آذر
17
1397

سقیفه و غدیر – سوال پنجم

 

چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که از نیت ابوبکر و عمر در غصب خلافت امیرالمومنین صلوات الله علیه اطلاع داشتند اقدامی جهت مجازات آنها نکردند؟

✍ پاسخ:

اولا ⬅️ بنا نبود امورات در زمان پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله , به جز موارد اعجاز بصورت غیرعادی پیش برود . ما فقط در مورد امام زمان ارواحنا فداه داریم که حکم به باطن می کنند و حضرت خضر علیه السلام نیز حکم به باطن می کردند.

آنچه باید مورد توجه قرار گیرد اینکه این افراد به هیچ وجه نفاق خودشان را علنی نمی کردند . مخفیانه جلساتی داشتند و اقدام عملی ای به جز جریان تبوک که آنهم پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و حذیفه بن یمان دیدند انجام ندادند.

ثانیا ⬅️ ما باید موقعیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را در همان زمان بررسی کنیم. در زمان ایشان آن حالت اطاعتی که مسلمانانِ امروز نسبت به حضرتش دارند نداشتند. به عنوان مثال در جریان تبوک که رومی ها مسلمانان را فقط تهدید کرده بودند و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله حکم به جهاد علیه آنها دادند اکثرا با حضرت مخالفت کردند که روم هنوز که کاری نکرده که ما این مسیر طولانی را بقصد جنگ با آنها برویم. به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفتند اینها را از خودت می گوئی یا از طرف خداست.
حضرت فرمودند من از طرف خودم چیزی نمی گویم , نهایتا که قبول کردند گفتند ما همراه تو نمی آئیم و از مسیری دیگری می رویم. پیامبر صلی الله علیه و آله در این جریان هیچ واکنش نشان ندادند، چون هنوز موقعیت ایشان در بین مردم تثبیت نشده بود‌‌.

لذا اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیتهای آنها را که از جایگاه خاصی در بین قبیله های خودشان برخوردار بودند افشا می کردند ما معتقدیم که مردم قبول نمی کردند.

در جریان آتش زدن دربِ خانه ی امیرالمؤمنین صلوات الله علیه می بینیم که درب خانه وحی را آتش می زنند و مردم چیزی نمی گویند!!! اینجاست که سطح ایمان مردم آن زمان را می توان فهمید.

البته پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به صورتهایی غیر مستقیم چهره ی اینها را نشان دادند. مثلا هنگامیکه سوره توبه نازل شد انرا به ابوبکر دادند و فرمودند به مکه برو و این آیات را کنار کعبه بخوان بعد که او حرکت کرد، امیرالمؤمنین صلوات الله علیه را فرستادند که از او بگیرد و بگوید خدا به پیامبر صلی الله علیه وآله فرموده اینرا یا خودت یا کسی که نفس توست باید انجام بدهد. لذا پیامبر او را برگرداندند. خوب این جریان چه معنی ای دارد جز خراب کردن ابوبکر در بین مردم.

ثالثا ⬅️ از همه مهمتر اینکه ولایت امیرالمومنین صلوات الله علیه وسیله آزمایش هست اگر اجازه داده نشود که هر فردی بر اساس اختیارش در اینخصوص موضع گیری کند پس چطور باید امتحان بدهد؟

ادامه دارد….

آذر
17
1397

تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها

✍مــفهــوم ذڪـر

??از «مفردات راغب» استفاده مى‏شود که ذکر، دو معناى اصلى دارد:

?الف) ذکر، یک حالت نفسانى است که انسان به وسیله آن مى‏تواند معلومات خود را نگهدارى نماید. ذکر، در این معنا شبیه «حفظ» مى ‏باشد، با این تفاوت که به اعتبار نگهدارى یک مطلب در حافظه «حفظ» گفته مى‏ شود و به اعتبار حاضر کردن و به خاطر آوردن آن «ذکر» نامیده مى ‏شود.

?ب) ذکر، عبارت است از حاضر کردن چیزى در قلب یا زبان و گفتار، از این‌رو گفته‏ اند: ذکر، یا با زبان است، یا با قلب، و هر کدام از آنها یا پس از نسیان و فراموشى است ـ که به معناى اوّل مى‏ باشد ـ و یا ادامه حفظ و توجه قلبى، بدون اینکه فراموش کرده باشد، در این صورت به معناى دوم خواهد بود. (۱)

?منبع:
۱-مفردات الفاظ القرآن، ص۳۲۸٫

آذر
17
1397

ایمان امری زبانی نیست

سوره عنکبوت آیه ۲:
‏ أَحَسِبَ النَّاسُ أَن یُتْرَکُوا أَن یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ ‏:
‏آیا مردمان گمان برده‌اند همین که بگویند ایمان آورده‌ایم به حال خود رها می‌شوند و آزمایش نمی‌گردند ؟

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

آذر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آبان   دی »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930