دی
30
1397

سقیفه و غدیر – سوال چهل و نهم

استحکام و صحت حدیث منزلت برای بنده روشن شد. اما این سوال هنوز باقی است که چطور بر اساس این حدیث، علی علیه السلام را، لایق مقام نبوت می دانید؟

✍️‌ پاسخ

از این حدیث شریف که به تواتر به ما رسیده سه خصیصه برای امیرالمومنین علی علیه السلام ثابت می شود:

۱⃣ مقام نبوت که در معنا و حقیقت برای آن حضرت بوده.

۲⃣ مقام خلافت و جانشینی ایشان بعد از رسول اکرم صلی الله علیه و آله.

۳⃣ افضلیت آن حضرت بر تمام امت از صحابه و غیرهم.

چرا که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، علی را بمنزله هارون معرفی نمود و حضرت هارون طبق آیه ۵۲ سوره مریم نبی و خلافت موسی و افضل بر تمام بنی اسرائیل بوده است.
البته توجه داشته باشید که حضرت هارون از جمله پیامبرانی بودند که استقلال در امر نبوت نداشته و تابع شریعت برادرش حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام بودند.
لذا حضرت علی علیه السلام هم استقلال در امر نبوت نداشتند بلکه لایق مقام نبوت با رتبه و مقام امامت بوده و تابع شریعت خاتم الانبیاء بودند.
ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه ذیل این حدیث می گوید: پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله با این حدیث برای علی بن ابیطالب علیه السلام جمیع مراتب و منازل هارون نسبت به موسی را اثبات نمودند و اگر حضرت محمد صلی الله علیه و آله خاتم الانبیاء نبود هر آینه ایشان شریک در امر پیغمبری او بود و از جمله “لا نبی بعدی” معلوم می شود که اگر بنا بود پیغمبری بعد از پیامبر اکرم بیاید علی لایق آن مقام بود.

علاوه بر این، از جمله علماء بزرگ شما که اقرار به این معنی نموده جلال الدین سیوطی است که در آخر کتاب بغیه الوعاظ فی طبقات الحفاظ با ذکر سلسله روات تا جابر بن عبدالله انصاری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند که یا علی اگر بنا بود بعد از من پیغمبری باشد تو آن بودی.
بنابراین با مختصر دلائل فوق ثابت شد که قول به نبوت برای علی علیه السلام فقط از ما نیست بلکه از خود رسول خداست، بنا بر آنچه علماء خودتان هم تصدیق نموده اند. آری علی علیه السلام راد مردی بوده است که با استثناء مقام خاصه در تمام مراحل کامله و صفات مخصوصه شریک با رسول اکرم بوده است.

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

دی ۱۳۹۷
ش ی د س چ پ ج
« آذر   بهمن »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930