28
1392
حسد
۱- امام باقرعلیهالسلام فرمود: مرد هر گونه سخن شتابزدگى (هنگام خشم) از خود نشان میدهد و جبران میشود (و کافر میشود خ ل)، و به راستى حسد است که ایمان را میخورد چنانچه آتش هیزم را میخورد.
۲- از امام صادق علیهالسلام فرمود: به راستى حسد ایمان را می خورد چنانچه آتش هیزم را میخورد.
۳- از داود رقّى، گوید: شنیدم امام صادق علیهالسلام میفرمود: از خدا بترسید و بهمدیگر حسد نبرید، راستى عیسى بن مریم را شریعت بر پایه گردش در جهان بود، در یکى از گردشهاى خود بیرون شد و مرد کوتاه قدى از یارانش به همراهش بود و بسیار ملازم خدمت آن حضرت بود، و چون عیسى به دریا رسید از روى یقین درست، نام خدا برد و روى آب به راه افتاد، و چون آن مرد کوتاه به عیسى نگاه کرد که به روى آب راه رفت، او هم با یقین کامل نام خدا برد و بر روى آب به راه افتاد تا به عیسى علیهالسلام رسید و خود بینى، او را فرا گرفت و با خود گفت: این عیسى روح اللَّه است که به روى آب راه میرود و من هم به روى آب راه میروم، او را بر من چه برترى است؟
فرمود: به محض این اندیشه به زیر آب رفت و عیسى را بفریادِ خود طلبید و آن حضرت او را از زیر آب بیرون آورد. سپس به او فرمود: اى قدّ کوتوله! چه گفتى که زیر آب رفتى؟ در پاسخ گفت که: گفتم این روح اللَّه است که روى آب راه میرود و من هم روى آب راه میروم و عجب مرا گرفت، عیسىعلیهالسلام به او گفت: خود را به جایى واداشتى جز آنجا که خدایت واداشته در آن، و خدا بر این گفته تو از تو بدش آمد، از آنچه گفتى به درگاه خدا عز و جل توبه کن. فرمود: آن مرد توبه کرد و به مقامى که خدا به او داده بازگشت، از خدا بترسید و به یک دیگر حسد نبرید.
۴- از امام صادق علیهالسلام که رسول خدا صلّیاللهعلیهواله فرمود: چه بسیار نزدیک است که فقر، کفر باشد و چه بسیار نزدیک است که حسد بر قَدَر چیره شود.
۵- امام صادق علیهالسلام فرمود: آفتِ دین حسد است و خود بینى و بالیدن.
۶- رسول خدا صلّیاللهعلیهواله فرمود: خدا عز و جل به موسى بن عمران علیهالسلام فرمود: اى پسر عمران! مبادا به مردم حسد برى در باره آنچه من به آنها داده ام از فضل خودم، چشمانت را به دنبال آن دراز مکن و دل خود را به دنبال آن روانه مکن، زیرا آنکه حسد برد، نعمت مرا بد داشته و از آن قسمتى که من میان بندههایم کردم جلو گرفته و هر که چنین باشد، من از او نیستم و او هم از من نیست.
۷- از امام صادق علیهالسلام که فرمود: راستى مؤمن رشک میبرد و حسادت ندارد، و منافق حسد میورزد و رشک ندارد.
أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج۵، ص: ۲۰۹
أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج۵، ص: ۲۱۱
28
1392
غضب
۱- از امام صادق علیهالسلام که رسول خدا صلّیاللهعلیهواله فرمود: خشم، ایمان را تباه کند چونان که سرکه عسل را تباه کند.
۲- از میسر، گفت: نزد امام باقر علیهالسلام نام خشم را بردند، پس فرمود: مردى به خشم آید و خشنود نگردد تا به دوزخ درآید، هر مردى به خشم آمد بر مردمى و ایستاده است، زود بنشیند که این پلیدى شیطان از او برود، و هر مردى بر خویشاوندى خشم کرد، به او نزدیک شود و خود را به او بسابد، زیرا چون رحم سائیده شود، آرام گردد.
