مهر
9
1396

بر امام حسین علیه السلام گریه کنید و بگریانید

 یک وقتی یک نفر در خواب دیده بود که امام حسین علیه السلام، از حضرت قمر بنی هاشم علیه السلام پرسیده بودند که: «روضه خوانها چند نفر هستند؟ صورتشان را بده من ببینم»

 صورت را که به امام حسین علیه السلام مےدهند، نام بعضے از روضه خوان ها را قلم می زنند. زمان شاه بعضی روضه خوانها و واعظ ها از طرف دولت به گلستان دعوت می‌شدند، شاه آن بالا می نشست و اینها روضه می‌خواندند. امام حسین علیه السلام نام این روضه خوان ها را خط می زند.

 آن کسی که این خواب را دیده بود متوجه میشود که نام« آسید عبدالهادی» هم جزو روضه خوان هاست. تعجب می‌کند چون که آسید عبدالهادی مرجع بودند. بعد از رحلت آقای بروجردی رحمت الله، آسید عبدالهادی مرجع شد.

 فردای آن شب خدمت آسید عبدالهادی رسید و گفت: که آقا من یک چنین خوابی دیده ام که اسم شما را جزوه روضه خوان های امام حسین علیه السلام نوشته بودند.

 ایشان فرموده بودند: درست است من کتابی خواندم روایاتی بود راجع به فضیلت گریاندن بر امام حسین علیه السلام؛ مثل این روایت که مَنْ بَکیٰ؛ کسی که خودش بر مصیبت امام حسین علیه السلام گریه کند، أَوْ اَبْکیٰ یا مردم را بر مصیبت آن حضرت علیه السلام بگریاند یعنی روضه بخواند و دیگران را به گریه بیندازد، أَوْ تَباکیٰ یا گریہ اش نمےآید، اما تباکی کند، مثل گریه دروغین که دختر بچه ها مےکنند، وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّه؛ بهشت بر او واجب می‌شود.

 من این روایات را مطالعه کردم و با خودم گفتم: «عجب، ما خودمان چرا این کار را نکنیم؟ من در هفته یک شب کتاب مقتل را به دست می‌گیرم و برای زن و بچه ام روضه می‌خوانم»

 بعد آسید عبدالهادی فرمودند: «معلوم می شود که این کاری که ما کردیم مورد قبول واقع شده است، که اسم ما را هم جزو روضه خوان ها نوشته اند»

“از بیانات آیت الله مجتهدی_تهرانی (ره)”

مهر
9
1396

اعتقادات ۶۴

اعتقاد صحیح به زُهد و اینکه زاهد کیست:

 

زهد یکی از مواردیست که نه تنها عامهٔ مردم، بلکه برخی از خواص هم برداشت کاملا درستی از مفهومش ندارند. یا حداقل اینکه در موقع عمل و مواجه شدن با برخی مسائل و موضوعات مادی، وقت تصمیم گیری دچار شک و شبهه می شند که نکنه خلاف زهد رفتار کردند.

 

مفهوم واقعی زهد، دلبستگی نداشتن و بی رغبتی به دنیا و مادیاته.

 

حضرت علی علیه السلام می فرمایند: زهد (بی رغبتی) به دنیا، بزرگترین آسایش است (عیون الحکم و المواعظ، ص ۴۷، ح ۱۱۹۸).

اگر حدیث بالا رو کنار این حدیث مشهوری بگذاریم که میگه: دوست داشتنِ دنیا، رأس (منشاء) همه خطاهاست، اونوقت بهتر میشه در کلام حضرت امیر، مفهوم «بزرگترین آسایش» رو درک کرد.

 

ولی از دیرباز معنی زهد رو بجای دوست نداشتنِ دنیا، دوریِ از دنیا و ترک دنیا و تنبلی و بی تفاوتی کردنِ نسبت به دنیا بیان کردند. یعنی اینکه هرچی از دنیا بیشتر دوری کنیم و کمتر سمت نعمتهای حلال دنیایی بریم، زاهدتر هستیم!

