اردیبهشت
8
1392

لذّت بردن از نماز

شخصی از آیت الله بهجت رحمه الله علیه پرسیدند:نماز برایم مانند جریمه دادن است چه کنم؟

ایشان فرمودند: زیاد بگویید :

(وَرَبُکَ الغنیّ ذوالرّحمه)

وپروردگار تو ،بی نیاز و رحمتگر است.

(انعام ۱۳۳)، (گوهرهای حکیمانه ص۱۷)

اردیبهشت
8
1392

استغفار

یکی از مؤمنان به حضرت آیت الله بهجت رحمت الله علیه  نوشته بود، اینجانب در راه کسب و کار همه چیزم را از دست دادم و بدهکارم هستم و به هر کاری دست میزنم بدهی خود را پرداخت نمایم، درست نمی شود ،امیدوارم با دعای خیر شما مشکل این حقیر حل شود.

ایشان در جواب نوشتند:ذکر شریف (استغفار) را زیاد تکرار نمایید و خسته نشوید.

(نکته های ناب،ص۱۵۹)

اردیبهشت
8
1392

باطل کننده های سحر

آیت الله بهجت: کسی که سحر شده، یا چشم خورده یا احتمال آنها را میدهد این هفت دستور را عمل کند.

۱.هنگام اذان، در جایی که زندگی می کند،با صوت جهر و آشکار ،اذان بگوید.

۲.پس از نماز صبح، پنجاه آیه از قرآن را با صوت جهر و آشکار تلاوت کند.

۳.دو سوره ی (معوّذ) (فلق وناس)رابسیار بخواند.

۴.پیش از خواب ،(چهار قل) را بخواند.

۵.همراه خود قرآن داشته باشد.

۶.(آیه الکرسی) را فراوان بخواند و آن را نوشته ،و درخانه نصب کند.

۷.حرز امام جوادعلیه السلام  را همراه داشته باشد،مثلا در انگشتری و این حرز باید روی پوست آهوی شش ماهه ی تهامه نوشته شود.

(گوهر های حکیمانه،ص۱۳)

اردیبهشت
8
1392

نماز شب دوشنبه

جهت دوری از گناه

رسول اکرم صل الله علیه وآله فرمود: هرکس شب دوشنبه دورکعت نماز کند در هر رکعت پانزده (حمد) و پانزده ( توحید) و پانزده (الناس) وپانزده (الفلق) بخواندو بعد از تمام شدن نماز پانزده مرتبه آیه الکرسی قرائت کند خداوند نامش را از بهشتیان گرداند و اگر چه از اهل آتش باشد برایش گناهان آشکار را می آمرزد وبرایش به هر آیه ای که خوانده یک حج و یک عمره نویسد و گویا دو بنده از فرزندان اسماعیل علیه السلام آزاد کرده و شهید بمیرد.

(جمال الاسبوع ص ۶۴)     

اردیبهشت
8
1392

مراتب معرفت خداوند جل جلاله

خواجه نصیر الدین تشبیه کرده است که مراتب معرفت خدا ـ بلاتشبیه – مثل مراتب معرفت آتش است؛ اول مرتبه معرفت آتش آن است که شخصی بشنود که چیزی می‌باشد که هر چیز را که در آن می‌افکنی می‌سوزاند و فانی می‌گرداند. هر چه محاذی آن واقع شد، اثرش در آن ظاهر می‌گردد؛ و هر چند از آن اخذ می‌نماید، کم نمی‌شود. چنین موجودی را آتش می‌گویند.نظیر این، معرفت جماعتی است که دین خود را به تقلید بدانند و از راه دلیلی ندانند.

مرتبه بالاتر از این مرتبه کسی است که دود آتش به او رسیده اما آتش را ندیده و می‌گوید که این دود البته از چیزی حاصل شده و هر اثری مؤثری می‌خواهد. پس آتشی هست که این دود اثر اوست. نظیر این مرتبه در معرفت باری تعالی، معرفت اهل نظر و استدلال است که به دلایل عقلیه و براهین قاطعه حکم می‌نماید بر وجود صانع.

مرتبه از این بالاتر مرتبه کسی است که نزدیک آتش شده و حرارت آتش به او می‌رسد و نور آتش بر چیزها تابیده و جیزها را به آن نور می‌بیند. نظیر این مرتبه در معرفت خدا معرفت مؤمنان خاصی است که دل‌های ایشان به نور الهی اطمینان یافته و در جمیع اشیا به دیده یقین آثار صفات کمالیه الهی را مشاهده می‌نمایند.

مرتبه از این بالاتر مرتبه کسی است که میان آتش باشد و آثار آتش در او ظاهر گردیده باشد، این در مراتب معرفت الهی اعلی درجات معرفت است که از آن تعبیر به فنای فی الله می‌کنند. حصول این معنی به کثرت عبادات و ریاضات می‌شود.

چنان‌که امام جعفر صادق(ع) نقل شده است که حضرت رسول(ص) فرمودند: «خداوند عالمیان می‌فرماید: کسی که دوستی از دوستان مرا اهانت نماید و خوار گرداند، چنان است که با من محاربه کرده، بنده به سوی من تقرب نمی‌جوید به چیزی که نزد من دوست‌تر و پسندیده‌تر باشد از واجباتی که بر او واجب گردانیده‌ام و بعد از فرایض به من تقرب می‌جوید به نوافل و سنت‌ها، تا به مرتبه‌ای که من او را دوست می‌دارم؛ چون او را دوست داشتم، گوش اویم که به آن گوش می‌شنود؛ دیده اویم که به آن دیده می‌بیند؛ زبان اویم که به آن سخن می‌گوید؛ دست اویم که به آن کارها می‌کند؛ اگر مرا بخواند او را اجابت می‌نمایم و دعای او را رد نمی‌کنم و اگر از من سوال نماید به او عطا می‌نمایم. در هیچ چیز آن‌قدر تردید ندارم مانند تردید که در قبض روح بنده خود دارم، او مرگ را نمی‌خواهد و من آزردگی او را نمی‌خواهم.»

منبع: عین الحیات مجلسی ۸۳/۸۴ – اصول کافی ۲/۳۵۲-ح۷  

گاه‌شمار تاریخ خورشیدی

اردیبهشت ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« فروردین   خرداد »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031