مهر
14
1394

اعمال قبل از خواب

 

حضرت رسول اکرم فرمودند هر شب پیش از خواب :
۱. قرآن را ختم کنید
(=٣ بار سوره توحید)

۲٫ پیامبران را شفیع خود گردانید
(=۱ بار: الهم صل علی محمد وآل محمد و عجل فرجهم، الهم صل علی جمیع الانبیاء و المرسلین)

۳٫ مومنین را از خود راضی کنید
(=۱بار: الهم اغفر للمومنین و المومنات)

۴٫ یک حج و یک عمره به جا آورید
( ۱ بار: سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله والله اکبر)

۵٫ اقامه هزار رکعت نماز
(=٣ بار: «یَفْعَلُ اللهُ ما یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ، وَ یَحْکُمُ ما یُریدُ بِعِزَّتِهِ» )

مهر
14
1394

مراتب نمازگزاران

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

امت من چهار گروه هستند:

۱ ـ گروهی نماز می خوانند، ولی در نمازشان سهل انگارند “ویل” برای آنهاست،
و “ویل” نام یکی از طبقات زیرین جهنم است، خداوند فرمود:
(فویل للمصلین الذینهم عن صلاتهم ساهون)
ماعون آیه ۴ و ۵
پس “ویل” برای نمازگزاران است، آنهایی که در نمازشان سهل انگارند.
۲ ـ گروهی گاهی نماز می خوانند و گاهی نمی خوانند، پس “غی” مال آنهاست،
و “غی” نام یکی از طبقات پایین جهنم است. خداوند متعال فرمود:
(فخلف من بعدهم خلف اضاعوا الصلوه و اتبعوا الشهوات فسوف یلقون غیا).
مریم آیه ۵۹
سپس جانشین آن مردم خداپرست قومی شدند که نماز را ضایع کرده و از شهوات پیروی کردند، و اینها به زودی در “غی” افکنده خواهند شد.

۳ ـ گروهی هیچ وقت نماز نمی خوانند، “سقر” برای آنهاست،
“سقر” هم نام یکی از طبقات زیرین جهنم است که خداوند متعال فرمود:
(ما سلککم فی سقر قالوا لم نک من المصلین)
مدثر آیه ۴۲
(اهل بهشت از اهل جهنم سئوال می کنند) چه چیزی شما را به “سقر” کشاند؟ در جواب می گویند : ما از نمازگزاران نبودیم.

۴ ـ گروهی همیشه نماز می خوانند، و در نمازشان خشوع دارند.

خداوند متعال فرمود:
(قد افلح المؤمنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون)
مؤمنون آیه ۱ و ۲
مؤمنان رستگار شدند، آنهایی که در نمازشان با خشوع هستند.

امیدواریم خداوند متعال همه ما را از گروه چهارم قرار دهد.

و اقم الصلاه ان الصلوه تنهی عن الفحشاء و المنکر و لذکر الله اکبر.
عنکبوت، ۴۵
نماز را بپادار، که نماز انسان را از هر کار زشت و منکر باز می دارد و یاد خدا بزرگتر است

نقل شده است: هنگامی که شیطان به خداوند گفت من از چهار طرف جلو، پشت، راست و چپ انسان را گرفتار و گمراه می‏کنم “لَأقْعُدَنَّ لَهُم صِراطک المستقیم‌٭ ثم لاتینَّهم مِنْ بَینِ أیدیهم ومِنْ خَلْفِهِم وعَن أیمانِهِم وعَن شمائلهم”
فرشتگان پرسیدند: شیطان از چهار سمت بر انسان مسلّط است، پس چگونه انسان نجات می‏یابد؟ خداوند فرمود: راه بالا و پایین باز است؛ راه بالا نیایش و راه پایین سجده و بر خاک افتادن است. بنابراین، کسی که دستی به سوی خدا بلند کند یا سری بر آستان او بساید، می‏تواند شیطان را طرد کند

 

منبع: بحار، ج ۶۰، ص ۱۵۵

مهر
14
1394

۳ شعبان تا ۸ ذی الحجه ۶۰ هجری

امام حسین(علیه السلام) در سوم شعبان به مکه رسید و در خانه عباس بن عبدالمطلب سکنی گزید. مردم مکه و زائران خانه خدا که از اطراف آمده بودند به دیدار حضرت شرفیاب می شدند.

امام حسین(علیه السلام) پس از رسیدن دوازده هزار نامه از جانب کوفیان، مسلم بی عقیل را در روز ۱۵ رمضان به عنوان نماینده خویش به سوی کوفه فرستاد.

امام حسین(علیه السلام) طی نامه هایی به مردم بصره و کوفه، سزاوارترین مردم برای خلافت و امامت را اهل بیت(علیهم السلام) معرفی کرد و …

حضرت با رسیدن نامه مسلم بن عقیل مبنی بر بیعت مردم کوفه با وی و از سوی دیگر برای حفظ حرمت خانه خدا – که تصمیم به قتل آن حضرت، در آنجا گرفته بودند – حج را به عمره تبدیل کرد و در هشتم ذی الحجه به رغم مخالفت بسیاری از دوستان به سوی عراق روانه شد.

بخشی از آخرین سخنرانی های حضرت در مکه:

ما اهل بیت به رضای خدا راضی و خشنودیم … هر کس می خواهد در راه ما جانبازی کند و خون خویش را در راه لقای پروردگار نثار نماید، آماده حرکت با ما باشد .
 

