود ۶ آیه را به خود اختصاص داده و با جزییات و تاکید بیشتر همراه بوده است .و البته این رویه متعارف قرآن است که ابتدا مجمل و سپس مفصل بیان میکند.

آیه ۳و۴:حکم رجوع مجدد مرد پس از ظهار را بیان میکند.مردانی که همسرانشان را ظهار کردند سپس برمی گردند،قبل از آمیزش باید برده ای را آزاد کنند.اگر برده ای نیافتند دو ماه روزه متوالی بگیرند و اگر نمی توانند ۶۰مسکین را اطعام کنند. این از حدود تشریعی خداوند است و هر کس آنرا انکار کند یا زیر پا گذارد عذابی دردناک دارد.

در واقع خداوند اولا برای اینکه ترک ظهار ضمانت اجرایی داشته باشد جریمه ای قرار داده تا گفتن آن برای مردان مسلمان و معتقد سخت شود ثانیا بخاطر از هم نپاشیدن خانواده و امکان ادامه زندگی مطلوب زن وشوهر،جریمه ای باشد که امکان ادای آن توسط مرد وجود داشته باشد و بتواند در صورت تمایل به برقراری رابطه با زنش،با پرداخت این کفاره به زندگی سابق خود ادامه دهد.

آیه ۵و۶:تذکر و توجه میدهد که مخالفت با این حدود درواقع مخالفت با خدا و رسولش است که اقوام گذشته هم به ان دچار شدند و خدا در قیامت که همه را محشور میکند به تک تک اعمالتان خبر می دهد و عذاب میکند.

پیام آیات ۱-۶:نفی یکی از سنتهای غلط(ظهار) و تشریع حدود به جهت احیای حقوق زنان و حفظ خانواده

http://quranpuyan.com/: منبع

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۴
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031