16
1392
دو رکعت نماز مشتمل بر آیه (و واعد ناموسی)
دوّم:خواندن دو رکعت نماز،بین مغرب و عشا در تمام شبهاى این دهه که در هر رکعت پس از سوره«حمد»یک مرتبه سوره«توحید»و آیه:
وَ وَاعَدْنَا مُوسَى ثَلاثِینَ لَیْلَهً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَهً وَ قَالَ مُوسَى لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ.
با موسى سى شب وعده کردیم،و آن را با ده شب دیگر کامل نمودیم،در نتیجه میقات پروردگارش به چهل شب اتمام یافت و موسى به برادرش هارون گفت:در میان قوم من جانشینم باش،و اصلاح کن،و راه اهل فساد را پیروى مکن.
را بخواند تا با ثواب حاجیان شریک گردد. سوم:از روز اول تا عصر روز عرفه به دنبال نماز صبح و پیش از مغرب این دعا را که شیخ مفید و سیّد از امام صادق علیه السّلام روایت کردهاند بخواند:
اللَّهُمَّ هَذِهِ الْأَیَّامُ الَّتِی فَضَّلْتَهَا عَلَى الْأَیَّامِ وَ شَرَّفْتَهَا قَدْ بَلَّغْتَنِیهَا بِمَنِّکَ وَ رَحْمَتِکَ فَأَنْزِلْ عَلَیْنَا مِنْ بَرَکَاتِکَ وَ أَوْسِعْ عَلَیْنَا فِیهَا مِنْ نَعْمَائِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَهْدِیَنَا فِیهَا لِسَبِیلِ الْهُدَى وَ الْعَفَافِ وَ الْغِنَى وَ الْعَمَلِ فِیهَا بِمَا تُحِبُّ وَ تَرْضَى اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَوْضِعَ کُلِّ شَکْوَى وَ یَا سَامِعَ کُلِّ نَجْوَى وَ یَا شَاهِدَ کُلِّ مَلَإٍ وَ یَا عَالِمَ کُلِّ خَفِیَّهٍ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَکْشِفَ عَنَّا فِیهَا الْبَلاءَ وَ تَسْتَجِیبَ لَنَا فِیهَا الدُّعَاءَ وَ تُقَوِّیَنَا فِیهَا وَ تُعِینَنَا وَ تُوَفِّقَنَا فِیهَا لِمَا تُحِبُّ رَبَّنَا وَ تَرْضَى وَ عَلَى مَا افْتَرَضْتَ عَلَیْنَا مِنْ طَاعَتِکَ وَ طَاعَهِ رَسُولِکَ وَ أَهْلِ وِلایَتِکَ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ،
خدایا این روزها روزهایى است،که بر سایر روزها برترى و شرافت دادى و به لطف و رحمتت مرا به آنها رساندى، برکاتت را بر ما فرو فرست،و از نعمتهایت در این روزها بر ما وسعت ده.خدایا از تو مىخواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى،و ما را در این روزها به راه هدایت و پاکدامنى و بىنیازى و عمل در آنها به آنچه مىپسندى و خشنود مىشود هدایت فرمایى،خدایا از تو درخواست مىکنم،اى جایگاه هر شکوایه،و اى شنواى هر رازونیاز،و اى حاضر در هر جمع،و اى داناى هر نهان،که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى،و در این روزها بلا را از ما برگردانى،و دعایمان را مستجاب گردانى،و نیرویمان دهى و یارىمان نمایى،و به آنچه اى پروردگار ما دوست دارى و خشنود مىشود موّفقمان بدارى،و بر امورى که از طاعتت و طاعت رسولت و اهل ولایتت بر ما واجب نمودى توفیقمان دهى.خدایا از تو درخواست مىکنم اى مهربانترین مهربانان،که بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستى،
وَ أَنْ تَهَبَ لَنَا فِیهَا الرِّضَا إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ وَ لا تَحْرِمْنَا خَیْرَ مَا تُنْزِلُ فِیهَا مِنَ السَّمَاءِ وَ طَهِّرْنَا مِنَ الذُّنُوبِ یَا عَلامَ الْغُیُوبِ وَ أَوْجِبْ لَنَا فِیهَا دَارَ الْخُلُودِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ لا تَتْرُکْ لَنَا فِیهَا ذَنْبا إِلا غَفَرْتَهُ وَ لا هَمّا إِلا فَرَّجْتَهُ وَ لا دَیْنا إِلا قَضَیْتَهُ وَ لا غَائِبا إِلا أَدَّیْتَهُ وَ لا حَاجَهً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ إِلا سَهَّلْتَهَا وَ یَسَّرْتَهَا إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ یَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ یَا رَبَّ الْأَرَضِینَ وَ السَّمَاوَاتِ یَا مَنْ لا تَتَشَابَهُ عَلَیْهِ الْأَصْوَاتُ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اجْعَلْنَا فِیهَا مِنْ عُتَقَائِکَ وَ طُلَقَائِکَ مِنَ النَّارِ وَ الْفَائِزِینَ بِجَنَّتِکَ وَ النَّاجِینَ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ.