مهر
14
1394

آیه الکرسی و شفای چشم

یکی از فضلای حوزه علمیه قم اهل شهرستان ارومیه نقل کردند که: من در اوائل طلبگی که یکی دو سال بود به قم آمده بودم در اثر درس و مطالعه به نوعی درد چشم مبتلا شدم و نقطه کوری در چشم من پیدا شد که فقط روبه رو را می‌دیدم ولی طرف راست و چپ را نمی‌دیدم. کم کم این درد شدت گرفت به طوری که متخصصین قم از معالجه آن ناتوان مانده مرا به تهران حواله کردند.
من به تهران رفتم آن جا یک متخصص چشم پس از معاینه و دقت یک آمپولی زد و چشمم خوب شد بعد از یکی دو ماه باز همان مرض عود کرد. دوباره به همان دکتر مراجعه کردم باز آمپولی تزریق کرد دوباره چشمم خوب شد و دفعه سوم بعد از دو سه هفته بعد مجددا درد چشم عود کرد و از درد قبلی هم شدیدتر بود. من این بار هم به پزشک مراجعه کردم و با تزریق آمپول خوب شدم ولی بعد از چند روز درد با شدت بیشتری به سراغم آمد آن پزشک نتوانست کاری انجام بدهد در نتیجه برای من شورای پزشکی تشکیل دادند.
بعد از معاینه و بررسی‌های لازم جواب دادند که این مرض قابل علاج نیست و این چشم از بین رفتنی است. من گفتم اگر چنانچه در خارج از مملکت متخصص باشد که بتواند آن را معالجه کند حاضرم به خارج بروم. اما پزشکان گفتند: درمان ناپذیر است و من ناامید و ناراحت به قم بازگشتم. به نماز حضرت آیت الله بهجت ره رفتم. بعد از نمار پشت سر ایشان راه افتادم تا درب منزل رسیدند. وقتی دیگران سوالات خود را پرسیدند و رفتند آقا متوجه من شدند که من سوال دارم. فرمودند: بفرمایید با همان حال گرفته و با بغض ماجرا را عرض کردم و گفتم: خلاصه پزشکان جوابم کرده‌اند. آقا تبسمی نموده و فرمودند: بعد از نمازهای یومیه دست‌هایت را به چشمانت بگذار و یک آیه الکرسی تلاوت کن و بعد بگو:
اللهُمَّ احْفظْ حَدَقتی بِحقِّ حَدقتی علی بن ابیطالب علیه السلام
آقا میرزا یوسف نقل کردند که شش، هفت روزی به دستور آقا عمل کردم که چشمانم به کلی خوب شد و هنوز هم که دوازده، سیزده سال است از آن ماجرا می‌گذرد و با درس و بحث‌های شبانه روزی، اثری از آن مرض نیست.

مهر
14
1394

فصل دهم: ذکر سی دعای مختصر برای حوائج دنیا وآخرت

و آنچه در اینجا ذکر مى‏گردد سى‏ دعاست.
اوّل:از حضرت صادق علیه السّلام روایت شده:بگو:

اَللّهُمَّ اجْعَلْنى اَخْشاکَ کَاَنّى اَراکَ وَ اَسْعِدْنى بِتَقْویکَ وَلاتُشْقِنى بِنَشْطى لِمَعاصیکَ وَ خِرْلى فى قَضآئِکَ وَ بارِکْ لى فى قَدَرِکَ حَتّى لا اُحِبَّ تَاءْخیرَما عَجَّلْتَ وَلاتَعْجیلَ ما اءَخَّرْتَ وَاجْعَلْ غِناىَ فى نَفْسى وَ مَتِّعْنى بِسَمْعى وَ بَصَرى وَ اجْعَلْهُمَا الْوارِثَیْنِ مِنّى وَانْصُرْنى عَلى مَنْ ظَلَمَنى وَاَرِنى فیهِ قُدْرَتَکَ یا رَبِّ وَ اَقِرَّ بِذلِکَ عَیْنى

خدایا قرارم ده از تو بترسم چنان‏که گویا مى‏بینمت،و باتقوایت خوشبختم نما، و به نشاطم در نافرمانى‏ات بدبختم مکن،و برایم در داورى‏ات خیر قرار ده،و به من در تقدیرت برکت عنایت کن،تا دوست نداشته‏ باشم دیرکردن آنچه شتاب دارى،و شتاب آنچه را به تأخیر انداختى،و بى‏نیازى‏ام را در نهادم قرار ده،و بهرمندم کن به گوش و چشمم،و آن دو را وارث من قرار ده،و بر کسى‏که بر من ستم روا مى‏دارد،یارى‏ام فرما،و درباره او قدرتت را به من بنمایان اى‏ پروردگار من و چشمم را به من آن روشن کن.
دوم:و از آن حضرت نقل شده:بگو:

اَللّهُمَّ اَعِنّى عَلى هَوْلِ یَوْمِ الْقِیمَهِ وَاَخْرِجْنى مِنَ الدُّنْیا سالِماً وَ زَوِّجْنى مِنَ الْحُورِ الْعینِ وَاکْفِنى مَؤُنَتى وَ مَؤْنَهَ عِیالى وَ مَؤُنَهَ النّاسِ وَاَدْخِلْنى بِرَحْمَتِکَ فى عِبادِکَ الصّالِحینَ

خداى بر هراس روز قیامت مرا یارى ده،و از دنیا سالم بیرون‏ بر،و به همسرم درآور حور العین را،و از هزینه خود وعیالم و مردم کفایتم فرما،و مرا به رحمتت در بندگان شایسته‏ات وارد کن.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

مهر ۱۳۹۴
ش ی د س چ پ ج
« شهریور   آبان »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031