شهریور
27
1392

خضاب کردن با رنگ سیاه‏

حضرت صادق (علیه‌السلام) فرمود: مردى بخدمت پیغمبر در آمد، حضرت به سپیدى‏‌هاى ریش او نگاه کرده فرمود نورى است که هر کس در اسلام مویش سپید شود، آن سپیدى در قیامت براى او نور خواهد بود، آن مرد با حنا خضاب کرد، و نزد پیغمبر (صلی‌الله‌‌علیه‌و‌آله) آمد، حضرت چون او را دید، فرمود: این رنگ و خضاب نور است در اسلام، مرد رنگ سیاه بست، حضرت فرمود: نور و اسلام و ایمان است و هم موجب محبت زنان خود و ترس دشمنان خویش مى‏‌باشد.

حسن بن جهم گوید: بر حضرت امام هفتم وارد شدم که رنگ سیاه بسته بود، عرض کردم: فدایت شوم، رنگ سیاه بسته‏‌اید؟ فرمود: در خضاب پاداشى است، خضاب و خودآرائى بر عفت زنان مى‏افزاید، که زنان عفت خود را از آن رها مى‏کنند که شوهرانشان خود را نمى‏آرایند و ژولیده و کثیف مى‏مانند.

حضرت حسین (علیه‌السلام) با وسمه خضاب مى‌‏کرد و سر را مى‏‌بست، و دستمالى که بر سر مى‏‌بست نزد ماست.

امام ششم (علیه‌السلام) فرمود: رنگ سیاه بستن مهابت براى دشمنان، و انس نزد زنان مى‌‏باشد.

حضرت باقر(علیه‌السلام) مى‏فرماید: جمعى بر على بن الحسین(علیه‌السلام) وارد شدند و دیدند که رنگ سیاه بسته، علت پرسیدند؟ حضرت دست به ریشهاى خود کشید و فرمود:

پیغمبر (صلی‌الله‌‌علیه‌و‌آله)در یکى از غزوه‏ها باصحاب خود امر کرد که رنگ سیاه ببندند تا در برابر مشرکین نیرومند بنظر آیند.

حضرت باقر (علیه‌السلام) فرمود: زنها دوست دارند همان طور مردان خود را آراسته ببینند که مرد دوست دارد زن خود را.

مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏۱، ص: ۱۵۱

شهریور
27
1392

شانه زدن موى سر و صورت‏

از حضرت رضا (علیه‌السلام) پرسیدند که مراد از زینت در آیه شریفه (خُذُوا زِینَتَکُمْ‏ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ) چیست؟ فرمود: یکى از زینت‏ها شانه زدن بهنگام هر نماز.

حضرت صادق (علیه‌السلام)فرمود: مراد از زینت در آیه فوق شانه زدن است که شانه موی‌ها را مى‏‌آراید، و حاجت را بر مى‏‌آورد، و به نیروى کمر مى‏‌افزاید، و بلغم را قطع میکند.شانه زدن سر وبا را از بین میبرد، و شانه کردن صورت دندانها را محکم مى‏‌کند.

حضرت موسى بن جعفر (علیه‌السلام)فرمود: پس از شانه کردن سر و صورت شانه را بر سینه خود مرور ده که بیمارى و اندوه را بر طرف میکند.

حضرت صادق (علیه‌السلام)فرمود: هر کس ریش خود را هفتاد بار شانه بزند و شانه- زدن‏ها را دانه دانه بشمرد، شیطان چهل روز به او نزدیک نشود.

پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) ریشهاى خود را از زیر ببالا چهل بار، و از بالا بپائین هفت بار شانه مى‏‌زد، و مى‏‌فرمود این کار حافظه را زیاد میکند.

پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)فرمود: هر کس شانه را بر سر و ریش و سینه خود هفت بار بکشد هرگز بدردى مبتلا نشود. هر کس ایستاده شانه بزند گرفتار قرض شود. با شانه عاج شانه بزنید که وبا را میبرد.

حضرت صادق (علیه‌السلام)فرمود: شانه زدن وبا را از بین مى‏‌برد یعنى تب را و فرمود مانعى ندارد که شانه و سرمه‏‌دان و روغندان از عاج باشد.

مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏۱، ص: ۱۳۳

مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏۱، ص: ۱۳۴

شهریور
27
1392

شانه زدن مو

از پیغمبر اکرم (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله) روایت است که از دو بار شانه کردن موى در یک روز نهى فرموده.

و از حضرت صادق (علیه‌السلام): پیغمبر (صلی‌الله‌‌علیه‌وآله)موى خود را شانه میزد، و بیشتر بآب (در حال تر بودن مو) شانه میکرد.

مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏۱، ص: ۱۳۲

شهریور
27
1392

در موى سپید

پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود: سفیدى جلوى سر خوب و مبارک است، و در عارض (و شقیقه) علامت فرسودگى است، و در موى چانه شجاعت و در پشت سر شومى است.

حضرت صادق (علیه‌السلام) فرمود: مردى نزد پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)آمد، پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله)به سپیدى ریش او نگاه کرد و فرمود هر کس ریش خود را در اسلام سفید کند، آن براى او در قیامت نورى خواهد بود.

حضرت باقر (علیه‌السلام) فرمود: روزى ابراهیم در ریش خود موى سفید یافت، و گفت: (سپاس خدایى را که مرا باین حد رسانید و یک آن گناه نکردم).

حضرت صادق (علیه‌السلام) فرمود: مردم سپید مو نمى‏شدند تا ابراهیم سفیدى در ریش خود دید، و گفت: پروردگارا این سپیدى چیست؟، فرمود این موجب وقار است، ابراهیم گفت خداوندا بر آن بیفزا.

پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله) فرمود: سپیدى مو نور است، موى سپید را نکنید.

حضرت صادق (علیه‌السلام) فرمود: اشکالى ندارد مویهاى سپید سر را بکنید و یا بچینید، و چیدن بهتر است از کندن.

و نیز از حضرت على (علیه‌السلام) : چیدن موى سر اشکال ندارد و کندن آن مکروه است.

مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج‏۱، ص: ۱۳۱

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031