22
1397
سقیفه و غدیر – سوال چهلم
به حدیث ثقلین اشاره کردید در حالی که اهل سنت این حدیث را صحیح ندانسته و در بین اکابر علمای ما غیر معلوم است. در رد این حدیث همین بس که بخاری در صحیح خود که بعد از قران کریم اصلح کتب می باشد به ان اشاره ننموده است.
✍️پاسخ
اولا 》صحت و اعتبار این حدیث شریف نزد علمای خودتان مسلم است. بعد از حدیث غدیر، حدیثی به اندازه حدیث ثقلین، مورد تأیید و قبول بزرگان اهل سنت نیست. حدیث ثقلین در کتب بسیاری از علمای عامه اهل سنت وارد شده که به برخی از آنها اشاره میکنیم:
۱⃣ در سنن ترمذی وارد شده که پیامبر فرمود: “انی تارک فیکم ما ان تمسکتم به لن تضلوا بعدی، احدهما اعظم من الاخر، کتاب الله حبل ممدود من السماء الی الارض و عترتی اهل بیتی، و لن یفترقا حتی یردا علی الحوض فانظروا کیف تخلفونی فیهما”.(سنن ترمذی، ج ۱۲، ص ۲۵۸)
۲⃣ در مسند احمد است که پیامبر فرمود: “من بعد از خود، دو خلیفه نزد شما به جا میگذارم: یکی، کتاب خدا و دیگری، اهل بیتم و این دو از هم جدا نمیشوند تا بر سر حوض بر من وارد شوند”.(مسند احمد بن حنبل، ج ۴۴، ص ۱۳۴)
۳⃣ طبرانی از زید بن ارقم نقل میکند: هنگامی که رسول خدا از حجه الوداع بازمیگشت و به غدیر خم رسید، در آنجا خطبهای ایراد فرمود که در ضمن آن، چنین گفت:
“مثل اینکه از جانب خدا دعوت شده و باید اجابت کنم، پس در میان شما دو چیز گرانبها و سنگین به جا میگذارم که یکی از دیگری بزرگتر است: کتاب خدا و اهل بیتم. پس بنگرید که چگونه آنها را رعایت میکنید. آن دو از یکدیگر جدا نمیشوند تا بر سر حوض مرا ملاقات کنند”.
سپس فرمود: “خدا، مولای من است و من، ولی هر مؤمنی هستم”. آنگاه دست علی علیه السلام را گرفت و فرمود: “من کنت مولاه، فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه”.
آنگاه زید میگوید: کسی در غدیر نبود مگر آنکه آنچه را که من میگویم، شنید و با چشمان خود دید.(المعجم الکبیر، طبرانی، ج ۵، ص ۸۹)
۴⃣ حاکم نیشابوری در مستدرک نقل میکند که رسول خدا فرمود: “ایها الناس انی تارک فیکم امرین لن تضلوا ان اتبعتموها، هما کتاب الله و اهل بیتی عترتی”.(المستدرک، حاکم نیشابوری، ج ۳، ص ۱۰۹)
۵⃣ ابن حجر در صواعق نقل میکند که پیامبر در مرض وفاتش فرمود: “ایها الناس یوشک ان اقبض قبضاً سریعاً فینطلق بی و قد قدمت الیکم القول معذره ی الیکم، الا انی مخلف فیکم کتاب ربّی عزوجل و عترتی اهل بیتی ـ ثم اخذ بید علی فرفعها فقال: ـ هذا علی مع القرآن و القرآن مع علی، لا یفترقان حتی یردا علیّ الحوض فسألوهما ما فیهما”.(صواعق المحرقه، ابن حجر مکی، ص ۷۵ )
۶⃣ مسلم در صحیح خود از یزید بن حیان روایت نموده که گفت: من و حصین بن سیره و عمر بن مسلم، نزد زید بن ارقم رفته و پس از پارهای از سخنان، زید بن ارقم گفت: رسول خدا بین مکه و مدینه، در محلی به نام غدیر خم برخاست و پس از حمد و ثنای الهی و پند و اندرز مردم فرمود:
“اما بعد الا ایها الناس فانما انا بشر یوشک ان یأتی رسول ربی فاجیب و انی تارک فیکم الثقلین اولهما کتاب الله فیه الهدی و النور فخذوا بکتاب الله و استمسکوا به. ـ فحث علی کتاب الله و رغب فیه، ثم قال: ـ و اهل بیتی اذکرکم الله فی اهل بیتی، اذکرکم الله فی اهل بیتی، اذکرکم الله فی اهل بیتی…؛(صحیح مسلم، ج ۲، ص ۴۴) ای مردم! بهزودی رسول پروردگار (عزرائیل) به سوی من آمده و باید اجابت کنم. در میان شما دو بار سنگین به امانت میگذارم: یکی، کتاب خدا که در آن هدایت و نور است، کتاب خدا را بگیرید”.
پیامبر به قرآن سفارش و ترغیب کرد. سپس فرمود: “و اهل بیتم، خدا را به یاد داشته باشید در مورد اهل بیتم”. و آن را سه بار فرمود…
۷⃣ متقی هندی در کنزالعمال از رسول خدا روایت میکند: “فانظروا کیف تخلفونی فی الثقلین.قیل: و ما الثقلان یا رسول الله؟ قال: الاکبر کتاب الله سبب طرفه بید الله و طرفه بأیدیکم فتمسکوا به لن تزلوا و لا تضلوا و الاصغر عترتی و انهما لن یتفرقا حتی یردا علیّ الحوض؛(کنزالعمال، متقی هندی، ج ۱، ص ۴۷) بنگرید چگونه ثقلین را رعایت میکنید. گفته شد : ثقلان کداماند ای رسول خدا؟ فرمود: ثقل اکبر، کتاب خداست که یک طرف آن به دست خدا و طرف دیگرش به دست شماست. به آن تمسک جویید تا نه پایتان بلرزد و نه گمراه شوید. و ثقل اصغر، عترتم هستند. این دو از هم جدا نمیشوند تا در حوض بر من وارد شوند”.
دوما 》 اینکه چون بخاری در صحیح خود نقل ننموده دلیل بر عدم صحت این حدیث شریف است از جهات بسیاری مردود است چراکه این حدیث توسط عموم اکابر و علمای شما نقل شده و دلیل موجهی نیست.
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر دی ۲۲, ۱۳۹۷
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت دی ۲۲, ۱۳۹۷
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان دی ۲۲, ۱۳۹۷
- سجده شکر دی ۲۲, ۱۳۹۷
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر دی ۲۲, ۱۳۹۷