بهمن
30
1397

سقیفه و غدیر – سوال هشتادم

شان نزولی را که در مورد آیه ۲۶ سوره الاسراء اشاره کردید آیا از کتب تفاسیر شیعه است یا شواهدی در کتب معتبره ما نیز وجود دارد؟

✍️ پاسخ:

احمد ثعلبی در تفسیر کشف البیان و جلالدین سیوطی در جلد چهارم تفسیر خود از حافظ ابن مربوطه احمد بن موسی مفسر معروف متوفی ۳۵۲ از ابی سعید خدری و حاکم ابوالقاسم حسکانی و ابن کثیر عماد الدین اسماعیل ابن عمر دمشقی فقیه شافعی در تاریخ و شیخ سلیمان بلخی حنفی در باب ۳۹ ینابیع الموده از تفسیر ثعلبی و جمع الفوائد و عیون الاخبار نقل می کنند که:
لما نزلت و آت ذالقربی حقه دعا النبی صلی الله علیه و آله و سلم فاطمه فاعطاها فدک الکبیر.
چون آیه و آت ذالقربی حقه نازل شد رسول اکرم صلی الله علیه و آله، حضرت فاطمه سلام الله علیها را خواند و فدک بزرگ را به او عطا نمود.

پس ملاحظه می فرمائید که این قضیه مورد تایید علماء شما نیز می باشد.

بهمن
30
1397

حدیث روز

اهل بیت (ع)

امام صادق علیه السلام

بُکِیَ الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، وکانَت اُمُّ جَعفَرٍ الکِلابِیَّهُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام وتَبکیهِ وقَد کُفَّ بَصَرُها، فَکانَ مَروانُ وهُوَ والِ المَدینَهِ یَجیءُ مُتَنَکِّرا بِاللَّیلِ حَتّى یَقِفُ، فَیَسمَعُ بُکاءَها ونَدبَها.

بر حسین علیه السلام پنج سال گریسته شد. اُمّ جعفر کِلابى (امّ البنین)، براى حسین علیه السلام مرثیه مى‌سرایید و مى‌گریست تا این که چشمانش نابینا شد. مروان، حاکم مدینه، به صورت ناشناس مى‌آمد و پشتِ در مى‌ایستاد و به گریه و مرثیه‌سرایى او گوش مى‌داد.

الأمالی للشجری : ج ۱ ص ۱۷۵

بهمن
30
1397

حدیث روز

اهل بیت (ع)

امام صادق علیه السلام

بُکِیَ الحُسَینُ علیه السلام خَمسَ حِجَجٍ، وکانَت اُمُّ جَعفَرٍ الکِلابِیَّهُ تَندُبُ الحُسَینَ علیه السلام وتَبکیهِ وقَد کُفَّ بَصَرُها، فَکانَ مَروانُ وهُوَ والِ المَدینَهِ یَجیءُ مُتَنَکِّرا بِاللَّیلِ حَتّى یَقِفُ، فَیَسمَعُ بُکاءَها ونَدبَها.

بر حسین علیه السلام پنج سال گریسته شد. اُمّ جعفر کِلابى (امّ البنین)، براى حسین علیه السلام مرثیه مى‌سرایید و مى‌گریست تا این که چشمانش نابینا شد. مروان، حاکم مدینه، به صورت ناشناس مى‌آمد و پشتِ در مى‌ایستاد و به گریه و مرثیه‌سرایى او گوش مى‌داد.

الأمالی للشجری : ج ۱ ص ۱۷۵

بهمن
29
1397

سقیفه و غدیر – سوال هفتاد و هشتم

چه معاصی ای از صحابه سراغ دارید ما که از چنین اخباری بی اطلاع هستیم لطفا مستدل بیان بفرمائید؟

✍️ پاسخ:

اینکه شما خبر ندارید تقصیر شما نیست مطالعه عموم اهل سنت کم است و متاسفانه علماء شما این نوع اخبار را کتمان می کنند.
ابن حجر در صفحه ۳۰ جلد دهم فتح الباری می نویسد ابو طلحه زید بن سهل در منزل خود مجلس شراب خواری تشکیل داد و ده نفر را به آن مجلس دعوت کرد که همگی شراب خوردند.
در این مجلس ابوبکر، اشعاری را در مرثیه کفار مشرکین و کشته شدگان جنگ بدر سرود!!
نام کامل مدعوین طبق این سند عبارتنداز:
۱) ابوبکر بن ابی قحافه (خلیفه اول)
۲) عمر بن الخطاب (خلیفه دوم)
۳) ابوعبیده جراح
۴) ابیّ بن کعب
۵) سهل بن بیضاء
۶) ابوایوب انصاری
۷) ابوطلحه(صاحب البیت)
۸) ابو دجانه سماک بن خرشه
۹) ابوبکر بن شفوب
۱۰) انس بن مالک که در آن وقت هجده سال داشت و ساقی مجلس بود. چنانچه بیهقی در صفحه ۲۹ جلد هشتم سنن از خود انس نقل می کند که گفت من در آن روز از همه کوچکتر و ساقی مجلس بودم.