۳- امام صادقعلیهالسلام فرمود: خشم، کلید هر بدى است.
۴- امام صادق علیهالسلام میفرمود : که مرد بیابانى نزد رسول خدا صلّیاللهعلیهواله آمد و گفت: من بیابان نشینم و سخنهاى کلى به من بیاموز، در پاسخ او فرمود: به تو فرمان دهم که خشم نکنى و سه بار آن عرب بیابانى خواستِ خود را باز گفت، و همان پاسخ را دریافت، و آن مرد به خود آمد و گفت: دیگر چیزى نپرسم، رسول خدا صلّیاللهعلیهواله جز به خیر، مرا فرمان نداده است. فرمود که: پدرم میفرمود: کدام چیزى است که از خشم، سختتر است، راستى مردى خشم کند و قتل نفس کند که خدا حرام کرده و زن پارسا را به زنا متّهم کند.
۵- از عبد الأعلى، گوید: به امام صادقعلیهالسلام گفتم: به من پندی ده که بدان پند گیرم،
در پاسخ فرمود: مردى نزد رسول خداصلّیاللهعلیهواله آمد و به او گفت: یا رسول اللَّه! به من بیاموز پندى که بدان پند گیرم، در پاسخ او فرمود: برو دنبال کارِت و خشم مکن، و تا سه بار بر او باز گفت، و در هر سه بار، همین پاسخ را شنید که: برو پى کارِت و خشم مکن.
۶- امام صادق علیهالسلام میفرمود: هر که جلو خشم خود را گیرد، خدا عیب او را بپوشاند.
۷- از امام باقرعلیهالسلام که در تورات نوشته است در ضمن آنچه خدا عز و جل با موسى راز گفت، فرمود:
اى موسى! جلو خشمت را از هر که من تو را بر او مسلّط کردم بگیر، تا من هم جلو خشم خودم را از تو بگیرم.
۸- امام صادق علیهالسلام فرمود: خدا عز و جل به یکى از پیغمبران وحى کرد: اى آدمى زاده! هنگام خشمت مرا به یاد آور، تا من هم در هنگام خشمم تو را به یاد آورم، با آنها که محوشان میکنم، محوت نکنم، و خشنود باش که من برایت انتقام گیرم، زیرا من برایت به است از انتقام خودت براى خودت.
۹- عبد اللَّه بن سنان هم از امام صادقعلیهالسلام مانند آن را روایت کرده و در آن افزوده است: و هر گاه ستمى به تو رسد، به انتقام من برایت خشنود باش، زیرا انتقام من براى تو بهتر است از انتقام خودت براى خودت.
۱۰- از اسحاق بن عمار، گوید: شنیدم امام صادق علیهالسلام میفرمود: در تورات نوشته است: اى آدمى زاده! مرا به یاد آور وقتى خشم کرد، تا من هم تو را به یاد آورم وقتى خشم کردم، و تو را نابود نکنم به همراه آنها که نابود میکنم، و هر گاه به تو ستمى شد، راضى باش که من برایت انتقام کشم، زیرا انتقام من براى تو بهتر است از انتقام خودت.
۱۱- از امام صادق علیهالسلام که مردى نزد رسول خدا صلّیاللهعلیهواله آمد و گفت: یا رسول اللَّه! مرا تعلیم ده، فرمود: برو و خشم مکن، آن مرد گفت: همین مرا بس است، رفت به خاندان خود و به ناگاه تیره و تبارش جنگى برپا بود، همه صف بسته و سلاح جنگ برداشته بودند و چون چنین دید، سلاح جنگ خود را برداشت و سپس با آنها در صف ایستاد و به یاد گفته رسول خدا صلّیاللهعلیهواله افتاد که خشم مکن و سلاح را به دور انداخت و رفت نزد آن مردى که دشمن تیره و تبارش بودند و گفت: اى حضرات! هر چه زخم و کشتار و زدن بیاثر بر شماها وارد شده، به عهده من باشد و از مال خودم غرامت میدهم، من همه را براى شما پرداخت میکنم، آن مردم هم در پاسخ گفتند: هر چه از این بابت باشد، از آن شما باشد، ما خودمان سزاوارتریم که آنها را تلافى کنیم، فرمود: آن مردم با هم صلح و سازش کردند و خشم از میان رفت.