 

امام صادق علیه السلام در رد چنین اعتقادی می فرمایند:

معنی زهد این نیست که مال دنیا را از دست بدهی و حلال خدا را بر خود حرام کنی، بلکه زهد در دنیا این است که به ثروت و قدرت و آنچه در اختیار داری، تکیه نکنی و آنها را پشتیبان محکمتری از آنچه در نزد خداست برای خود ندانی (بحار الانوار، جلد ۶۷، صفحه ۳۱۰، حدیث ۴).

پیشوایان معصوم ما، مصداق کاملِ زهد در دنیا هستند و این در حالیه که از مکنت و مال و منال دنیایی زیادی برخوردار بودند که ماجراهای زیادی در مورد نداشتنِ حُبِّ به دنیا و بخششهای مادی اونها به دیگران شنیده ایم.

پس ملاک زاهد بودن، دوری از داشتن مال حلال دنیایی نیست. بلکه دوری از دلبستگی و داشتنِ محبتِ به دنیا، ملاک زهده.

 

اینجا اشاره کردن به یک نکته ریز، خالی از فایده نیست و اون هم اینه که دقت داشته باشیم دلبستگی داشتنِ به چیزی، فرق داره با وابستگی داشتنِ به اون چیز. ما انسانها توی زندگی دنیائی به خیلی چیزها وابسته هستیم. وابسته هستیم که:

نفس بکشیم، به اندازه کافی غذای خوب و سالم بخوریم، به اندازه بخوابیم، ماشین، موبایل، خونه، آسانسور، تحصیلات، لباس خوب و …. داشته باشیم. همه اینها برای زندگی امروز ما لازمه و اگر نباشند، یا نمیشه زندگی کرد و یا به سختی می افتیم. اما نکته مهم اینه که اگر میخایم زاهد باشیم، نباید به اینها دلبستگی و محبت داشته باشیم. مثلا اگر الآن من دارم توی تجریش زندگی میکنم ولی متوجه شدم که به دلیلی (مثل دور بودن از آلودگی هوا یا هر دلیل دیگه ای) باید برم توی یه روستا زندگی کنم، اصلا سختم نیاد و دلچرکین نباشم و نگم که من اینجا و امکانات اینجا رو دوست دارم و نمیتونم از اینجا دل بکنم. مثل قضیهٔ اون مرد صابونی نباشیم که رغبت و دلبستگیش به صابونهاش، اونو از دیدار امام زمانش محروم کرد.

مهر
9
1396

روز مصیبت و اندوه

روز مصیبت و اندوه

امام رضا سلام الله علیه : مَن کانَ یَومُ عاشوراءَ یَومَ مُصیبَتِهِ و حُزنِهِ وبُکائِهِ ، یَجعَلُ اللّهُ یَومَ القیامَهِ یَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ

هر که عاشورا روز مصیبت و اندوه و گریه اش باشد ، خداوند روز قیامت را روز شادى و سرورش مى گرداند .

علل الشرائع : ص ۲۲۷ / دانشنامه امام حسین : ج۱۰، ص ۱۰

 

مهر
9
1396

حدیث روز

 

کار و کسب در روز عاشورا

امام رضا سلام الله علیه : مَن تَرکَ السَّعیَ فی حَوائجِهِ یَومَ عاشُوراءَ قَضَى اللّهُ لَهُ حَوائجَ الدُّنیا و الآخِرَهِ

هر که در روز عاشورا کار و کسب خود را فرو گذارد، خداوند حاجت هاى دنیا و آخرت او را بر آورده سازد .
علل الشرائع : ص ۲۲۷ / دانشنامه امام حسین : ج۱۰، ص ۱۰

 

 

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

مهر ۱۳۹۶
ش ی د س چ پ ج
« شهریور   آبان »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031