6
1392
عقل و جهل
بنام خداوند بخشنده مهربان
۱- امام پنجم فرماید: چون خدا عقل را آفرید، او را به سخن در آورد و سنجید، گفتش پیش آى، پیش آمد و گفتش پس رو، پس رفت، خدا فرمود: به عزت و جلال خودم سوگند، خلقى نیافریدم که از تو پیشم محبوبتر باشد، تو را به کسى دهم که دوستش دارم همانا روى امر و نهى من با تو است و کیفر و پاداشم به حساب تو است.
أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج۱، ص: ۳۴
6
1392
عذاب دوزخ
وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَامًا(۶۵)
و آنان که مى گویند: اى پروردگار ما، عذاب جهنم را از ما بگردان، زیرا عذاب جهنم عذابى است دایم، (۶۵)
(فرقان-۶۵)
این دعا را خداوند، از خواسته بندگان والا و(عبادالرحمن) به شمار آورده است. داور روز قیامت و حاکم روز جزا، خداوند است. اوست که بهشت میدهد و دوزخ میبرد. از این رو، از او باید خواست که از آتش جهنم مصونمان دارد و به کیفر گناهانمان عذاب نکند.
6
1392
خواص انواع نان از زبان ائمه اطهار
در نان جو
از امام ششم: قوت پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله) نان جو و شیرینى او خرما و خورشت او روغن زیتون بود.
از حضرت رضا (علیه السلام): برترى نان جو بر نان گندم چون برترى ماست بر مردم،
هیچ پیغمبرى (صلیاللهعلیهوآله)نبود مگر آنکه براى خورندگان نان جو دعا مىکرد، و نان جو وارد هیچ بدنى نشود جز آنکه همه بیماریها از آن بیرون رود، نان جو قوت پیامبران و غذاى نیکان است، و خداوند ابا دارد که خوراک انبیاء را به اشقیا دهد.
از امام صادق (علیه السلام): اگر خداوند در چیزى بیشتر از جو شفا سراغ داشت همان را خوراک انبیاء قرار میداد.
در نان برنج
از آن حضرت(علیه السلام): هیچ چیز مانند برنج در بدن مسلمین وارد نشده، که بیمارى را از بدن بیرون مىکشد. و نیز فرمود: برنج داروى خوبى است، و طبیعت آن خنک است، از هر بیمارى عارى مىباشد.
از حضرت رضا(علیه السلام)… پیغمبر (صلیاللهعلیهوآله) فرمود: بهترین غذاى دنیا و آخرت گوشت و برنج است.
در نان ارزن
از امام ششم (علیه السلام): ارزن به معده سنگینى ندارد و خوردن آن با شیر لینت بیشترى میدهد و براى معده نافعتر میباشد.
مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى، ج۱، ص: ۲۹۴
6
1392
دعای وداع امام حسین(ع)
بیستم:سیّد ابن طاووس فرموده:بر زائر مستحب است هروقت از زیارت آن حضرت فارغ شود و بخواهد از روضه مقدسه بیرون رود،خود را به ضریح بچسباند و آن را ببوسد و بگوید:
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّهَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفْوَهَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَالِصَهَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا قَتِیلَ الظَّمَاءِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا غَرِیبَ الْغُرَبَاءِ السَّلامُ عَلَیْکَ سَلامَ مُوَدِّعٍ لا سَئِمٍ وَ لا قَالٍ فَإِنْ أَمْضِ فَلا عَنْ مَلالَهٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِینَ لا جَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنِّی لِزِیَارَتِکَ وَ رَزَقَنِیَ اللَّهُ الْعَوْدَ إِلَى مَشْهَدِکَ وَ الْمَقَامَ بِفِنَائِکَ وَ الْقِیَامَ فِی حَرَمِکَ وَ إِیَّاهُ أَسْأَلُ أَنْ یُسْعِدَنِی بِکُمْ وَ یَجْعَلَنِی مَعَکُمْ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ
سلام بر تو اى مولایم،سلام بر تو اى حجّت خدا،سلام بر تو اى برگزیده خدا سلام بر تو اى خالص شده از سوى خدا،سلام بر تو اى کشته تشنگى،سلام بر تو اى غریب غریبان،سلام بر تو اى وداعکنندهاى که نه خسته است و نه دلتنگ،پس اگر بروم نه از روى ملالت است و اگر بمانم نه از روى بدگمانى به آنچه خدا به صابران وعده داده،خدا این زیارت را آخرین عهد من از زیارتت قرار ندهد و بازگشت به سوى زیارتگاهت و ماندن در آستانت و ایستادن در حرمت را روزى من کند،و از او مىخواهم که مرا به وسیله شما خوشبخت نماید و در دنیا و آخرت با شما قرار دهد.
