دی
14
1397

سقیفه و غدیر – سوال سی و سوم

اهل سنت خصوصا وهابیون معتقدند، مشاهدی که بر روی قبور انبیاء و صالحین از عامه و اهل بیت بنا شده، همه از بدعت های حرامی است که در دین اسلام وارد شده است و در جایی دیگر می گویند: شیعه مشاهدی را که روی قبور ساخته اند تعظیم می کنند، شبیه مشرکین در آن ها اعتکاف می کنند، برای آن ها مناسکی انجام می دهند، همان گونه که حجاج به سوی بیت عتیق حج انجام می دهند.
بعضی دیگر می گویند: مشهد به منزله بت است، این ها آن چه که مشرکان در عصر جاهلیت بر بت های خود انجام می دهند، بر قبور اولیای خود انجام می دهند. لطفا در اینخصوص نیز توضیح بفرمایید؟

پاسخ:

در پاسخ عرض می کنیم، اگر بنا باشد کسی را به سبب ساختن بنا بر قبور متهم به شرک کنید باید ابتدا ثابت کنید که این عمل شیعیان با اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت آنان بوده و نه از روی تعظیم شعائر و خضوع در مقابل مقام بلندشان. زیرا خداوند در قرآن تعظیم شعائر را نشانه ایمان و تقوا دانسته است. ضمن این که هیچ شیعه ای با نماز خواندن در این بیوت مقدسه، بنای قبور، روشن کردن چراغ و مانند آن اعتقاد به الوهیت یا ربوبیت آنان، حتی به ذهنش نیز خطور نمی کند. بلکه شیعه با هدف تکریم و پاسداشت مقام آنان و عبرت آموزی و دیگر دلایل معقول و مشروع به زیارت قبورشان می روند.
این عمل در سیره صحابه و بزرگان وجود داشته و حتی نبی مکرم صلی الله علیه و آله نیز بدان عمل می کرده اند. در ادامه برای نمونه به مواردی اشاره شده است:
از ابن عمر نقل شده است که: «پیامبر روزهای شنبه پیاده و سواره به قبا می رفت و ابن عمر نیز همین کار را انجام می داد.
همچنین روایت کرده اند که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هر جمعه به زیارت قبر عموی خود حضرت حمزه می رفتند ودر آن جا نماز می خواند و گریه می کردند. ( مستدرک حاکم جلد۱، صفحه ۳۷۷ – السنن الکبری جلد ۴، صفحه ۱۳۱)
و از عمر بن خطاب و عبدللَّه بن عمر نیز نقل شده که به هنگام بازگشت از سفر، ابتداء قبر پیامبر را زیارت می کردند. (شفاء السقام، صفحه ۴۴ وفاء الوفاء جلد ۴، صفحه ۱۳۴۰)

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

دی ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آذر   بهمن »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930