و خشنودى خود را در این روزها به ما ارزانى کنى،که به یقین تو شنواى دعایى،و از خیرى که در این ایام از عالم بالا نازل مىکنى،ما را محروم مساز و از گناهان ما را پاک ساز، اى داناى نهانها،و در این روزها خانه جاودان را بر ما واجب گردان.خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،و گناهى را براى ما باقى بگذار جز آنکه ببخشى،و نه اندوهى جز آنکه برطرف کنى،و نه بدهى جز انکه بپردازى،و نه غایبى جز انکه به ما برسانى،و نه حاجتى از حاجات دنیا و آخرت جز آنکه هموار و آسان نمایى،به یقین تو بر هرچیز توانایى.خدایا اى داناى نهان،اى رحمکننده به اشکهاى روان،اى اجابتکننده دعاها،اى پروردگار زمینها و آسمانها،اى آنکه صداها بر او اشتباه نشود،بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،و ما را در این روزها از آزادشدگان و رهاگشتگان از اتش،و رسیدگان به بهشت،و از نجاتیافتگان قرار ده به مهربانىات اى مهربانترین مهربانان،و درود خدا بر آقایمان محمّد و همه اهل بیتش.
چهارم:در هر روز از این دهه بخواند پنج دعایى را که حضرت جبرییل براى حضرت عیسى علیه السّلام از جانب خدا هدیه آورد،تا در این ایام بخواند،و آن پنج دعا این است:
(۱) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (۲) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ أَحَدا صَمَدا لَمْ یَتَّخِذْ صَاحِبَهً وَ لا وَلَدا (۳) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ أَحَدا صَمَدا لَمْ یَلِدْ وَ لَمْ یُولَدْ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُ کُفُوا أَحَدٌ (۴) أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ (۵) حَسْبِیَ اللَّهُ وَ کَفَى سَمِعَ اللَّهُ لِمَنْ دَعَا لَیْسَ وَرَاءَ اللَّهِ مُنْتَهَى أَشْهَدُ لِلَّهِ بِمَا دَعَا وَ أَنَّهُ بَرِیءٌ مِمَّنْ تَبَرَّأَ وَ أَنَّ لِلَّهِ الْآخِرَهَ وَ الْأُولَى.
(۱)گواهى مىدهم که معبودى جز خدا نیست،یگانه و بىشریک است،فرمانروایى و سپاس براى اوست،خیر تنها به دست اوست و او بر هرچیز تواناست(۲)گواهى مىدهم معبودى جز خدا نیست،یگانه و بىشریک است،یکتا و بىنیاز است همسر و فرزندى نگرفته است.(۳)گواهى مىدهم معبودى جز خدا نیست،یگانه و بىشریک است،یکتا و بىنیاز است نه زاده و نه زاییده شده است،و برایش هیچ همتایى نیست.(۴)گواهى مىدهم معبودى جز خدا نیست،یگانه و بىشریک است، فرمانروایى و سپاس براى اوست،زنده مىکند و مىمیراند و اوست زندهاى که نمىمیرد،خیر تنها به دست اوست،و او بر هرچیز تواناست.(۵)خدا مرا بس است و کفایت مىکند،خدا گوش فرا دهد براى آنکه او را بخواند،وراى خدا نهایتى نیست،گواهى مىدهم براى خدا به آنچه دعوت کرد،و خدا بیزار است از هرکه از او بیزاى جوید،و آخرت و دنیا از ان خداست.
