آذر
24
1397

سقیفه و غدیر – سوال سیزدهم

چرا حضرت علی علیه السلام برای تعیین جانشین پیامبر به سقیفه نرفتند (تا از حق خود دفاع کنند) ؟

✍ پاسخ:

علتِ عدم شرکت حضرت در سقیفه این بود که اگر شرکت می کردند بر عمل آنها مبنی بر تعیین خلیفه صحه می گذاشتند ؛ شرکتشان در سقیفه به این معنا بود که پیامبر ایشان را برای جانشینی تعیین نکرده اند و لذا ایشان هم بعنوان یکی از گزینه هائی که امکان انتخاب از طرف شرکت کنندگان را در سقیفه دارند شرکت کرده اند
در حالی که عقیده ی حضرت این بود که خلافت پیامبر اکرم یک منصب بشری نیست و کسی جز خدا حق تعیین جانشین پیامبر را ندارد و لذا لازم نبود ایشان منصب امامتشان را با شرکت در سقیفه به رای و نظر بگذارند یا از آن طریق تثبیت کنند.

از طرفی پیامبر اکرم در حدیثی فرموده بودند : یَا عَلی ؛ مَثَلُ الامام مثَل الکعبه اِذ تُوتَی وَ لَا تَاتِی = مثَل امام همانند کعبه است که مردم باید نزد او بروند (مردم باید ولایت او را بپذیرند نه اینکه امام به هرشکلی ولایتش را بر مردم تحمیل کند) اگر مردم به سراغ تو بیایند قبولشان کن.

از طرف دیگر امام به همراه تعدادی انگشت شمار مشغول کفن و دفن پیامبر اکرم بودند و معلوم است که درست نبود جنازه ی حضرت را قبل از مراسم غسل و کفن …تا دفن بر زمین رها می کردند.

از همه گذشته پیامبر اکرم به ایشان وصیت کرده بود که یا علی از خانه بیرون نرو تا قرآن را جمع آوری کنی،
اعم از وحی بیانی و وحی قرآنی؛ این کار از روز دوشنبه که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله رحلت فرمودند تا روز جمعه طول کشید.

پس اگر حضرت شرکت می کردند جای سوال بود چون خلاف دستور پیامبر انجام می شد و همه ی آنچه گفتیم بر زمین می ماند.

ادامه دارد….

آذر
24
1397

میلاد امام حسن عسکری علیه السلام

استاد انصاریان:
گناه دروغگویی در کنار بدترین گناهان یعنی شرک به خدا و نفاق قراردارد و سرچشمه سایر معاصی کبیره است.

امام حسن عسکری(ع) می فرمایند: تمام پلیدیها در خانه ای نهاده شده و کلید آن دروغ است.

بحارالانوار :۳۷۷/۷۸ و جامع السعادات، ۳۲۲/۲

آذر
24
1397

فقیــر کیـست؟

✅پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله از اصحاب
خود پرسید: فقیر کیست؟

?اصحاب پاسخ دادند: فقیر کسی است که پول
نداشته و دستش از مال دنیا تهی باشد.

?حضرت فرمودند :آنکه شما می گویید فقیر واقعی نیست، فقیر واقعی کسی است که روز قیامت وارد محشر شود در حالی که حق مردم در گردن اوست، بدین گونه که یکی را فحش و ناسزا گفته، مال کسی را خورده، خون دیگری را ریخته، چهارمی را زده، اگر اعمال نیکو و کار خیری داشته در مقابل حقوق مردم از او می گیرند و به صاحبان حق می دهند، و چنانچه کارهای نیکویش کفایت نکند، از گناهان صاحبان حق برداشته و بر او بار می کنند، و روانه آتش دوزخ می نمایند، فقیر و بینوای واقعی چنین کس است.

?:بحارالانوار ج ۷۲، ص۶

آذر
24
1397

سقیفه و غدیر – سوال چهاردهم

#سقیفه_و_غدیر

❓ سوال چهاردهم:

شما در سوال سیزدهم فرمودید امیرالمومنین صلوات الله علیه باین خاطر در سقیفه شرکت نکردند که در صورت شرکت، غیر مستقیم موضوع انتخاب خلیفه با رای و نظر مردم را تایید کرده بودند، یعنی کار اهل سقیفه که می شود خلیفه را با رای و نظر مردم انتخاب کرد تایید کرده بودند و این با اعتقاد به الهی بودن منصب امام صلوات الله علیه منافات دارد. حال این سوال پیش می آید که اگر چنین است چرا حضرت در شورائی که عمَر برای تعیین خلیفه ی بعد از خود انتخاب کرده بود شرکت کردند؟! آیا شرکت ایشان تاییدی بر رای و نظر اهل سقیفه در انتخاب خلیفه با رای مردم نیست؟

✍ پاسخ:

اولا : اگر انتخاب خلیفه با رای و نظر مردم است چطور شد ابوبکر عمَر را بدون در نظر گرفتن رای مردم، بتنهائی انتخاب کرد و حتی وقتی افرادی از مردم صریحا اعتراض کردند او اعتنائی به آنها نکرد ( رای و نظر مردم – شورا – بهانه ای بود برای ساکت کردن مردم در مقابل غصب خلافت از حضرت و پیاده کردن نقشه ای که قبلا کشیده بودند و ما قبلا بیان کردیم)

ثانیا : خود حضرت وقتی ابن عباس بهمین خاطر (تایید حق انتخاب خلیفه با رای و نظر مردم در صورت شرکت در شورا) بایشان پیشنهاد داد در شورا شرکت نکنند، به این مضمون فرمودند:
این افراد پس از اعتراضم مبنی بر علت تشکیل سقیفه و انتخاب و تعیین خلیفه گفتند چون پیامبر گفته بودند اِنّ النبوه وَ الِامامه لا یَجتمعان فی بَیت = پیامبری و امامت بر مردم در یک خاندان جمع نمی شود – ولی اکنون مرا انتخاب کرده اند (در حالیکه من و پیامبر از یک خاندانیم) و حالا من شرکت می کنم چون می خواهم تضادی که در عملش با روایتی که خودش گفته بود را آشکار کنم. (قابل توضیح است چنین روایتی وجود ندارد و این مطلب با روح قرآن منافات دارد چون می بینیم پیامبری و جانشینی در اهل بیت عمران جمع شده است – وقال موسی لاخیه هارون اخلفنی فی قومی و….آیه ی ۱۴۲ اعراف)
متن فرمایش امیرالمومنین صلوات الله علیه به ابن عباس:
اَنَا اَعلَمُ ذلک و لکنّی اَدخُلهم معهم فی الشوری لِاَنّ عمَر قد اهلّنی الآن لِلخلافه و کان قبل ذلک یقول : ان رسول الله قال : ان النبوه و الامامه لایجتمعان فی بیت ؛ فانا اَدخُل فی ذلک لِاظهَر لِلناس مُناقضه فِعله لِروایَته(شرح نهج البلاغه ؛ جلد۱ صفحه ی ۱۸۹ و جلد ۱۰ صفحه ی ۲۸۵ – نیز موسوعه الامام علی جلد ۳ صفحه ی ۱۱۹).

ادامه دارد….

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

آذر ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آبان   دی »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930