6
1392
در اعمال حرم امام حسین(ع)
پانزدهم:از جمله اعمال این روزه منوره دعاى مظلوم علیه ظالم است یعنى سزاوار است براى کسىکه از ستم ستمکارى مضطّر شده این دعا را در آن حرم نورانى بخواند و دعا چنان است که شیخ الطائفه در«مصباح المتهجّد» در اعمال روز جمعه ذکر کرده که مستحبّ است دعاى مظلوم را نزد قبر ابى عبد اللّه الحسین علیه السّلام بخوانند،و آن د عا این است:
اللَّهُمَّ إِنِّی أَعْتَزُّ بِدِینِکَ وَ أَکْرُمُ بِهِدَایَتِکَ وَ فُلانٌ یُذِلُّنِی بِشَرِّهِ وَ یُهِینُنِی بِأَذِیَّتِهِ وَ یُعِیبُنِی بِوَلاءِ أَوْلِیَائِکَ وَ یَبْهَتُنِی بِدَعْوَاهُ وَ قَدْ جِئْتُ إِلَى مَوْضِعِ الدُّعَاءِ وَ ضَمَانِکَ الْإِجَابَهَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَعِدْنِی عَلَیْهِ السَّاعَهَ السَّاعَهَ
خدایا من خود را به دینت عزیز مىشمارم،و به هدایتت گرامى مىدانم،فلانى مرا با شرّش خوار مىدارد،و به آزارش پستم مىکند و به خاطر دوستى اولیایت،از من عیب مىگیرد،و با ادّعاى پوچش مبهوتم مىکند،من به جایگاه دعا و عهدهدارىات به اجابت آن آمدم،خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست،و مرا در همین ساعت بر او پیروز گردان.
پس خود را بر روى قبر انداخته و بگوید:
مَوْلایَ إِمَامِی مَظْلُومٌ اسْتَعْدَى عَلَى ظَالِمِهِ النَّصْرَ النَّصْرَ
مولایم،امامم ستمیدهاى علیه ستمگرش یارى مى طلبد،یارى ده،یارى ده.
آنقدر تکرار کند که عبارت النّصر النّصر را تا نفس قطع شود.شانزدهم:از جمله اعمال در آن حرم دعایى است که ابن فهد قدّس سرّه در کتاب«عدّه الداعى»از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که حضرت فرمودند هرکه حاجتى به درگاه خدا براى او باشد،نزد سر امام حسین علیه السّلام بایستد و بگوید:
یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ تَشْهَدُ مَقَامِی وَ تَسْمَعُ کَلامِی وَ أَنَّکَ حَیٌّ عِنْدَ رَبِّکَ تُرْزَقُ فَاسْأَلْ رَبَّکَ وَ رَبِّی فِی قَضَاءِ حَوَائِجِی.
اى ابا عبد اللّه گواهى مىدهم که جاى مرا مىنگرى،و سخنم را مىشنوى،و تو نزد پروردگارت زندهاى و روزى داده مىشوى،از پروردگارت و پروردگارم،برآورده شدن حاجاتم را بخواه.
ان شاء اللّه تعالى حاجت او برآورده مىشود. هفدهم:از جمله اعمال دو رکعت نماز،در آن حرم مطهّر نزد سر مقدّس با سوره الرّحمن و سوره تبارک است.سیّد ابن طاووس روایت کرده هرکه این نماز را بخواند،خداوند عطابخش براى او بیستوپنج حجّ پذیرفته و نیکو که با رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم انجام داده باشد مىنویسد. هیجدهم:از جمله اعمال در آن بارگاه بلند ارج استخاره است،علاّمه مجلسى کیفیّت آن را ذکر کرده و اصل روایت به سند صحیح از امام صادق علیه السّلام در کتاب»قرب الإسناد«حمیرى است،که هرکسى در امرى از امور درحالىکه نزد حضرت امام حسین علیه السّلام بایستد،و از خداى عالمیان صد مرتبه طلب خیر کند،و بگوید:الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و سبحان اللّه و خدا را به عظمت یاد کند،و حمد و ثناى حضرتش را بگوید،چنانکه سزاوار شأن حق است،البته حق تعالى آنچه در آن امر خیر اوست به او مىنمایاند،و براى او پیش مىآورد،و موافق روایات دیگر،به این صورت طلب خیر مىکند که صد مرتبه مىگوید:اسخیر اللّه برحمته خیره فى عافیه نوزدهم:شیخ اجل کامل ابو القاسم جعفر بن قولویه قمى رحمه الله از امام صادق علیه السّلام روایت کرده:هرگاه حضرت ابو عبد اللّه را زیارت کردید،ملازم سکوت باشید مگر از خیر،به درستى که ملائکه شب و روز،از گروه حفظ،نزد ملائکهاى که در حایرند