حضرت عیسى(ع)براى صد مرتبه خواند هر کدام از این دعاها،ثواب بسیارى بیان کرده است و این امر بعید به نظر نمىرسد،چنانکه علامه مجلسى فرموده:اگر کسى هر روز هریک از این دعاها را ده مرتبه بخواند به روایت عمل کرده،ولى اگر هر روز هریک را صد مرتبه بخواند بهتر است. پنجم:در هر روز این دهه این تهلیلات را که از امیر المؤمنین علیه السّلام با ثواب بسیار روایت شده بخواند.و اگر روزى ده مرتبه بخواند بهتر است:
لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ اللَّیَالِی وَ الدُّهُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ أَمْوَاجِ الْبُحُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ رَحْمَتُهُ خَیْرٌ مِمَّا یَجْمَعُونَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الشَّوْکِ وَ الشَّجَرِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الشَّعْرِ وَ الْوَبَرِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الْحَجَرِ وَ الْمَدَرِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ لَمْحِ الْعُیُونِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ فِی اللَّیْلِ إِذَا عَسْعَسَ وَ [فِی] الصُّبْحِ إِذَا تَنَفَّسَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ عَدَدَ الرِّیَاحِ فِی الْبَرَارِی وَ الصُّخُورِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنَ الْیَوْمِ إِلَى یَوْمِ یُنْفَخُ فِی الصُّورِ.
معبودى جز خدا نیست به شمار شبها و روزگاران،معبودى جز خدا نیست به شمار امواج دریاها،معبودى جز خدا نیست،و رحمت او از آنچه گرد مىآورند بهتر است،معبودى جز خدا نیست،به شمار خارها و درختان،معبودى جز خدا نیست به شمار موها و کرکها،معبودى جز خدا نیست به شمار سنگها و کلوخها،معبودى جز خدا نیست به شمار بهمخوردن پلکها،معبودى جز خدا نیست در شب چون سیاهى بنماید و در صبح چون سپیدى سر برآورد،معبودى جز خدا نیست به شمار بادها در صحراها و کوهها،معبودى جز خدا نیست از امروز تا روز دمیده شدن در صور.
16
1392
خواندن خداوند با اسم اعظم
روایت شده که امیرالمؤمنین علی علیه السلام به «براء بن عازب» فرمود: هنگامی که میخواهی خدا را به اسم اعظمش بخوانی، از آغاز سوره حدید تا شش آیه را بخوان:
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
«سَبَّحَ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ هُوَ عَلى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ هُوَ الْأَوَّلُ وَ الْآخِرُ وَ الظَّاهِرُ وَ الْباطِنُ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ هُوَ الَّذِی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فِی سِتَّهِ أَیَّامٍ ثُمَّ اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ یَعْلَمُ ما یَلِجُ فِی الْأَرْضِ وَ ما یَخْرُجُ مِنْها وَ ما یَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ وَ ما یَعْرُجُ فِیها وَ هُوَ مَعَکُمْ أَیْنَ ما کُنْتُمْ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ لَهُ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ یُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ وَ یُولِجُ النَّهارَ فِی اللَّیْلِ وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ»
و سپس چهار آیه آخر سوره حشر را بخوان:
« لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَیْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْیَهِ اللَّهِ وَتِلْکَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَالِمُ الْغَیْبِ وَالشَّهَادَهِ هُوَ الرَّحْمَنُ الرَّحِیمُ هُوَ اللَّهُ الَّذِی لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلَامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا یُشْرِکُونَ هُوَ اللَّهُ الْخَالِقُ الْبَارِئُ الْمُصَوِّرُ لَهُ الْأَسْمَاء الْحُسْنَى یُسَبِّحُ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ»
بعد دو دستت را بلند کن و بگو:« یَا مَنْ هُوَ هکَذا، أسئَلُکَ بِحَقِّ هذِهِ الْأسْمَاءِ أنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنّ تَفْعَلَ بی کَذا و کذا»
[و به جای کذا و کذا] آنچه را میخواهی بگو، سوگند به خداوندی که معبودی جز او نیست به حاجتت خواهی رسید إن شاء الله.