شرح این قضایا به صورت مبسوط توسط افراد زیر که همگی مورد وثوق اهل سنت هستند نقل شده است:
۱) محمد بن اسماعیل بخاری در صحیح خود در تفسیر آیه خمر در سوره مائده.
۲)احمد حنبل در صفحه ۱۸۱، ۲۲۷ جلد سوم مسند.
۳) ابن کثیر در صفحه ۹۳ و ۹۴ جلد دوم تفسیر خود.
۴) این حجر عسقلانی در صفحه ۲۲ جلد چهارم اصابه و در صفحه ۳۰ جلد دهم فتح الباری.
۵) جلال الدین سیوطی در صفحه ۳۲۱ جلد دوم درّ المنثور.
۶) طبری در صفحه ۲۴ جلد هفتم تفسیر خود.
۷) بدرالدین حنفی در صفحه ۸۰ جلد دهم عمده القاری.
۸) بیهقی در صفحه ۲۸۶ و ۲۹۰ سنن.

✔️اگر این قضایا را ما بگوئیم فوری از ما ایراد گرفته و رافضی و کافرمان می خوانید که چرا به خلفاء ما توهین می کنید ولی ملاحظه می فرمائید که ما قصد توهین نداریم بلکه وقایع تاریخ را از طریق علماء خودتان بیان می کنیم.
مطمئن باشید روز قیامت، ناله مظلومانه شیعه در مورد حقی که از اهل بیت علیهم السلام غصب شد در محکمه الهی به دادخواهی حاضر خواهد بود. انروز خواهید دید ظلم و ستمی که درست از بعد از وفات خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله به اهل بیت علیهم السلام آغاز شد چطور دامن علماء شما را خواهد گرفت حتی پیشوایان به ظاهر مقدس شما حاضر نشدند حقی را که خدا و پیغمبر اکرم به خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها عنایت شده بود را به ایشان واگدار نمایند و به ناله مطلومانه ایشان ابداُ ترتیب اثر ندادند تا اینکه در عنفوان جوانی این یادگار رسول خدا با دل پر درد از دنیا رفتند.

بهمن
28
1397

سقیفه و غدیر – سوال هفتاد و هفتم

شاید مراد از حدیثی که عرض کردم این باشد که هر کدام از صحابه که پاک تر و گفتارشان مستدل تر است از آنها پیروی کنید تا هدایت شوید؟

✍️ پاسخ:

بنا بر این بیان شما اگر ما غور کردیم و تحقیق نمودیم و یکی از دو را پاک و اهل حق شناختیم قطعا آن دسته دیگر از اصحاب ناپاک و بر باطل خواهند بود؟ پس این حدیث به خودی خود عقلا از درجه اعتبار ساقط میگردد چراکه نمی شود به هر یک از صحابه اقتداء نمود و هدایت یافت!
علاوه بر موارد نقضی که بنده در پاسخ های قبلی عرض کردم اخبار زیادی از معاصی بعضی از صحابه وجود دارد که اجازه دهید به آنها اشاره نکنم اما بد نیست بدانید که بسیاری از علماء خودتان در سلسه اسناد این حدیث خدشه نموده اند.
قاضی عیاض در صفحه ۹۱ جلد دوم شرح الشفاء نقل نموده که به اسناد این حدیث حجتی نمی باشد. همینطور ابن عدی در کامل، بیهقی و ابن حزم، با استناد به افرادی همچون حارث ابن غضین و حمزه ابن ابی حمزه در سلسله اسناد این حدیث که متهم به کذب و دروغ گوئی بوده اند، این حدیث را مکذوب و باطل دانسته اند.
پس اگر به موضوع اصلی باز گردیم با این مقدماتی که عرض شد اگر نقد و انتقادی از بعضی از صحابه بشود مورد مذمت نخواهد بود.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

بهمن ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« دی   اسفند »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930