اسفند
12
1397

سقیفه وغدیر – سوال نود و دوم

لطفا بفرمائید شما از ام المومنین عایشه چه عملکردی سراغ دارید که ما از آن بی اطلاع هستیم؟

✍️ پاسخ :

اینکه شما اطلاع ندارید جای تعجب است. زوجات رسول خدا صلی الله علیه و آله به استثنای حضرت خدیجه ام المومنین همگی برای ما یکسان هستند. منتهی رفتار، افعال و اعمال عایشه او را از دیگر زنان حضرت ممتاز و گذشته او را لکه دار نموده است.
اکابر علماء و مورخین بزرگ خودتان نوشته اند که ایشان مکرر اسباب زحمت رسول خدا صلی الله علیه و آله و رنجاندن خاطر آنحضرت می شد.
چنانچه غزالی در صفحه ۱۳۵ جزء دوم احیاء العلوم باب ۳ کتاب آداب النکاح چندین خبر در مذمت عایشه نقل نموده که از جمله مقابله او با رسول خدا صلی الله علیه و آله و قضاوت ابوبکر است که روزی ابوبکر به ملاقات دخترش عایشه رفت چون بین پیغمبر و عایشه دلتنگی شده بود ابوبکر را به قضاوت طلبید. در وقت سخن گفتن عایشه کلمات اهانت آمیزی می گفت ضمنا به آنحضرت عرض می کرد در گفتار و کردارت عدالت پیشه کن!!
چنان این حرف اهانت آمیز در ابوبکر موثر شد که سیلی سختی به صورت دخترش زد که خون بر جامه اش سرازیر شد.
و در جای دیگر غزالی بعد از نقل جریان کلامی از عایشه خطاب به آنحضرت نقل می کند که گفت:
توئی آن کسی که گمان میکنی پیغمبر خدا هستی!!

آیا این جملات توهین به مقام نبوت نبوده است؟ مگر عایشه آنحضرت را پیغمبر بر حق نمی دانست که چنین کلماتی را نسبت به آنحضرت ادا می نمود؟
از این قبیل اهانت ها در کتب شما بسیار است که تماما اسباب آزار و اذیت و رنجاندن خاطر آنحضرت بوده است.
چرا علماء و مورخین خودتان از سایر زوجات رسول خدا صلی الله علیه و آله حرفی نزدند و انتقادی ننمودند و فقط اعمال و رفتار عایشه به بدی معروف شده؟ ما درباره عایشه همان چیزی را می گوئیم که اکابر علماء خودتان گفته اند.
کدام لکه تاریخی از تمرد امر خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و قیام نمودن در مقابل خلیفه به حق پیغمبر، امیرالمومنین علیه السلام و جنگ با ایشان بزرگتر می باشد.
حال آنکه در آیه ۳۳ سوره احزاب خداوند متعال خطاب به تمام زنان آنحضرت می فرماید:
وَ قَرْنَ فِی بُیُوتِکُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِیَّهِ الْأُولی
در خانه هایتان بنشینید و آرام گیرید و مانند دوره جاهلیت پیشین آرایش و خود آرایی نکنید.
در صححین و کتب محدثین و مورخین خودتان ثبت است که به سوده زوجه رسول خدا صلی الله علیه و آله گفتند چرا حج و عمره نمیکنی! سوده در جواب گفت که یکبار حج بر من واجب بود و بجای آوردم بعد از این حج و عمره, وظیفه من اطاعت امر حق است که فرمود “و قرن فی بیوتکن” عزم دارم پای از حجره ای که رسول خدا مرا در آن نشانده حتی الامکان بیرون نگذارم.
این یک همسر رسول خداست که فرمان بردار رسول خدا صلی الله علیه و آله بوده است. اما عایشه برخلاف دستور خدا فریب طلحه و زبیر را خورد و از روی عداوت شخصی با علی علیه السلام به بصره رفتند. عثمان بن حنبل را که از بزرگان صحابه و والی بصره از جانب امیرالمومنین بود را گرفتند و موهای سر و صورت و ابروان او را کندند و بعد از ضرب تازیانه اخراجش نمودند و صد نفر از مردم بیچاره و بی دفاع را کشتند. چنانچه ابن اثیر و مسعودی و محمد بن جریر طبری و ابن ابی الحدید و غیره هم مفصل این جریان را نقل کرده اند.
آیا این عمل تمرّد امر خدا نبود آنهم در مقابل علی بن ابیطالب علیه السلام شخصیت بزرگی که اکابر علمای خودتان در فضایل و مناقب او ان همه خبر نقل نموده اند که قابل شماره و احصاء نیست.
احمد بن حنبل در مسند و ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه و فخر رازی در تفسیر کبیر و خطیب خوارزمی در مناقب و محمد بن یوسف گنجی شافعی در باب ۶۲ کفایت الطالب و میر سعید علی همدانی شافعی از عمر بن خطاب نقل می نمایند که رسول خدا فرمود:
اگر دریا مرکب شود و درختها قلم گردد و بنی آدم نویسنده و طائفه جن حساب کننده، نمی توانند فضایل تو را یا ابالحسن شماره و احصاء کنند

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اسفند ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930