منبع: تفسیر نمونه، ج ۲۳، ص ۳۱۱
16
1392
زیارت حضرت عباس (ع)
بخش دوم:در زیارت حضرت عباس بن على بن ابیطالب علیه السّلام
شیخ اجّل،جعفر بن قولویه قمى به سند معتبر از ابو حمزه ثمالى روایت کرده:امام صادق علیه السّلام فرموده:هرگاه قصد کردى که قبر عبّاس بن على علیه السّلام را زیارت کنى که در کنار فرات برابر حایر است،بر در روضه مىایستى و مىگویى:
سَلامُ اللَّهِ وَ سَلامُ مَلائِکَتِهِ الْمُقَرَّبِینَ وَ أَنْبِیَائِهِ الْمُرْسَلِینَ وَ عِبَادِهِ الصَّالِحِینَ وَ جَمِیعِ الشُّهَدَاءِ وَ الصِّدِّیقِینَ [وَ] الزَّاکِیَاتُ الطَّیِّبَاتُ فِیمَا تَغْتَدِی وَ تَرُوحُ عَلَیْکَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ أَشْهَدُ لَکَ بِالتَّسْلِیمِ وَ التَّصْدِیقِ وَ الْوَفَاءِ وَ النَّصِیحَهِ لِخَلَفِ النَّبِیِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ الْمُرْسَلِ وَ السِّبْطِ الْمُنْتَجَبِ وَ الدَّلِیلِ الْعَالِمِ وَ الْوَصِیِّ الْمُبَلِّغِ وَ الْمَظْلُومِ الْمُهْتَضَمِ فَجَزَاکَ اللَّهُ عَنْ رَسُولِهِ وَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ عَنِ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ أَفْضَلَ الْجَزَاءِ بِمَا صَبَرْتَ ،
سلام خدا و سلام فرشتگان مقرّبش،و پیامبران مرسلش،و بندگان شایستهاش،و همه شهیدان و صدّیقان و درودهاى پاک و پاکیزه در آنچه مىآید و مىرود بر تو باد اى فرزند امیر مؤمنان،شهادت مىدهم براى حضرتت به تسلیم و تصدیق و وفا،و خیرخواهى،براى یادگار پیامبر مرسل(درود خدا بر او و خاندانش باد)،و فرزندزاده برگزیده،و راهنماى دانا،و جانشین تبلیغگر،و ستمدیده غارتزاده،خدا از جانب پیامبر و امیر مؤمنان و حسن و حسین(درود خدا بر ایشان)جزایت دهد برترین جزا به خاطر این که صبر کردى
وَ احْتَسَبْتَ وَ أَعَنْتَ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ جَهِلَ حَقَّکَ وَ اسْتَخَفَّ بِحُرْمَتِکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ مَنْ حَالَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ مَاءِ الْفُرَاتِ أَشْهَدُ أَنَّکَ قُتِلْتَ مَظْلُوما وَ أَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ لَکُمْ مَا وَعَدَکُمْ جِئْتُکَ یَا ابْنَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَافِدا إِلَیْکُمْ وَ قَلْبِی مُسَلِّمٌ لَکُمْ وَ تَابِعٌ وَ أَنَا لَکُمْ تَابِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ حَتَّى یَحْکُمَ اللَّهُ وَ هُوَ خَیْرُ الْحَاکِمِینَ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ إِنِّی بِکُمْ وَ بِإِیَابِکُمْ [وَ بِآبَائِکُمْ] مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ بِمَنْ خَالَفَکُمْ وَ قَتَلَکُمْ مِنَ الْکَافِرِینَ قَتَلَ اللَّهُ أُمَّهً قَتَلَتْکُمْ بِالْأَیْدِی وَ الْأَلْسُنِ.
و کار خویش را تنها به حساب خدا گذاشتى،و یارى نمودى پس چه نیکو سرانجامى است خانه آخرت.خدا لعنت کند کند کسى را که کشت،و لعنت کند کسى را که جاهل بود به حقّت،و حرمتت را سبک شمرد،و خدا لعنت کند کسى را که بین تو و آب فرات پرده شد،شهادت مىدهم که تو مظلومانه کشته شدى،و خدا به وعدهاى که به شما داده وفا مىکند،به سوى تو آمدم اى فرزند امیر مؤمنان دارد به محضر شمایم دلم تسلیم و پیرو شماست،و خود نیز پیرو شمایم،یارىام براى شما مهیّاست،تا خدا حکم کند،و او بهترین حکمکنندگان است،پس با شمایم تنها با شما نه با دشمن شما،من به شما و بازگشتتان مؤمن،و به آنانکه با شما مخالفت کردند،و شمار را کشتند کافرم،خدا بکشد امّتى را که شما را با دستها و زبانهایشان کشتند. (بیشتر…)
16
1392
طعن بر مداخله کردن نا اهلان در کتب حدیث و اخبار و ادعیه
