شهریور
26
1392

فرمایشات پیامبر(صلی الله علیه و آله)

با اسناد نقل شده امام رضا (علیه السلام) فرمود، که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرموده:

۱-هر کس واجبى را انجام دهد، پس براى وى در پیشگاه خدا دعاى اجابت‏شده‏ اى منظور است.

۲-براى علم و دانش گنجینه‏ هائى است، که کلید آنها پرسش است. خداى شما را رحمت کند، بپرسید که در سؤال چهار نفر پاداش داده مى‏شوند. اول سئوال‏ کننده، دوم آموزگار، سوم شنونده و چهارم دوستدار آنها.

۳-امت من همواره در خیر و نیکى باشند، تا هنگامى که یک دیگر را دوست داشته باشند و امانت را به صاحب آن‏بازگردانند و از حرام پرهیز کنند، و مهمان را گرامى بشمارند و نماز را بپاى دارند و زکات را بپردازند. و هر گاه این کارها را انجام ندهند دچار قحطى مى‏ شوند.

صحیفه الإمام الرضا علیه السلام / ترجمه حجازى، ص: ۲۹

شهریور
26
1392

قیامت و پرسش از مهم ترین نعمت ها

مرحوم شیخ صدوق به نقل از حاکم بیهقى حکایت کند:
روزى حضرت علىّ بن موسى الرّضا علیهما السلام در جمع عدّه اى نشسته بود، ضمن فرمایشاتى فرمود: در دنیا هیچ نعمت واقعى و حقیقى وجود ندارد.
بعضى از دانشمندان حاضر در مجلس گفتند: یاابن رسول اللّه ! پس این آیه شریفه قرآن ((لتسئلنّ یومئذٍ عن النّعیم )) (۱) که مقصود آب سرد و گوارا مى باشد، را چه مى گوئى ؟
حضرت با آواى بلند اظهار نمود: شما این چنین تفسیر کرده اید؛ و عدّه اى دیگرتان گفته اند: منظور طعام لذیذ است ؛ و نیز عدّه اى دیگر، خواب راحت و آرام بخش تعبیر کرده اند.
و سپس افزود: به درستى که پدرم از پدرش ، امام جعفر صادق علیه السلام روایت فرموده است که : خداوند متعال نعمت هائى را که در اختیار بندگانش ‍ قرار داده است ، همه به عنوان تفضّل و لطف بوده است تا مورد استفاده و بهره قرار دهند.
و خداى رحمان اصل آن نعمت ها را مورد سؤ ال و بازجوئى قرار نمى دهد و منّت هم برایشان نمى گذارد، چون منّت نهادن در مقابل لطف و محبّت ، زشت و ناپسند است .
بنابر این ، منظور از آیه شریفه قرآن ، محبّت و ولایت ما اهل بیت رسول اللّه صلوات اللّه علیهم است که خداوند متعال در روز محشر، پس از سؤ ال پیرامون توحید و یکتاپرستى ؛ و پس از سؤ ال از نبوّت پیغمبر اسلام ، از ولایت ما ائمّه ، نیز سؤ ال خواهد کرد.
و چنانچه انسان از عهده پاسخ آن برآید و درمانده نگردد، وارد بهشت گشته و از نعمت هاى جاوید آن بهره مى برد، که زایل و فاسدشدنى نخواهد بود.
سپس امام رضا علیه السلام افزود: پدرم از پدران بزرگوارش علیهم السلام حکایت فرمود، که رسول خدا صلى الله علیه و آله خطاب به علىّ بن ابى طالب علیه السلام فرمود:
اى علىّ! اوّلین چیزى که پس از مرگ از انسان سؤ ال مى شود، یگانگى خداوند سبحان ، سپس نبوّت و رسالت من ؛ و آن گاه از ولایت و امامت تو و دیگر ائمّه خواهد بود، با کیفیّتى که خداوند متعال مقرّر و تعیین نموده است .
پس اگر انسان ، صحیح و کامل اقرار کند و پاسخ دهد، وارد بهشت جاوید گشته و از نعمت هاى بى منتهایش بهره مند مى گردد.(۲)