حاضر مىشوند و با ایشان مصافحه مىکنند،و ملائکهاى که در حایرند از شدّت گریستن جواب ایشان را نمىدهند و پیوسته مشغول گریه و زارىاند،مگر در وقت زوال شمس،و وقت طلوع فجر،که در این دو موقعیت ساکت مىشوند،پس ملائکه حفظ منتظر مىمانند تا ظهر شود و فجر ظاهر گردد،در این دو وقت با ایشان سخن مىگویند و ایشان را چیزهایى از امر آسمان از آنها سؤال مىکنند،ولى در بین این دو وقت ملائکه حائر نطق نمىکنند،و از دعا و گریستن آرام نمىگیرند،و نیز از آن حضرت روایت کردهاند:حق تعالى تنها براى قبر امام حسین علیه السّلام چهار هزار فرشته را ژولیدهمو،و گردآلود موکل نموده و به شکل اصحاب مصیبت از طلوع صبح تا ظهر بر آن حضرت گریه مىکنند،و احادیث به این مضمون بسیار است،و از این روایات ظاهر مىشود که گریستن بر آن حضرت در آن حرم مطّهر محبوب،و بلکه شایسته است که از اعمال آن بارگاه مبارک که«بیت الاحزان»شیعیان است شمرده شود.و از حدیثى که از امام صادق علیه السّلام است و به وسیله صفوان روایت شده استفاده مىشود،که زارى ملائکه در درگاه خدا،در لعنت کردن بر قاتلان امیر مؤمنان علیه السّلام، و بر قاتلان امام حسین علیه السّلام و نوحه نمودن پریان بر آنان،و گریه کردن ملائکه،که گرداگرد ضریح امام حسین علیه السّلاماند،و بسیارى اندوه ایشان،به حدّى است،که اگر کسى آنها را بشنود،خوردن و آشامیدن،و خواب بر او گوارا نخواهد بود در حدیث عبد اللّه بن حمّاد بصرى است،که امام صادق علیه السّلام به او فرمود:به من خبر رسیده،که گروهى از اطراف کوفه و مردمانى غیر ایشان و زنانى که براى آن حضرت نوحهگرى مىکنند،کنار قبر امام حسین علیه السّلام مىآیند،و این کار در نیمه ماه شعبان است،پس بعضى قرائت مىکنند و گروهى داستان مىخوانند(یعنى کیفیت شهادت و سایر مصایب را ذکر مىکنند)و عدّهاى نوحهگرى دارند،و بعضى مرثیه مىخوانند،گفتم:آرى فدایت شوم،قسمتى از آنچه را بیان فرمودى من مشاهده کردهام.امام فرمود:حمد خدایى را که در میان مردم کسانى را قرار داد،که نزد ما مىآیند،و ما را مدح مىکنند و براى ما مرثیه مىخوانند،و قرار داد دشمن ما را،کسانى که به شیعیان ما طعنه مىزنند،از خویشان ما یا غیر ایشان،و آنان را تهدید مىکنند،و کارشان را زشت مىشمارند.و در صدر همین حدیث آمده:هرکه به زیارت او مىرود مىگرید، و هرکه نمىرود،بر مصیبت او اندوهناک مىباشد،و هرکه او را به یاد مىآورد،دلش مىسوزد،و نیز هرکه به جانب قبر پسرش که در پایین پاى او قرار دارد و نظر مىاندازد ترحّم مىکند،در بیابانى که خویشى و دوستى نزد او نیست،و حق او را غصب کردند و جمعى از کافران و مرتدان از دین اجتماع کردند و یکدیگر کمک دادند،تا او را کشتند و دفن نکرده در بیابان رها کردندو او را از آب فراتى که حیوانات مىخوردند منع کردند و حق رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و وصیّتى که درباره حسین و اهل بیتش کرده بود ضایع نمودند!!و نیز ابن قولویه از حارث اعور روایت کرده:امیر مؤمنان علیه السّلام فرمود:پدر و مادرم فداى حسین شهید در پشت کوفه،به خدا قسم گویا مىبینم جانوران وحشى را،از هر نوعى که گردنها را به سوى قبر او کشیدهاند و بر او شب تا به صبح مىگریند،پس حالا که چنین بوده،مبادا شما جفا کنید و اخبار در این باب بسیار است.
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر مهر ۶, ۱۳۹۲
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت مهر ۶, ۱۳۹۲
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان مهر ۶, ۱۳۹۲
- سجده شکر مهر ۶, ۱۳۹۲
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر مهر ۶, ۱۳۹۲