یکى آنکه تصرفاتى که این شخص به سلیقه خود کرده،آن را کمال دانسته،و خلافش را نقص فرض کرده،درحالى که آن چیزى که او کمال دانسته باعث نقصان شده است،بنابراین از اینجا قیاس کنیم به چیزهایى که ما از روى جهل و نادانى در دعاها داخل مىکنیم،یا به سلیقه ناقص خود بعض تصرفات مى نماییم،و آن را کمال فرض مىکنیم بدانیم که همان چیزها نزد اهلش سبب نقصان،و بىاعتبارى آن دعاها،یا زیارت خواهد بود،پس شایسته است،که ما به هیچ وجه در این باب مداخله نکنیم،و هرچه دستور العمل دادند،به همان رفتار کرده و از آن تخطّى نکنیم،و دیگر غرضم آن بود که معلوم گردد هرگاه نسخهاى که مؤلفش زنده،و حاضر،و نگهبان او باشد،با آن این گونه رفتار کنند،پس با سایر نسخهها چه کردند، و به کتابهاى چاپى دیگر چه اعتماد است؟مگر کتابى که از مصنّفات مشهور علماى معروف باشد،و به نظر ثقهاى از علماى آن فن رسیده،و امضا فرموده باشد.در حال ثقه جلیل،فقیه پیشین در اصحاب ائمه علیهم السّلام یونس بن عبد الرحمن روایت شده است که کتابى در اعمال شبانهروز نوشته بود،جناب ابو هاشم جعفرى آن کتاب را به نظر مبارک حضرت عسگرى رساند،حضرت تمام آن را مطالعه و به دقت بررسى نمود،پس از آن فرمود:هذا دینى و دین ابائى کلّه و هو الحقّ کلّه این دین من و دین پدران من است،و تمامش حق مىباشد،ملاحظ کن که ابو هاشم جعفرى،با آنکه بر کثرت علم و فقاهت و جلالت و دیانت جناب یونس مطلّع بوده،در عمل کردن به کتاب او اکتفا نکرده،تا آنکه آن را به نظر مبارک امام خود رسانید.و نیز روایت شده از بورق شنجانى هراتى که مردى معروف به صدق و صلاح و ورع بوده،در سامره خدمت امام حسن عسگرى علیه السّلام رسید،و کتاب«یوم و لیله»شیخ جلیل القدر فضل بن شاذان نیشابورى را به آن حضرت داد و گفت:فدایت شوم،مىخواهم در این کتاب نظر فرمایى،و ورق ورق آن را ملاحظه کنى،حضرت فرمود: هذا صحیح ینبغى ان تعمل به این کتاب صحیح است و شایسته است به آن عمل کنى الى غیر ذلک.و این احقر با این که مذاق مردم این زمان،و عدم اهتمامشان را در امثال این امرو مىدانستم،براى اتمام حجت سعى و کوشش بسیار کردم که دعاها و زیارات منقول در این کتاب حتى الامکان،از نسخههاى اصل نقل شود،و بر نسخههاى متعددى عرضه گردد و به اندازهاى که از عهده بر آید تصحیح آن نمایم،تا عامل به آن از روى اطمینان عمل کند ان شاء اللّه،به شرط آنکه کاتبان و ناسخان،در آن تصرف ننمایند،و خوانندگان،اختراع و سلیقههاى خو را کنار گذارند.شیخ کلینى رحمه اللّه از عبد الرحیم قصیر نقل کرده:خدمت امام صادق علیه السّلام رسید،و عرض کرد:فدایت شوم،من از پیش خود دعایى اختراع کردهام،حضرت فرمود:مرا از اختراع خود بگذار،یعنى آن را کنار گذار،و براى من نقل مکن،و اجازه نداد،دعاى جمعکردهاش را نقل کند و خود حضرت براى اودستور العملى عنایت فرمود.شیخ صدوق رحمه اللّه از عبد اللّه بن سنان روایت کرده:امام صادق علیه السّلام فرمود:به همین زودى به شما شبههاى مىرسد،پس مىمانید بدون نشانه و راهنما و پیشواى هدایتگر و در آن شبه نجات نمىیابد مگر کسىکه دعاى غریق را بخواند،گفتم:دعاى غریق چگونه است؟فرمود:مىگویى:
یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ پس گفتم یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ ثَبِّتْ قَلْبِی عَلَى دِینِکَ.
اى خدا،اى بخشنده،اى مهربان،اى زیروروکننده دلها،دلم را بر دینت پا برجا کن.پس گفتم:اى زیرورو کننده دلها و دیدهها،دلم را بر دینت پا برجا کن.
حضرت فرمود:خداى عزّ و جلّ مقلّب قلوب و ابصار است،ولى چنانکه من مىگویم بگو:یا مقلّب القلوب ثبّت قلبى على دینک تأمل در این دو حدیث شریف،براى بیدارى کسانى که در دعاها به سلیقه خود،بعضى کلمات را زیاد مىکنند،و پارهاى تصرّفات مىنمایند کافى است،و اللّه العاصم.
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر مهر ۱۶, ۱۳۹۲
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت مهر ۱۶, ۱۳۹۲
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان مهر ۱۶, ۱۳۹۲
- سجده شکر مهر ۱۶, ۱۳۹۲
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر مهر ۱۶, ۱۳۹۲