______________________________
۱- سوره تکاثر: آیه ۸
۲- تفسیرالبرهان : ج ۴، ص ۵۰۲، ح ۵، به نقل از توحید شیخ صدوق .

پایگاه اطلاع رسانی امام رضا علیه السلام

شهریور
26
1392

حریم دل

رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَیْتَنَا وَ هَبْ لَنَا مِن لَّدُنکَ رَحْمَهً  إِنَّکَ أَنتَ الْوَهَّابُ(۸)

اى پروردگار ما، از آن پس که ما را هدایت کرده‏اى، دلهاى ما را به باطل متمایل مساز، و رحمت خود را بر ما ارزانى دار، که تو بخشاینده‏اى. (۸)

(آل عمران-۸)

هدایت روشنایی دل و جان است و گناه و گمراهی، تیرگی آن. دور از خرد است، اگر کسی از روشنایی به ظلمت نشیند و از نور ایمان دست بشوید. درخواست (عاقبت بخیری) چهره ی دیگر همین دعاست که پایان کار انسان به تباهی و گمراهی کشیده نشود.

در روایات، از دل به عنوان (حرم خدا) یاد شده که نباید این خانه به اغیار سپرده شود.

شهریور
26
1392

فرمایشات رسول خدا(صلی الله علیه و آله )

امام رضا (علیه السلام) با اسناد نقل شده فرمود، پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله ) فرموده است که:

۱-کسى که براى مردم بدون آگاهى فتوا دهد، آسمان و زمین او را لعنت کنند.

۲-برترین کارها در نزد خدا ایمانى است که در آن شکّى نباشد، و پیکاریست که در آن خیانت نباشد و حجّ پذیرفته‏ شده بى‏ شبهه است.

۴- نخستین کسى که به بهشت وارد مى‏ شود، شهید است و غلامى که به نیکوترین وجه خدایش را عبادت کرده، و آقایش را پند داده و مردى که از محرّمات خوددارى کرده با اینکه عیالوار است.

۵-اول کسى که به جهنم وارد مى‏ شود، زمامدار نیرومند و چیره ایست که دادگرى نمى‏ کند، و ثروتمندیست که حقوق الهى را از ثروت خود نمى‏ پردازد، و نیازمندى که متکبّر و خودخواه است.

۶-شیطان همواره از انسان مؤمن بیمناک است، تا زمانى که نمازهاى پنجگانه را حفاظت و مراقبت مى‏ کند. و هنگامى که حق نمازها را تباه کرد، شیطان نسبت به او جرأت مى‏ یابد و او را دچار گرفتاریهاى بزرگ مى‏ کند.

صحیفه الإمام الرضا علیه السلام / ترجمه حجازى، ص: ۲۷

صحیفه الإمام الرضا علیه السلام / ترجمه حجازى، ص: ۲۸

شهریور
26
1392

بار مسؤولیت

لَا یُکلَِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا  لَهَا مَا کَسَبَتْ وَ عَلَیهَْا مَا اکْتَسَبَتْ  رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِن نَّسِینَا أَوْ أَخْطَأْنَا  رَبَّنَا وَ لَا تَحْمِلْ عَلَیْنَا إِصْرًا کَمَا حَمَلْتَهُ عَلىَ الَّذِینَ مِن قَبْلِنَا  رَبَّنَا وَ لَا تُحَمِّلْنَا مَا لَا طَاقَهَ لَنَا بِهِ  وَ اعْفُ عَنَّا وَ اغْفِرْ لَنَا وَ ارْحَمْنَا  أَنتَ مَوْلَئنَا فَانصُرْنَا عَلىَ الْقَوْمِ الْکَفِرِینَ(۲۸۶)

خدا هیچ کس را جز به اندازه طاقتش مکلّف نمى‏کند. نیکیهاى هر کس از آن خود اوست و بدیهایش از آن خود اوست. اى پروردگار ما، اگر فراموش کرده‏ایم یا خطایى کرده‏ایم، ما را بازخواست مکن. اى پروردگار ما، آن گونه که بر امّتهاى پیش از ما تکلیف گران نهادى، تکلیف گران بر ما منه و آنچه را که طاقت آن نداریم، بر ما تکلیف مکن. گناه ما ببخش و ما را بیامرز و بر ما رحمت آور. تو مولاى ما هستى. پس ما را بر گروه کافران پیروز گردان. (۲۸۶)

(بقره-۲۸۶)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

شهریور ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031