۱۲- از ابى حمزه ثمالى که امام باقر علیهالسلام فرمود: به راستى این خشم یک شراره شیطانى است که در دل آدمى زاده فروزان شود، و به راستى وقتى یکى از شماها خشم کند، چشمانش سرخ شود و رگهایش باد کند و شیطان در او درآید و چون کسى از شماها از این عارضه بیم کند، به زمین چسبد که پلیدى شیطان در این وقت به خوبى از او برود.
۱۳- امام صادقعلیهالسلام فرمود: خشم، دلِ مردِ حکیم را از میان ببرد،و فرمود: هر که مالک خشمِ خود نیست، مالک عقل خودنیست.
أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج۵، ص: ۲۰۱
أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج۵، ص: ۲۰۲
أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج۵، ص: ۲۰۵
28
1392
اینکه دل دو گوش دارد که فرشته و شیطان در آنها میدمند
۱- از امام صادق (علیهالسلام):
هیچ دلى نیست جز اینکه دو گوش دارد، بر یکى فرشتهاى رهبر است و بر دیگرى شیطانى فتنهگر، اینش فرمان دهد و آنش باز دارد، شیطانش به نافرمانیها فرمان کند، و فرشتهاش از آن باز دارد.
و این است تفسیر گفته خدا عز و جل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
إِذْ یَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّیَانِ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِیدٌ ﴿۱۷﴾مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ﴿۱۸﴾(سوره ق)
آنگاه که دو [فرشته] دریافتکننده از راست و از چپ مراقب نشستهاند (۱۷)[آدمى] هیچ سخنى را به لفظ درنمیآورد مگر اینکه مراقبى آماده نزد او [آن را ضبط میکند] (۱۸)
۲- از امام صادق (علیهالسلام) فرمود:
راستى! دل دو گوش دارد، و هر گاه بنده قصد کند، روح ایمان به او گوید: مکن، و شیطان به او گوید: بکن، و هر گاه روى شکم آن (زنا ده) افتد، روح ایمان از او جدا شود.
۳- امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
هیچ مؤمنى نیست جز اینکه براى دلش دو گوش است در درون او، یک گوش که وسواس خنّاس در آن میدمد، و گوشى که در آن فرشته میدمد، و خدا به وسیله مؤمن کمک میدهد و این است قول خدا
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
لَا تَجِدُ قَوْمًا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ یُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ کَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِیرَتَهُمْ أُوْلَئِکَ کَتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ وَیُدْخِلُهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ أُوْلَئِکَ حِزْبُ اللَّهِ أَلَا إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ ﴿۲۲﴾(سوره المجادله)
قومى را نیابى که به خدا و روز بازپسین ایمان داشته باشند [و] کسانى را که با خدا و رسولش مخالفت کردهاند هر چند پدرانشان یا پسرانشان یا برادرانشان یا عشیره آنان باشند دوست بدارند در دل اینهاست که [خدا] ایمان را نوشته و آنها را با روحى از جانب خود تایید کرده است و آنان را به بهشتهایى که از زیر [درختان] آن جویهایى روان است در میآورد همیشه در آنجا ماندگارند خدا از ایشان خشنود و آنها از او خشنودند اینانند حزب خدا آرى حزب خداست که رستگارانند(۲۲)
أصول الکافی / ترجمه کمرهاى، ج۵، ص: ۱۱۵
آخرین دیدگاه
نوشته های تازه
- منتظر ظهور ولی عصر اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۲
- خداوند متعال، قرآن را مثل حبل و طنابِ مستحکم به زمین آویخت اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۲
- غربت امام حسن علیه السلام میان یارانشان اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۲
- سجده شکر اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۲
- مسابقه رنگ آمیزی به مناسبت میلاد حضرت ولی عصر اردیبهشت ۲۸, ۱۳۹۲